Desinficiera sår med t-sprit?

Jag har ju hört talas om att man kan använda urin till att desinficera sår med... om man inte har något annat att använda i huvudtaget.
Det kan ju låta lite äckligt och jag har inte provat själv, men det hade varit intressant att veta om möjligheten finns om man skulle hamna i den situationen.
//Peter
 
PetNor; sa:
Jag har ju hört talas om att man kan använda urin till att desinficera sår med... om man inte har något annat att använda i huvudtaget.
Det kan ju låta lite äckligt och jag har inte provat själv, men det hade varit intressant att veta om möjligheten finns om man skulle hamna i den situationen.
//Peter

Antiseptikgraden hos urin ger jag inte mkt för, men när det gäller all sårvård är tvätt a och o och urin, i normala fall, är ju ett ultrafiltrat av blod, och blod innehåller normalt sett inte bakterier d.v.s. helt ok att skölja såret med om inte rent vatten finns till hands.

Sen kan man ju, särskilt om man är kvinna (oavsiktligt :) råka ha signifikant bakteriuri och då kanske det är mindre lämpligt att urinera på såret.
 
Ganjapurna; sa:
Instämmer. Sen ska vi komma ihåg att man ska skilja mellan att "desinficera" och att "skölja" såt. Desinficera gör man både för att få bort skräp och för att döda bakterier (t ex att sprittvätta händerna), medan ren sårtvätt (spolning) oftast gör med icke bakteriedödande vätskor (ren koksaltlösning), och endast har som syfte att spola bort skräp ur såret. Skräp som förstås kan härbärgera bakterier.

Om man har ett fett operationssår (eller en öppen led, t ex ett knä!) så sköljer man med koksaltvatten, inte med T-röd eller annat desinficerande.
 
DAX Alcogel

Jag var på apoteket idag för att komplettera min förbandslåda. Dom hade något som heter DAGS Alocgel ”återfettande handdesinfektion”. Innehåller om jag förstår det hela rätt 85 volym % etanol, några fler alkoholer, glycerin, vatten och lite mer fler saker

150 ml i en i mitt tycke bra flaska (verkar tålig och liten risk korken öppnas av sig själv) kostar 33 SEK. Ska hålla sig till 2010 (om man inte öppnar förpackningen)
http://www.opushc.se/ProductItem.asp?id=149

Per Brune
 
Re: DAX Alcogel

Detta preparat är till för att desinficera intakt hud och alltså inte för att tvätta sår med.

Thure
 
Re: Re: DAX Alcogel

thureb; sa:
Detta preparat är till för att desinficera intakt hud och alltså inte för att tvätta sår med.

Thure

Tack, man blir aldrig fullärd. Då får jag göra ett återbesök till apoteket och denna gång fråga någon i personalen. Till skillnad mot i ”vanliga” affärer är alla som jobbar på apoteken välutbildade, så dom bör kunna tipsa om något som är ”bra” att tvätta sår med.

Per Brune
 
Re: Re: Re: DAX Alcogel

Brune; sa:
Till skillnad mot i ”vanliga” affärer är alla som jobbar på apoteken välutbildade, så dom bör kunna tipsa om något som är ”bra” att tvätta sår med.

Per Brune

Låt mig gissa. De säger: Tvål och vatten :)
 
Re: Re: Re: DAX Alcogel

Brune; sa:
thureb; sa:
Detta preparat är till för att desinficera intakt hud och alltså inte för att tvätta sår med.

Thure

Tack, man blir aldrig fullärd. Då får jag göra ett återbesök till apoteket och denna gång fråga någon i personalen. Till skillnad mot i ”vanliga” affärer är alla som jobbar på apoteken välutbildade, så dom bör kunna tipsa om något som är ”bra” att tvätta sår med.

Per Brune

Koksaltlösning, eller vanligt vatten som redan nämnts ett antal gånger. Strunta i desinfektionsmedel för sår, de riskerar att förlänga läkningstiden. Då är det viktigare att ha med sig sterilkompresser så att man kan rengöra och byta förband ofta. Var noga med handhygienen (jag brukar ha ett par gummihandskar med mig för att undvika den värsta dyngan man har på händerna), skölj rent såret och tvätta med blöta sterilkompresser. Byt förband dagligen (särskilt om det vätskar). Om man får djupare sår (genom fläsket) :) så bör man ta sig till sjukvård snabbt eftersom det kräver rätt handläggning.
 
Desinfesera

För det första är man väl tokig om man orkar följa tråden så här långt. Den känns uttorkad sedan länge, inte av alkohol, utan med all dubbelinformation.

En läkare skar bort en vårta, efter läkningen har det uppstått nya vårtor runtom det tidigare såret från vårtoperationen.

Klart man blir förbannad.

På egen hand, och risk... Skar jag dän en vårta och baddade två gånger med T-röd. Orkar jag kommer jag att behandla de andra vårterna med samma trick. Det gjorde susen.

MvH/ Emil P.
 
En flaska 0.5% klorhexidin är utmärkt att ha med sig. Går ibland under namnet 'Desivon'. Kombinera gärna med steril koksaltlösning - den flaskan är att betrakta som engångsartikel.

Klorhexidin ger en kvardröjande antibakteriell effekt, bra under plåster exempelvis. Sprit tar död på bakterier fort, men har ingen fortsatt antibakteriell verkan. Det finns kombinationslösningar av klorhexidin och alkohol, men dessa är främst för hudrengöring, inte sår (alkohol svider ju nåt förbålt).

Använd _INTE_ klorhexidin i ögon, öron eller djupa sår i närheten av leder eller nerver - de kan ta skada. Klorhexidin är mest för ytsår, småskärsår, samt för att desinficera händer på den behandlande personen (om man får hjälp av nån annan alltså).

Större sår (som typ behöver sys) ska sköljas rent med koksaltlösning och sen ska man självklart till doktorn snarast. Men området runt såret kan alltså klorhexidinas, man kan även klorhexidina händerna innan man byter plåster etc. Klorhexidin är bra på fötterna, har jag hört, om man har sår där som lätt kan infekteras.

"Tvål och vatten" är ju jättebra, men vattnet ute i vår natur kan man ju inte lita på om man inte kokar det först - och vem har tid med det när såret blöder?
 
Re: Desinfesera

EvilEmil; sa:
För det första är man väl tokig om man orkar följa tråden så här långt. Den känns uttorkad sedan länge, inte av alkohol, utan med all dubbelinformation.

En läkare skar bort en vårta, efter läkningen har det uppstått nya vårtor runtom det tidigare såret från vårtoperationen.

Klart man blir förbannad.

På egen hand, och risk... Skar jag dän en vårta och baddade två gånger med T-röd. Orkar jag kommer jag att behandla de andra vårterna med samma trick. Det gjorde susen.

MvH/ Emil P.

Fast i ditt fall var det ju viktigast att verkligen se till att alla viruspartiklar inaktiverades, oavsett om även endel hudceller strök med. Inte riktigt samma sak som ett sår som det kan finnas bakterier i.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.