DTMF-toner genom Garmin BT (Nüvi 360)

Sorry för en icke GPS-tråd, men mig veterligen finns inget forum för den aktuella frågeställningen. På GPSpassion nappade ingen.

För att fjärrstyra fasta telefoner för att aktivera eller avbryta medflyttning kan man ringa ett nummer och sedan sända koder med DTMF. Detta fungerar både i Sverige och Belgien och är mycket praktiskt. Med min gamla T39 kunde jag göra det i en sekvens med ett enkelt röstkommando. Men nyare telefoner medger inte så många tecken i rad och man kan inte låta dtmf toner följa efter nummersträngen då motsidan svarat. Så¨på SE m600i får jag använda två telefonbokentries, först ringa upp och sedan gå tillbaka till telefonbokén och "ringa upp" med dtmf strängen som kan se ut så här p083667788#p1999#p2p1_

"p" är paus men inleder också dtmf tonsträng för Sony Ericsson. det avslutande understrykningstecknet anger här det mellanslag som avslutar tonsändningen. Efter det aktuella numret som ska styras följer en personlig kod och sedan i detta fall en tvåa för avaktivering av medflyttning och sedan en etta för belräftelse.

Det går naturligtvis att ringa upp via Nüvin. Men under samtalets gång kan jag inte aktivera tonsträngen, Nüvin accepterar inte "uppringning" under pågående samtal och förstår inte att det är en dtmf-sträng.

Snälla Du/ni som har kontakt med högre makter, tala med Garmin om problemet. Det ginge förmodligen att lösa rätt enkelt om bara Nüvin programmeras att begripa att det är en tonsträng som ska sändas.
 
Jag har redan argumenterat om detta. Enligt nissarna i Olathe är det så, att min telefon (Ericsson T630), som förvisso stödjer nummer med extra siffror hängandes ihop med numret, inte gör det över BT. De påstår att det inte är deras fel, i det fallet, utan Ericssons.

Sen har de (Garmin) fixat så att man kan sända DTMF när samtalet har kommit igång, men då bara manuellt. Knappa in alla siffrorna själv, alltså.

Den tredje versionen, att först ringa ett nummer och sen "blippa iväg" ytterligare ett nummer, när samtalet redan är uppkopplat, har inte föresvävat mig. Ska se om den tanken har föresvävat programnissarna.

Anders
 
Skulle jag knappa in alla de 18 siffrorna under färd kör jag nog av vägen. Ringde just sonyericsson support, dom meddelade att det inte heller går att få telefonen att skicka iväg en tonsträng med röstkommando under pågående samtal. Det går alltså enbart genom attt gå tillbaka till telefonboken, välja "numret" och trycka på Call.

Redan operationen att gå tillbaka till telefonboken, välja den aktuella posten med strängen och skicka iväg den innebär för många pilliga knapptryckningar för att det ska vara rimligt under bilkörning.

Attans, det blir till att även ta med T39an i bilen och använda den för för denna väsentliga funktion. Synd. Ska skicka in synpunkterna till sonyericsson så kanske deras nissar kan hitta på något. Tack för tipset om T630. Får du in 18 tecken efter ett utlandsnummer i den? Det är svårt att hitta friska T39-or nuförtiden.

I praktiken är situationen denna: Jag är ute under dagen och har hemmatelefonen medflyttad till min mobil. Barnen kommer hem vid fyratiden och en kompis ringer och vill ha tag i Kalle. Då säger jag "avvaktivera" till t39an och så ringer den upp och avvaktiverar medflyttningen och sedan kan kompisen ringa hem igen och nå Kalle. Men eftersom jag inte vet om någon är hemma så avvaktiverar jag inte förrän behovet uppstår.
[Ändrat av jonasolof 2006-09-05 kl 17:33]
 
DTMF

OT
Innan Internetbanken fanns, så hade jag ett kortnummer (bankens telefonnummer + mitt personnummer + mitt lösenord + kod för saldo+ kontonummer) i telefonen hemma som gav mig saldo och 5 senaste transaktionerna.
Fungerade även senast jag var utomlands (4 år sedan) med min mobiltelefon (dock uppdelat som olika kortnummer och utan personlig kod i kortnumret). Jag handlade mycket med VISA-kortet och gjorde uttag i lokal valuta. Efter några veckor hade jag dålig koll på hur mycket pengar jag gjort av med, och detta med växelkurser, uttagsavgifter mm gjorde inte saken lättare.

DTMF strängar är användbart, även om jag ännu inte fattat hur det hänger ihop med en GPS.

Per Brune
 
Uh, hur många siffror har jag egentligen i det enda numret jag har inlagt i min T630? Jag har nog just 18 tecken, tror jag. Har inte telefonen inom bekvämt räckhåll just nu.

Detta har inget med GPS att göra mer än det faktum att en hel del nyare GPS även fungerar som handsfree till telefonen. Därmed var det två teknikerna sammanvävda igen.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Josef.Andersson GPS genom fönster Navigering 11
peterojala Lämplig startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.