Det finns inga garantier

http://op.se/lanet/are/1.4876780-mystiskt-forsvinnande-gackar-polisen

Har precis återvänt från Duved där jag idag deltagit i sökandet efter den försvunne. Enligt uppgift så var mannen förtrogen med terrängen och området då han fiskat där under flera år. Han hade erfarenhet och vana att vistas ute i skog och mark. Han hade god kondition och var vid god hälsa. I bilen på vägen hem slog det mig att även om du har alla förutsättningar för överlevnad så är dessa ingen garanti för överlevnad. Även om vi är längst upp i näringskedjan så är vi små och sårbara mot den mäktiga naturen. Naturen kan ge liv och försörja oss men den väljer och kräver sitt offer. Vi måste nog ödmjukt acceptera detta faktum. Mina tankar går till hans anhöriga.
 
Tryggast är nog att leva i ett kombinerat grönsaksland/gym/intensivvårdsavdelning. Frågan är vad man ska vidta för åtgärder utifrån din klarsynthet? Sluta förbereda sig för det kan ända gå åt helvete?
 
det roliga med kråksången var väl just att han överlevt på grund av kunskaper han hade, så tolkade jag artikeln i alla fall.. då lönar det sig med kunskap ;)
 
Det är en intressant historia. Han verkar ha rört sig i ett begränsat område, som han fiskat och vandrat en del i om uppgifterna stämmer. Ändå har han varit vilse förhållandevis länge. Skulle vara spännande att höra hans version.

//J
 
Hans version har vid ett flertal tillfällen återgetts i såväl tidningsartiklar och TV-intervjuer.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/man-var-saknad-i-veckor-hittad-valbehallen

/ Lars Östlin

Ja, det som står där framgår ju i de tidigare inläggen. En lite utförligare redogörelse skulle vara intressant. Det är ett litet område och genomkorsas av stigar, kraftledningar och avgränsas både väst, öst och norrut av vägar. Dessutom är det delvis kalfjäll med vid normala förhållanden bra sikt.

Om jag inte har missförstått så var han i området längre än en vecka. Och lyckades inte stöta på vare sig stig, el eller väg. Inte heller har han tagit sig till närliggande fjälltoppar, där det finns stigar. En annan metod hade ju varit att hålla norrut och fångats upp av vattendrag/väg/järnväg. Han var ju trots allt bara några km från duved när han försvann.

Skulle vara intressant att höra hur han gjorde för att försöka hitta tillbaka. För uppenbarligen fungerade hans strategier inte. Om han hade någon alltså.

//J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.