Detta med snödamasker.

Nutshell väger 142g och den lägre varianten 85g..
Angående bilden.. välj svara med citat på bildinlägget jag skrev. Då ser du hur jag skrev.

/Dave
 
OK

dave1; sa:
Nutshell väger 142g och den lägre varianten 85g..
Angående bilden.. välj svara med citat på bildinlägget jag skrev. Då ser du hur jag skrev.

/Dave

OK jag kollar upp dessa damasker. Vikten känns rätt för mig.

Ola A.
 
För att undvika att fâ in snö i kängorna/pjáxorna dels under dagsturer pâ skidor och dels under vandringar med risk för snöiga partier etc. (alltsà liknande dina behov, som det verkar) köpte jag för drygt 10 àr sedan ett par enkla, lätta och förhàllandevis billiga damasker i bomull/cordura fràn Norröna . De har hängt med sedan dess och fyllt sin uppgift till fullo.

Mvh /Mats
 
köp inte!

haglövs damasker i nylon(?) ä totalt värdelösa! inget fäste till skosnörena, väldigt vida nertill och begränsad åtdragning med fotremmen. man kan säkert modifiera dessa men ja skulle nog sattsa på några andra typ aligators.//Lasse
 
Ja, och angående vikten så vet jag inte var Klättermusen har tänkt sig att man skall bära med sig deras med tanke på att de väger 955!!! gram. 1 kg damasker, man tackar, är de skottsäkra?
 
Rättelse

Nog för att dom kanske är skottsäkra så väger dem inte så mycket som det står i katalogen. Jag tog och vägde mina Supermusendamasker stl. L och de väger 388g paret.

Peter
 
Jag använder ett par från Mountain Equipment som ser ut så här:

mountain-gaiter.jpg


De har fungerat bra så länge jag använt dem. Den stora fördelen med dem, som jag ser det, är avsaknaden av blixtlås som bara fryser igen. Istället har de ett väldigt kraftigt kardborrband som löper längs hela framsidan. I gengäld får man vara lite försiktig när man sätter på dem så att det inte kommer in massor med snö, även om det ska till ganska mycket av den varan innan kardborren slutar att fungera. Dessutom kan man alltid borsta av snön från kardborren så man riskerar inte att stå med ett par damasker som inte går att använda pga snö och is.
 
Funderingar kring snödamasker

Mina personliga åsikter om snödamsker är att man böär tänka på följande:

* Hur vill man ha remmen under foten? Skall det vara gummilina (tex Norröna, lillsport) eller rem (Black, diamond etc). Gummilina slits ut snabbt och måste bytas ofta men är å andra sidan billig och enkel att byta. Rem är mer hållbar. Själv tycker jag att rem har fungerat mycket bra (på BD iallafall).
Själv har jag inte fått Klättermusens system med krok att fungerar bra. När man använder olika skor så passar inte kroken perfekt och den böjs lätt om den är för stor och man går i sten.

* Jag anser vidare att damsker ska ha öppningen fram. Jag tycker de är enklare att justera skor och dylikt då. Jag tycker det är bra med både kardborre och dragkedja. Min erfarenhet av kardborre är att man lätt får problem med is, snö och dylikt. Jag har dock aldrig provat damasker med bara kardborre (de brukar ha betydligt mer karborre än damasker som har dragkedja också)

* Damsker av vattenavstötande tyg, typ lillsport står emot vatten och slask mycket bra. Man har ju byxor under så det gör inget om damasken blir lite fuktig och den hindrar fortfarande snö och slask från att hamna i skorna. Om man bor i tält så föredrar jag andå GT (eller motsv) för dessa tenderar inte att bli blöta och fuktiga. En fuktig damask kan lätt frysa till en "intressant" form då dagarna är varma och nätterna kalla.
 
Synpunker och løsningar

f94-ave; sa:
* Hur vill man ha remmen under foten? Skall det vara gummilina (tex Norröna, lillsport) eller rem (Black, diamond etc). Gummilina slits ut snabbt och måste bytas ofta men är å andra sidan billig och enkel att byta. Rem är mer hållbar. Själv tycker jag att rem har fungerat mycket bra (på BD iallafall).
Jag har ett par Lillsport med dragkedja och gummilina som funkar helt utmærkt. Gummilinan slits fort precis som Anders sæger men jag har efter en del anvændade av stegjærn løst problemet med att sy en tub av galontyg som træs utanpå gummilinan och dærmed håller den mot slitage. Detta fungerar hur bra som helst och jag føredrar gummilina før det sitter tight:are och ær lætt att reparera om något skulle gå sønder. Damaskerna i øvrigt ær jag mycket nøjd med och jag kan verkligen rekommendera dom før priset, kvaliteten och konstruktionen.

Lite synpukter med erfarenheter.
Många som lagt in bilder visar damasker som inte har gummiband længst ner runt skaftet på damasken, detta har jag tidigare haft problem med pga att snø kommer in mellan damask och sko.
Dragkedjan sitter dær bak eller att den sitter dær fram och går nerifrån och upp istællet fær uppifrån och ned. I det andra fallet kan man dra upp kedjan bara en liten bit før att justera snørningen på skon medan man i det førsta fallet oftast måste dra kedjan hela vægen før att komma åt skons snørsystem.
Kardborrband utanpå dragkedjen har jag inte haft problem med, utan tycker att den fyller en god funktion att hålla snøn borta.

/Helen
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.