Din åsikt om sprickbultar i Sarek

http://runeberg.org/sarek/0017.html
"Av högfjällstrakten tillhör den S om Kukkesvagge liggande
delen Sareks nationalpark, den N därom belägna
delen Stora Sjöfallets nationalpark. Inom
nationalparken är allt skadande av fast naturföremål eller
ytbildning, fällande av träd eller borttagande av växter,
medförande av hund, jakt och fiske m. m. förbjudet. (Sv.
Författningssamling 1909, nr 56). Då resor inom trakten ej äro
förbjudna, är det självklart att insamlande av för
matkokning nödigt bränsle – torra grenar av vide eller
kullfallna björkar – och det lilla skadandet av mark och
vegetation, som äger rum genom gång och uppsättandet
av tält m. m. icke kan vara förbjudet, då allt detta
tydligen är nödvändigt för färder och uppehåll i trakten. "

För att kanske travestera detta:
"Då klättring inom trakten ej är förbjuden.... [... ]....då det är nödvändigt för klättring och säkerhet i trakten".

Så då kanske man kan tycka att det är berättigat med bultar om säkerheten kräver det, eller om det görs omöjligt att klättra annars. ( Naturligtvis finns det väl gränser, precis som att man inte skadar Sareks natur och geografi mer än man måste, till exempel genom att stena tältet, då anlägger man precis inte gruvdrift utan tar lösa stenar och i görligaste mån återplacerar var och en på sin hämtplats.)
 
Fjällvandrare sabbar Per Se mer än klättrare da det är betydligt fler. Denna hysteri kring vad som sätts upp 300 meter upp pa en bergvägg som aldrig klättrats är fan helt orimlig. Har ingen varit där före 2007 kan det knappast spela nagon roll om nagra rurps aker in och ut.

Alla jävla dalkrypande fjällvandrare borde förbjudas. Tänk pa hur mycket mossa som trampas sonder och allt bajs ni droppar etc....

Skog mark och berg är till för alla och inte en käft kommer se nagra spar av en Aid tur där uppe.

Dessutom om man kan fa tillstand att köra heliskiing där sa ser jag inget problem med att ta dit en kompressor och satta upp en via ferata. Och det är möjligt att aka helikopter där sa säg inget annat.
 
@90grader: Ja, det är just den typen av nonchalanta inställning som förstör för klättersverige! Hoppas du skojar.
/J

Jag skojar inte. Varför skulle jag det? Vad är skadligt med lite bult uppe pa en vägg? Personligen skulle jag inte tveka en sekund att ta med en Hilti om jag tycket det vore värt besväret att ga 45 km för 300 meter klättring.

Tycker dock att den aspirerande big wall klättraren ska ta sig till Nord Norge da klippan är battre och lederna längre och sa kanske han slipper träffa massa rabiata mijlöaktivister.

Hur är det med Sarektjakkas nordvägg? Där borde det ga att sätta upp nagot fint. Ett projekt namn kan vara Anarki i Sarek eller 1000 Bults. Bada ar varianter av lednamn som existerar. 1000 punks gar i Stockholm.
 
Senast ändrad:
Jag börjar misstänka att 90grader är ett troll, tänk om Vibbe och Mellpat fick barn ;)

Bara för att jag inte ansluterer mig till er vegitariska palestina maskerad sa betyder det inte att jag är ett troll. Vissa inlägg är sa politiskt korrekta att det är skrämmande likt riktigt lyckad indoktrinering.

Individen maste själv kunna avgöra vad den ska göra uppe pa väggen. Det har varken ni eller staten nagon rätt att ha synpunkter pa.

Med ert sätt att resonera borde man förbjuda fjällräddning i Sarek.
 
Har sagt vad jag tycker. Du också. Behöver inte fördjupa det här då palestina, kostval, fjällräddning, heliskiing eller maskerad inte har med den här tråden att göra. Självklart märker nästa person om man har satt upp en bult? Eller sträcker sig inte vissa människors tänkande längre än att andra kanske också vill klättra samma vägg som man själv varit uppe på. Då ser man spår om någon har lämnat såna.
/Jan M
 
Jag har inte sysslat med fjällklättring men kan väl få ha en åsikt iaf. Är inne på det som flera redan skrivit. Håller man en låg profil så kan jag inte se varför någon skulle vilja störa sig på detta.
Slitagemässigt borde rimligtvis vandrarna stå för en betydligt större del än fjällklättrare. När man börjar dissikera slitage orsakat av pitong eller kil på något enstaka block, högt upp på en vägg där mindre än 0,01 promille av svenska befolkningen någonsin kommer att beträda så... ja.

/K
 
Jag börjar misstänka att 90grader är ett troll, tänk om Vibbe och Mellpat fick barn ;)

Har sagt vad jag tycker. Du också. Behöver inte fördjupa det här då palestina, kostval, fjällräddning, heliskiing eller maskerad inte har med den här tråden att göra. Självklart märker nästa person om man har satt upp en bult? Eller sträcker sig inte vissa människors tänkande längre än att andra kanske också vill klättra samma vägg som man själv varit uppe på. Då ser man spår om någon har lämnat såna.
/Jan M

Du har uppenbarligen liten eller ingen erfarenhet av klättring och än mindre at att vistas i flällen. Jag har en del erfarenhet fran fjällturer som klättrare och jag kan lova dig att det slitage pa naturen kommer fran vandring. Titta bara pa all jävla rösen och pinnar som märker ut leder fär turister som inte kan orientera sig i fjällmiljö.

Desutom om du varit klättrare sa hade du förstatt hur glad man blir om det sitter en bult eller borrbult pa ett motiverat ställe. Det är inte slitage eller sabotage utan en dela av den alpina klätterkulturen. Sedan Mallory, Rebufat, Bonatti och andra har man lämnat bult för andra sa dom kan njuta.

Jag uppmamnar alla som vill klättra pa berg att göra sa utan att hämmas av diverse extrema fundamentalister som sitter hemma och tycker.
 
Jag har inte sysslat med fjällklättring men kan väl få ha en åsikt iaf. Är inne på det som flera redan skrivit. Håller man en låg profil så kan jag inte se varför någon skulle vilja störa sig på detta.
Slitagemässigt borde rimligtvis vandrarna stå för en betydligt större del än fjällklättrare. När man börjar dissikera slitage orsakat av pitong eller kil på något enstaka block, högt upp på en vägg där mindre än 0,01 promille av svenska befolkningen någonsin kommer att beträda så... ja.

/K

Skönt att nagon här, har alla indianerna i kanoten...
 
Den här diskussionen har nått en så låg nivå att jag lämnar den. Varför ska alla forum hackas sönder av människor som inte kan hålla sig till ämnet och har en massa förutfattade meningar? *SUCK*
/J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henkepenke86 Vinter i Sarek Alpin / Bigwall 1
Avslzyx Turer kring Pårte i Sarek Alpin / Bigwall 7
sjtvm Sarek Traversen Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.