Diverse hygien på vandringen

Om man nu använder PET-flaska, funkar det inte att ta en kork och borra ett hål från sidan?

Första gången jag såg den här tråden trodde jag man skruvar på den på flaskan, men ser nu att man trycker in den och den tätar med O-ringar. Då finns väl risken att om man klämmer för hårt på flaskan åker den ur?
Nä de åker inte ur. Möjligtvis om du hoppar på flaskan, men inte vid normalt bruk.
 
Som tvål använder jag dr bronners flytande tvål. Överför den till en 10 ml ögondroppsflaska på 5 g. Den rymmer 12g tvål om man fyller den helt full.

12g tvål låter ju väldigt lite.
Nörd som jag är har jag givetvis mätt upp att i rumstemperatur är det ca 50 droppar per gram ur min flaska.
Beroende på vilket vatten man använder behövs 10 droppar för att löddra upp ett par händer ordentligt.
Denna tvål och förpackning är så dryg, lättdoserad och lättanvänd att en hårdtvål inte är konkurrenskraftig.

Angående bidémunstycke som nämns i tråden.
Ett annat mycket smidigt användningsområde är handtvätt. Sätt PET-flaskan mellan knäna och du får en mycket funktionell "vattenkran". Du slipper tvätta händerna i rinnande vatten och förorena detta, och du kan göra detta vid toalettplatsen. Ingen transportsträcka med skitiga händer.
 
Tvål:
Liten plastburk med hårdtvål. Jag använder tummen för att bryta av bitar men en liten hård kant på locket kan vara bra att skrapa med om man ogillar tvål under tumnageln. Används till allt. Dock endast på platser som tycks ha biologisk nedbrytning att tala om.

Tvätt:
Blandar en pyttebit olivtvål och ljummet vatten i en plastpåse (toppits safeloc) och lägger i plagget. Skakar. Låter eventuellt stå ett tag.
Häller ut vattnet (på jord med växtlighet. Jag använder inte tvål där det är mest sten!!).
Sköljer i påsen med kallvatten.
Torkar oftast på kroppen men ibland hängtorkar jag.

Har en liten nätpåse (flergångs fruktpåse från ica) som påse för fuktig ren tvätt som inte hänger på tork.

Smutsig tvätt förvaras i tvättpåsen.

Disk:
Aldrig fattat varför man ska ha diskmedel ute?! Speciellt inte på fjället. Jag skrapar bort allt (gräver ner vid behov. Poängen är att det ska hamna i jorden, inte att det ska döljas så att lägga bara en sten över är fusk).
Värmer lite vatten i kastrullen, häller över till det renaste, näst renaste osv tills allt är hjälpligt sköljt. Sen värmer jag en skvätt till och diskar ur allt innan jag torkar med trasa. Helst wettex. Har provat tunnare duk men tycker att plastgrejer som ofta är med på tur torkas bäst med ngt riktigt absorberande.
När vattnet värms kan man passa på att slänga i trasan så den blir kokt nån gång om dagen.

Om saker bränt fast brukar en pinne göra susen. Torra grankvistar (som man rypiskt tänder brasa med) eller ljung är bra.

Är vi flera på tur kanske en avklippt diskborste får följa med till disk och naglar.

Dusch:
Värmer lite vatten i kastrullen och lägger i en pyttebit tvål och min tvättlapp (typ wettex).
Torkar mig ren. Kan göras i tältet.
Är man flera på tur kan man ta bort innertältet när allt är packat innan man bryter läger och låta alla använda rältet som badstuga innan man går vidare.
Oftast skippar jag tvålen men kan vara skönt om man är flera eller om man ska till civilisationen.
Eventuellt har jag en separat trasa till skrevet.
Handduk behövs ej med denna metod.
Kallt vatten duger väl i värsta fall.

I apotekskitet finns nån våtservett och några alcoholservetter att använda ifall man vil få rent runt nått sår.

I övrigt så vädras kläder och sovsäck när det går. Kläderna är helst i ull.

Sportmunstycke (från imsedal) kan ev få följa med som "hygienkork/kran" att sätta på vanliga pet-flaskan.

Bajs grävs ner i jord. Glöm inte att det inte ska kunna spolas ned i bäcken, dvs en sten på bajset är som att sopa skiten under mattan. Det ska ner till de underjordiska microorganismerna och täckas med jord! Hålet grävs med tältpinne som trycks ned om och om igen i en cirkel tills jorden är lös och kan lyftas bort.
 
Tvål:
Liten plastburk med hårdtvål. Jag använder tummen för att bryta av bitar men en liten hård kant på locket kan vara bra att skrapa med om man ogillar tvål under tumnageln. Används till allt. Dock endast på platser som tycks ha biologisk nedbrytning att tala om.

Tvätt:
Blandar en pyttebit olivtvål och ljummet vatten i en plastpåse (toppits safeloc) och lägger i plagget. Skakar. Låter eventuellt stå ett tag.
Häller ut vattnet (på jord med växtlighet. Jag använder inte tvål där det är mest sten!!).
Sköljer i påsen med kallvatten.
Torkar oftast på kroppen men ibland hängtorkar jag.

Har en liten nätpåse (flergångs fruktpåse från ica) som påse för fuktig ren tvätt som inte hänger på tork.

Smutsig tvätt förvaras i tvättpåsen.

Disk:
Aldrig fattat varför man ska ha diskmedel ute?! Speciellt inte på fjället. Jag skrapar bort allt (gräver ner vid behov. Poängen är att det ska hamna i jorden, inte att det ska döljas så att lägga bara en sten över är fusk).
Värmer lite vatten i kastrullen, häller över till det renaste, näst renaste osv tills allt är hjälpligt sköljt. Sen värmer jag en skvätt till och diskar ur allt innan jag torkar med trasa. Helst wettex. Har provat tunnare duk men tycker att plastgrejer som ofta är med på tur torkas bäst med ngt riktigt absorberande.
När vattnet värms kan man passa på att slänga i trasan så den blir kokt nån gång om dagen.

Om saker bränt fast brukar en pinne göra susen. Torra grankvistar (som man rypiskt tänder brasa med) eller ljung är bra.

Är vi flera på tur kanske en avklippt diskborste får följa med till disk och naglar.

Dusch:
Värmer lite vatten i kastrullen och lägger i en pyttebit tvål och min tvättlapp (typ wettex).
Torkar mig ren. Kan göras i tältet.
Är man flera på tur kan man ta bort innertältet när allt är packat innan man bryter läger och låta alla använda rältet som badstuga innan man går vidare.
Oftast skippar jag tvålen men kan vara skönt om man är flera eller om man ska till civilisationen.
Eventuellt har jag en separat trasa till skrevet.
Handduk behövs ej med denna metod.
Kallt vatten duger väl i värsta fall.

I apotekskitet finns nån våtservett och några alcoholservetter att använda ifall man vil få rent runt nått sår.

I övrigt så vädras kläder och sovsäck när det går. Kläderna är helst i ull.

Sportmunstycke (från imsedal) kan ev få följa med som "hygienkork/kran" att sätta på vanliga pet-flaskan.

Bajs grävs ner i jord. Glöm inte att det inte ska kunna spolas ned i bäcken, dvs en sten på bajset är som att sopa skiten under mattan. Det ska ner till de underjordiska microorganismerna och täckas med jord! Hålet grävs med tältpinne som trycks ned om och om igen i en cirkel tills jorden är lös och kan lyftas bort.

Det var riktigt bra och enkla tips. Tack :)
 
Jag skrapar bort allt (gräver ner vid behov. Poängen är att det ska hamna i jorden, inte att det ska döljas så att lägga bara en sten över är fusk).
Är inte det fel tänkt? De "nedbrytare" som finns i naturen finns väl främst ovanpå marken?

Kompost gräver man ju t.ex. inte ner.

Jag brukar försöka slänga matrester i nån snårig buske där smådjur och insekter kan ta hand om dem. Självklart så att det inte syns, möjligen täcker jag med lite löv och sånt om det t.ex. är pastarester som annars lyser vitt.
 
Är inte det fel tänkt? De "nedbrytare" som finns i naturen finns väl främst ovanpå marken?

Kompost gräver man ju t.ex. inte ner.

Jag brukar försöka slänga matrester i nån snårig buske där smådjur och insekter kan ta hand om dem. Självklart så att det inte syns, möjligen täcker jag med lite löv och sånt om det t.ex. är pastarester som annars lyser vitt.

Hmm.. intressant. En snabb googling gav mig inte direkt någon information om vid vilket djup den snabbaste nedbrytningen sker. Kanske har du rätt, du är ju ändå en gammal scoutledare..
I skogen är det väl troligtvis smidigast att sprida i buske som du säger men hur är det på fjället?

Om du eller någon annan har någon länk där man kan förkovra sig lite så är jag intresserad!

Angående kompost så är ju större delen av komposten "nedgrävd" under mer kompost. Och det tar ju ett tag innan komposten invarderas av maskar och annat från den omkringliggande jorden och börjar brytas ner ordentligt. Men nu spånar jag mest. Som sagt, vore kul att lära sig mer om detta, inser att jag vet rätt lite.
 
Är inte det fel tänkt? De "nedbrytare" som finns i naturen finns väl främst ovanpå marken?

Kompost gräver man ju t.ex. inte ner.

Jag brukar försöka slänga matrester i nån snårig buske där smådjur och insekter kan ta hand om dem. Självklart så att det inte syns, möjligen täcker jag med lite löv och sånt om det t.ex. är pastarester som annars lyser vitt.

Då jag tömmer min varmkompost hemma så gräver jag ner det i jorden, mest för att det inte ska lukta och locka till sig djur jag inte önskar på tomten. Men jag vet inte om det är optimal slutnedbrytning. Det mesta av nedbrytningen har ju skett i varmkomposten. Men maskar som bryter ner finns väl även i marken, inte bara på.
Längs en vandringsled skulle jag nog tycka bättre om nedgrävd kompost.

Sen ska man veta att om man har grillrester av utländskt kött så ska man inte sprida det ovarsamt:

/Patrik
 
Jag grundar det snarare på vad jag läst i böcker om kompostering. Aerob nedbrytning går såvitt jag vet fortare än anearob, och det är dåligt med syre under marken.

Vid kompostering vill man ha in luft i komposten.

Tja det har du ju rätt i. I skogen spelar det nog mindre roll också. Där är det ju mycket aktivitet både på och under jordytan. Men i känsliga miljöer är det viktigt att hantera sopor rätt tycker jag. Vad nu rätt är.

En fördel med att gräva ner är att allt tas om hand lokalt istället för att resterna/näringen/olika ämnen spolas bort med regnet och hamnar i vattendragen där det sker ännu mindre biologisk nedbrytning. Som @tango är inne på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Miss Yster Diverse Fjällvandring 7
Otto Lager Hygien Fjällvandring 49
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.