Dröm butiken?

Aha

Jaså, de. Det var så länge sen, så det trodde jag var preskriberat... :)

Northstar.se verkar vara bra f.ö., har fått trevligt bemötande på telefon iallafall. Deras hemsida är inte så värst, men den ska visst uppdateras inom nån månad.

Eva
 
HW; sa:
Tyvärr tycker jag många friluftsbutiker har genomgått ett slags bensinmackssyndrom. De varor, exempelvis klätterutrustning, man egentligen är där för att handla har trängts undan av mängder av kläder och personalen är inte längre erfarna användare av friluftsutrustning.

Det finns dock, tack och lov, undantag. En butik på Stortorget i Malmö (jag vågar inte säga vilken) är min drömbutik. De har fortfarande de varor jag vill ha och personalen har bra erfarenhet och kan förstå en "gammal gubbe" som jag som försöker kombinera äventyr med familj och karriär.

Trevlig tråd förresten.

Ha en bra dag!

/Henrik

Kan det vara Outside, som jag för övrigt tycker mycket om, kunde dock ha lite mer grejer
 
Min drömbutik...

Just nu är i alla fall Sportkompaniet i Sthlm (sportkomp.se).

Mycket trevlig personal, som var kunnig gav tips om vandringen samtidigt som jag provade kängor. Kängorna hade en uttorkad gummikant när jag kom hem, gick tillbaka med dem.

De skulle beställa nya kängor, de var visst slut hos återförsäljaren. Kängorna skulle komma in ungefär samtidigt som jag är fjällen, el. ngt efter. Jag har nu blivit erjbuden att använda de kängorna, och sedan byta in dem mot ett par nya när jag kommer tillbaka.

Det kallar jag servicekänsla.
 
Playground

Relativt nyöppnade Playground i Stockholm har serviceinriktad personal och stor lokal, så man får plats att prova ryggsäckar, sovsäckar etc utan att vara i vägen. Sportkompaniet kan kännas väldigt trångt och sist jag var där för att kolla in ryggsäckar var utbudet magert och säljarna hade inte tid. Enda nackdelen med Playground, så här i heta sommartider, är värmen. Luften står fullständigt stilla och att prova ryggsäkar blev ganska svettigt. Men som sagt, otroligt tålmodig, kunnig och hjälpsam personal! Dessutom rea på ganska många namnkunniga prylar.
 
Att äta kakan...

Jag har noterat att många här på forumet drömmer om två saker. Det ena är att hitta "super butiken" som har ALLT. Det andra är att hitta den billigste butiken på nätet där de kan köpa prylarna som de redan har provat i butiken som hade ALLT.
Det är inget konstigt att man vill äta kakan och samtidigt ha den kvar, för vem vill inte det?

Om man vill handla svinbilligt på nätet så ska man göra det men då får man inse att kvaliteten och utbudet i butiksledet sjunker. Vill man ha en schysst friluftsbutik i stan som alltid har det man söker så bör man nog handla sina telispjuck där, inte bara köpa två spännen och 3 meter repsnöre som man glömde att beställa från webbutiken.

Valet är fritt men min poäng är att vi själva som avgör utbudet. Vill köpa sakerna på nätet så försvinner butikerna och vice versa. Det funkar inte för butikerna att vara provrum...
Jag har noterat att många resonerar på det viset att: "Jag provar jackan här men köper den där". Resonera gärna så men klaga då inte när din lokala favvobutiken lägger ned.

Tomas
 
Hur ser drömbutiken ut+

Det finns ett trevligt vattenhål i Solna där man i ett litet källarurymme fullknökat med prylar, kan botanisera i flera timmar. Detta ställe till skilnad från Bobbo-affärerna nere i city där personalen ofta är totalt ovetande om vad det är de säljer, eller varför. Till glädje kanske för den inflyttade söderkisen med för stor plånbok som ska till Sture med sin nyinköpta värstingdunjacka för att dölja bristen på anabola under sol och bad säsongen i mitten på oktober, när östersjöbrisen inte blåser avkylande och skönt som under varma sommardagar. Skrytandes över sina enorma äventyr i Österikes alper som han sett om på TV.
I detta vattenhål råder en trevlig stämning och ingen påprackaranda. Behöver du något så köper du det. Och vill du ha hjälp så får du det utan att få nedlåtande gliringar från unga tuppar som tror sig veta allt om friluftsliv och utrustning genom att läsa tillverkarnas produktspecifikationer och göra vetenskpapliga jämförelseanalyser på toaletten.
Här får du den hjälp du ber om. Vart är det då för ställe jag pratar om? Vattenhålet är KG jonssons sport i Solna. En av få gedigna friluftsaffärer som finns kvar i Sverige. Ett självklart stopp när jag besöker den kungliga huvudstaden.
 
Antingen handlar jag hos Outsidë på Stortorget i Malmö eller domt två Naturkompaniets butikerna i Lund. Gillar inte riktigt Naturkompianiets butik i Malmö.

Men är det någon som vet hur Tierras butik i Malmö är?
Har aldrig varit inne i den.
 
Alla ställen kan vara bra.

Om man har tillfälle så kan nästan alla butiker OK. Drömbutiken är den där jag får tag i grejor som passar just mig. Udda butiker som har ovanligt sortiment är ofta roliga att botanisera i. Jag gillar att handla på många olika ställen. Begagnade prylar via annons eller webben är ofta mycket prisvärda och köpvärda. REI var fantastiskt när dollarn var billig liksom div engelska butiker när pundet var lågt. Norska butiker har ofta ett sortiment som är annorlunda än svenska butiker och priserna är ofta bra på plats. Däremot skall man inte handla på postorder från Norge och USA pga alla påslag.

Observera att man betalar katalogpriserna när man beställer inom EU. Man betalar alltså VAT i England tysk moms i Tyskland etc. Det som tillkommer är förstås porto.

Kläder och skor vill jag nästan alltid prova på plats när jag köper. Många hårda prylar är det OK att köpa via nätet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Säck-butiken i Malmö stänger 25 januari! Butiker och leverantörer 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.