Denna röra med GPS-koordinater

För några år sedan var allt ganska enkelt, man hade RT90 på fjällkartan och i sin GPS. Men så är det inte längre. Lantmäteriet gick över till SWEREF 99 TM. Googles kartor blev användbara även för fjällvärlden och det har nu blivit vanligt med grader och minuter, på det ena eller andra sättet.

Så nu har vi RT90 (ja, jag använder det vid mina fågelinventeringar, det är universitetsstandard för dessa); SWEREF99; grader, minuter och sekunder samt slutligen grader med decimalminuter. Kanske har jag missat något vanligt format så vill någon bidra till röran så varsågod!

I min blogg skriver jag ibland om detaljer som med fördel kan positioneras. Då funderar jag alltid på hur jag ska ange koordinaterna. Vanligtvis ger jag dem i två alternativ. Men det är inte säkert att den som läser tycker just de formerna är de bästa. Samma problem när man ska kommunicera information på tu man hand.

Vad använder ni andra och vad tycker ni är bäst? Och varför?

Vandrarhälsningar
Hans
 
Senast ändrad:
Varje system har sina specifika egenskaper, för- och nackdelar.

WGS84 / SWERE99 är båda tredimensionella referenssystem baserade på en och samma matematiskt definierade form (ellipsoid) av jordklotet. För en friluftsanvändare är de att betrakta som ett och samma system. SWEREF99 är Sveriges anpassning/realisering av det gemensamma europeiska referenssystemet ETRS89 som är en förutsättning för internationellt utbyte av geografisk information

SWEREF99 TM och RT90 2.5 g V är tvådimensionella koordinatsystem, dvs jordklotet är utkavlat till en plan yta över Sverige, men med olika dimensioner på ellipsoiden.

Sambanden mellan SWEREF99 och SWEREF99 TM är väldefinierade och omvandling mellan systemen kan ske med stor noggrannhet.

RT90 2.5 g V är ett system som håller på att fasas ut, till största delen beroende på att hänger dåligt ihop med koordinatsystem runt om i Europa. Det finns egentligen ingen vettig orsak att hänga kvar alltför länge vid ett föråldrat koordinatsystem där anslutningen till internationella system blir allt sämre över tid.

Även universitetsvärlden måtte väl ha någon form av internationellt samarbete, eller...?
 
Jag föredrar SWEREF99 TM, dels för att jag mest använder terräng- och fjällkartor och dels för att koordinatsystemet i praktiken sammanfaller med UTM 33N, vilket är väldigt smidigt ifall man använder mjukvara där svenska koordinatsystem inte är definierade och man inte orkar definiera dem själv.

För att ange koordinater i en blogg borde en geo-URI vara det smidigaste, så att användaren kan använda positionen direkt genom att klicka på en länk.
 
Varje system har sina specifika egenskaper, för- och nackdelar.

Jo, så är det ju säkert. Nu tänkte jag väl inte främst på den tekniska delen utan på själva det praktiska handhavandet i fält för en vanlig friluftare eller fjällvandrare. Då det gäller att veta var man är eller vart man ska.

Även universitetsvärlden måtte väl ha någon form av internationellt samarbete, eller...?

Visst har den det. Så detta gäller det specifika med just fågelinventeringarna. Eftersom man där började med att lägga upp arbetet med RT90 så blir det enklast att fortsätta. Skulle jag tro.
 
Jag röstar för RT90 eftersom jag förstår hur det fungerar. Enkelt att hitta på ett gammalt "grönsaksblad". Ge mig två koordinater så kan jag räkna ut avståndet mellan dem.

Men jag ser att det är mer och mer ovanligt att RT90 används så jag måste väl försöka gå över till något modernare.
 
Det är koordinatsystemet på papperskartans tydligaste rutnät, som torde vara av primärt intresse, anser jag. Detta bör styra det koordinatsystem som GPS-mottagaren är inställd på.

Jo, i både RT 90 2,5 gon V och SWEREF99 TM anger sista siffran (före ev decimaltecken) meter. Tänk bara på att ost-koordninaten i SWEREF 99 TM då anges med 6 siffror (p.g.a. 50 mils ost-tillägg), Medan Norrkoordinaten i SWEREF 99 TM samt X+ Y i RT 90 2,5 gon V anges med 7 värdesiffror på meternivå.
/Niklas
 
Wgs 84

Gammal hund går inte att lära om. Som seglare sedan dryga 40 år så är det grader minuter och sekunder. Går bra att huvudräkna då långitudgraden är 1852 meter, nåja.
Genom Geocaching har det blivit minuter med decimal och det kör jag med i fjällen också (även paddling och skog) . Tror och tycker inte att jag behöver vara mer exakt i min navigering.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.