DPM - Den ultimata boken om kamouflage

smygjägare har mer eller mindre intresse av detta.. valet av "kamouflage" kan vara avgörande för en bra eller dålig smygjakt..
 
-Patric-; sa:
smygjägare har mer eller mindre intresse av detta.. valet av "kamouflage" kan vara avgörande för en bra eller dålig smygjakt..

Men då är det ju "bara" mönstret som är intressant, eftersom de flesta bytesdjur (i alla fall gräsätande däggdjur) är mer eller mindre färgblinda.
 
Men då är det ju "bara" mönstret som är intressant, eftersom de flesta bytesdjur (i alla fall gräsätande däggdjur) är mer eller mindre färgblinda.

Stämmer det in på vegetarianer i mänsklig skepnad också? (Förlåt jag kunde inte låta bli, det enda som inte stämmer är väl i princip att de inte nödvändigtvis är bytesdjur...)
 
KLAGER; sa:
Men då är det ju "bara" mönstret som är intressant, eftersom de flesta bytesdjur (i alla fall gräsätande däggdjur) är mer eller mindre färgblinda.

Det har pågått många försök att sälja färgglada kläder till jägare, såvitt jag förstår har de aldrig lyckas slå igenom. Men jag jagar inte själv och kan absolut inte kalla mig expert.
Däremot fotograferar jag och har desto bättre koll på svartvitt än jakt. Och färgen har vist betydelse på kamouflaget. Dock inte så som vi ser färgen, utan som den ses på gråskalan.

En grön och en röd nyans kan ha exakt samma gråton, eller helt olika. Och det gäller att hitta färgglada färger som människor ser tydligt (säkerhet, inga vådaskott på kollegor som de tror är bytesdjur), samtidigt ska de ha samma gråskaletoner som bakgrunden. Titta bara på svartvita fotografier med påklädda människor, då ser ni att vissa av kläderna har samma färg som skogen bakom. Andra färger hittar ni inte alls i skogen.
Har ni inge svartvitt foto kan ni lätt ändra färgerna i ett bildbehandlingsprogram på datorn.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.