Dragkedja

Har grunnat lite på detta nu.

På jackor man köper så sitter det plast (eller metall) stoppar för "löparen", (kallas det så?) i början och slutet på kedjan. Antar att det också kan vara så när man köper färdig längd på kedjor. Men om jackan skulle vara i annan längd än kedjan... Är det då bara att kapa kedjan i rätt längd och sy så det blir ett stopp av tyg, eller viker man kedjan. Eller hur gör man?

Eller om ni har andra dragkedje tips, så tar jag gärna emot dem också. :)
 
En delbar dragkedja, som används tex i framkant på jackor, måste köpas delbar från början. Stopparna i nedre ändan kan man inte fixa själv. I övre kanten går det att korta av kedjan om man vill, genom att vika den eller sy dit någon form av stoppkant, men det blir snyggast om man köper rätt längd från början. Dom vanligaste finns i varje, eller varannan cm ungefär...
 
Dragkedjor till jackor köper man som sagt i färdig längd. De finns oftast i 5 cm-intervall. Och det enklaste är att anpassa den exakta jacklängden efter dragkedjan, istället för tvärtom. Vill man handla dragkedjor (till kläder) på nätet så kan jag tipsa om Bibbis Textil, som har ett bra sortiment och bra priser på sybehör som dragkedjor, remmar och spännen till väskor och andra projekt man kan tänkas ha.

(Om man nu inte föredrar att fynda dragkedjor på loppis så att man har ett litet lager hemma...)
 
Det finns lösa överstoppar till alla dragkedjor. Annars skulle man inte kunna byta dragkedjor i jackor dom är ofta i konstiga längder. Man kortar av kedjan i den längd man vill ha och sätter i en ny överstopp ca 1 minuts jobb.
 
Hur funkar det med lösa överstoppar då?
Ser nästan ut som man får trycka dit dom med tång, kan det stämma?
 
Tillverkarna beställer 5000 eller fler blixtlås i rätt längd, sällan du kan göra det. Det finns specialverktyg för att montera överstopp på blixtlås men liten polygrip /Carlssontång) har fungerat väl för mig.
Loppis och marknader brukar hålla rätt pris för blixtlås. Grova blixtlås med gjutna tänder är praktiskt att ha i metervara. Lösa passande löpare kommer du att behöva flera av.
Som egenfabrikör är det lätt att sätta på två löpare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.