Den nordamerikanska västkusten

Hej!

Kommer att åka ut på en jordenruntresa nästa år och kommer att anlända till Kalifornien någon gång nästa sommar. Kommer sedan att resa med Greyhound upp till Anchorage/Fairbanks och flyga hem därifrån.

Nu frågar jag en bred fråga: Har ni några tips på bra ställen att vandra på, ev. cykla i, på den amerikanska och kanadensiska västkusten?

Har själv tänkt mig dessa ställen som stora favoriter: Mount Whitney (förutsatt att man kan få något utav de ~200 permits som ges ut varje år), Sequoia National Park, Yosemite, områdena kring Vermilion Cliffs i Utah, cykla i Napa Valley ... Ska upp till släktingar vid trakterna till Tacoma, Seattle och Olympia och tänkte om man kanske skulle dra till Olympic National Park. Har någon varit på någon av dessa ställen?
 
Hej!
Det finns hur mycket som helst att se och göra i dessa områden! Jag har själv inte varit där (med undantag av Utah/Arizona) men har ganska länge filat på en eller flera resor i dessa trakter (d.v.s. Californien och västkusten upp till Seattle). Tyvärr har brist på resurser av det monetära slaget gjort att jag inte kommit iväg ännu...

Ska du bara åka buss/kollektivt eller planerar du att hyra bil någonstans? Många av de platser som jag kommer att föreslå nedan är nog tyvärr omöjliga att åka kollektivt till. Observera också att den mest använda leden upp till Mt Whitney börjar vid Whitney Portal på östra sidan om Sierra Nevada (Nära Lone Pine) och att bilvägen dit från Sequoia/Kings Canyon National Parks (på västra sidan) är väldigt lång då det inte finns någon bilväg över bergen i närheten.

När jag ändå nämner vägarna över passen i Sierra Nevada så kan det vara värt att tänka på att de ibland kan öppna förvånansvärt sent på året vilket kan ställa till det i planeringen (statistik över när de har öppnats tidigare om åren kan du se här: http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm samt här för Tioga Pass vid Yosemite: http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm ).

Här följer en lista med ställen som jag skulle vilja besöka/tycker verkar intressanta (jag skriver bara kortfattat, du får kolla wikipedia, kartor, googla, etc. eller fråga mer ):


California:

Death Valley National Park - fantastiskt vacker men väldigt stor Park. Att göra någon vandring eller liknande nere i dalgången är det definitivt för varmt för (t.o.m. livsfarligt) mitt i sommaren. Det finns dock mycket annat att stanna till vid om du är bilburen. Om du vill vandra så borde det gå bra på högre höjd (t.ex. bestiga Wildrose eller Telescope Peak).

Alabama Hills -ligger vid vägen upp till Whitney Portal. Speciell natur där ett flertal filmer har spelats in.

White Mountains - Här växer vad som sägs vara världens äldsta träd (förutom någon svensk granrot då kanske) - Rävsvanstallen (Bristlecone Pine) - på hög höjd i ett fantastiskt landskap. När man ändå är i trakten så kan man passa på att knalla upp på White Mountain Peak som är väldigt lättbestigen för sin höjd. Därifrån kan man få en fantastisk panoramavy mot Sierra Nevada med norra delen av dalgången Owens Valley djupt nedanför fötterna.

Devil's Postpile National Monument - märkliga basaltkolumner. Det ska också finnas ett fint vattenfall i närheten. Det brukar dock ta en bra bit in på sommaren innan bilvägen dit öppnas upp p.g.a. de otroligt stora snömängder som brukar falla där. Borde finnas goda möjligheter att vandra i dessa trakter.

Mono Lake - en märklig sjö med sina "Tufa Towers". Tror att det ska gå att hyra kanot/kajak här (och/eller guidad tur).

Bodie - en ritkigt stor och väl bevarad gammal spökstad.

Yosemite, m.fl har du ju redan nämnt...


När (om?) du kommer till the Bay Area (San Francisco, San José...) så bör du ju ta dig ut till någon av Redwoodskogarna, t.ex. Big Basin Redwoods State Park i Santa Cruz Mountains eller Muir Woods National Monument strax norr om SF.

En annan sevärdhet i dessa trakter som inte har ett dugg med vandring eller natur att göra men som jag ändå vill passa på att nämna är Winchester Mystery House.


I norra California finns det också redwoods; Redwood National and State Parks som lär vara väl värt ett besök.

Längre österut finns Lassen Volcanic National Park och Lava Beds National Monument som jag dock inte har så mycket koll på.



Oregon:

Crater Lake är nog den mest kända (natur-)sevärdheten i Oregon och borde vara väl värt ett besök.

Själv skulle jag också vilja besöka John Day Fossil Beds National Monument och då främst Painted Hills Unit.

Strax öster om Portland finns Columbia River Gorge - där nämda flod bryrer igenom Cascade Range - något som skapar fina vyer. Här finns också flera mäktiga vattenfall, det mest kända heter Multnomah Falls.

Hela Oregons kuststräcka ska vara mycket vacker och här finns en lång rad med State Parks, m.m. Har dock dålig koll på dessa.



Washington:

Mt. St. Helens National Volcanic Monument - "the Blast zone" som uppkom när en stor del av berget for i luften i en enda stor explosion 1980 lär vara en speciell upplevelse. Man kan också blicka bort på Mt St Helens och se den puckel som höjer sig då magmans tryck byggs upp på nytt.

Olympic National Park är ju precis som du nämnt ett måste. Här finns både högalpina landskap och djupa grönskande regnskogar.

Mt Rainier National Park är ju nära till hands från Tacoma/Seattle. Har tyvärr dålig koll på denna. Vyn av Mt Rainier är nog däremot svår att missa om man stannar någon längre stund i nämda städer.

Även North Cascades National Park verkar vara fint.



S Utah/ N Arizona

I södra Utah och Norra Arizona finns det väldigt mycket att besöka. Kan nog egentligen vara värd en egen resa. En slående vacker vandring här (i alla fall om man får dömma av de bilder som finns...) som jag skulle vilja genomföra någon gång i livet är att gå genom Paria Canyon. Det är nog på tok för het väderlek för att man ska ge sig på den mitt i sommaren misstänker jag dock.

Sedan finns det ju en lång rad nationalparker i dessa trakter som Zion, Bryce Canyon, Capitol Reef, Grand Canyon, Monument Valley (egentligen National Monument), Canyonlands, Arches...


En alternativ rutt norröver är att istället ta sig åt nordost till Yellowstone och Grand Tetons nationalparker.



Några ytterligare tips/funderingar om du har orkat att läsa så här långt...

Det kommer att vara en ringformig solförmörkelse den 20e maj 2012 som kommer att kunna ses längs med en bana från norra California, genom Nevada, sydvästra Utah, norra Arizona, New Mexico bort till västra Texas, där den kommer att gå under horisonten. Om du kommer till USA så tidigt som slutet på maj så kan detta var väl värt att planera in...

Sök gärna också lite på fenomenet Sasquatch/Bigfoot innan du gör den här resan. Om det bara är ett mytologiskt kreatur eller ett verkligt djur som man kan stöta på i skogen får du avgöra själv...


Ojdå. Det här blev kanske lite väl många ställen. Bästa tipset är väl att snabbsöka på de olika platserna och kolla på lite bilder för att se vad som fångar ditt intresse. De platser som står högst på min önskelista är nog Death Valley och White Mountains (förutom Yosemite). Fråga gärna mera om du t.ex. undrar om en speciell plats...

/Tobbe
 
Fliker in lite i denna tråd. :)
ycket intressant information Tobbe! Ska själv åka till Kalifornien om tre veckor och planerar att bli där i en månad. Hade tänkt besöka Yosemite, Zion och Grand Canyon. Paria Canyon som du nämnde såg jättefint ut @ google, det kanske är värt ett besök där också när man ändå är i krokarna - såg att det låg mellan Grand Canyon och Zion. Är det möjligt att göra någon kortare vandring över dagen där eller är vandringslederna så pass långa att övernattning krävs? Är mindre sugen på att gå en sträcka för att sedan vända tillbaka och ta samma väg tillbaks igen, lite trist... :) Om det nu inte är för varmt där även i September...

I Zion hade jag och min kompis tänkt vandra The Narrow som jag fått tips om, även ett bra tips till TS Arpoe då det verkar vara en väldigt fin vandringsled! Är nog verkligen värt ett besök!

Har du Tobbe någon information att dela med dig av gällande Zion och The Narrow? Har du vandrat den rutten? Läste på en webbsida om utrustning som kan va bra att ha, bland annat rätt kläder för att klara vandringen i vatten på bästa sätt... Ska man köpa detta i USA eller ska man släpa med sig det i från Sverige? Det såg dyrt ut, specialskor och våtdräktsliknande strumpor osv, krävs allt detta verkligen? Förstår mycket väl att man snabbt blir nedkyld i vatten, men är det bättre att hyra på plats eller så? Eller är den utrustningen överskattad?
Läste att man behöver tillstånd för att vandra uppifrån och ner men inte tvärt om, fråga är vad som är bäst... Det kanske räcker med en endagshike, sen kanske man har sätt det mesta och känner sig nöjd och tillräckligt blöt?
 
Paria Canyon är en ganska lång mödosam tur som man behöver flera dagar till om man ska genomföra hela. Men det verkar finnas en kortare sträcka att gå också utan att gå tillbaka (Wire Pass - Buckskin Gulch). Dessa platser ligger dock längs med en dålig grusväg ute i öknen så det är inte lämpligt att köra dit med hyrbil. Det verkar dock finnas företag som ordnar skjuts. Läs mer på den här sidan: http://www.blm.gov/az/st/en/arolrsmain/paria.html .Läs också noga på om säkerhet, m.m. Såg bl.a. att det är vanligare att kanjonen översvämmas i juli-sep och då vill man inte vara där nere. Ni kanske ska ta med er en guide?

The Narrows såg riktigt fint ut! Har tyvärr inte varit där och har heller ingen info att dela med mig. Eftersom man ska gå långa sträckor i strömmande vatten verkar neoprenstrumpor och vandringsstavar inte helt fel. Om detta går att hyra verkar det ju enklast. (liknande utrustnung kan dock kanske vara bra om ni ska ge er på Paria Canyon också?)

Generellt brukar friluftsprylar vara billigare i USA, så ska du köpa något kan det vara värt att göra det där. Tänk dock på att det kan bli problem med garantibyte, etc...


Om ni ska köra från Yosemite till Zion så är det inte så stor omväg att köra genom Death Valley (för mig känns det betydligt mer lockande än "Extraterrestrial highway"). De ställen som jag räknar upp i föregående post (före Yosemite) ligger då mer eller mindre längs med den här vägen (+ Las Vegas). Det är dock lätt att planera in för mycket så se till att ha gott om tid eller välj ut det som känns mest intressant... Själv skulle jag nog välja bort Paria Canyon för den här gången om det blir snålt om tid.


När (om?) ni kommer att passera Page, AZ på US 89 så (förutom att göra ett stopp vid Glen Canyon Dam) måste ni stanna till några km söder om tätorten och gå de ca 800m till Horseshoe Bend. Väl värt besväret!

För info om vägval, sevärdheter, etc kan jag rekommendera det här forumet: http://www.roadtripamerica.com/forum

Hör gärna av dig om du har mer frågor eller vill ha mer detaljerade tips på t.ex. Death Valley, vägval, etc.

/Tobbe
 
Har läst på lite mer om Paria Canyon-området nu... Den största anledningen till att jag har blivit intresserad av just detta område är en landformation som heter "The Wave". Denna ligger dock inte i eller i direkt anslutning till kanjonen och för att få komma dit behövs det ett särskilt tillstånd som är mycket svårare att få tag på än det till Paria Canyon. Läs mer här: http://www.blm.gov/az/st/en/arolrsmain/paria/coyote_buttes/permits.html (scrolla ner till "walk in permits, eftersom det är för sent för dig att försöka med lotteriet).

Den rutt som jag nämnde tidigare går inte alls i Paria Canyon utan endast i sidokanjoner.

Om man vill uppleva en slot canyon på ett lite enklare vis kan man istället boka ett guidat besök till Antelope Canyon. Dessa turer utgår från Page, AZ. Det är dock en av få platser som jag har besökt som faktiskt gör sig bättre på bild än i verkligheten...

Såg också att den ena länken i mitt första inlägg blev fel, den ska vara http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm

/Tobbe
 
Hej,
Jag håller med att Antilope slot canyon gör sig bättre på bild än i verkligheten. Horseshoebent är mäktig och borde vara ett måste när man är i området.

Själv försökte vi hitta "The Wave" som ligger i Vermiliton Cliffs område inte långt bort från Paria canyon. Det höll på att kosta oss livet pg. av hettan. När vi sökte tillstånd för att övernatta i Paria canyon så fick jag med en lapp där det stod med stora bokstäver "Heat Kills" och så även vid Ranger kontoret. Vi smålog åt amerikanerna. Vi kom tidigt på morgonen dit och deltog i utlottningen för en Wave permit. Totalt var vi 25personer och 10 permit skulle lottas ut (varje dag). Vi tillhörde inte till de lyckliga vinnarna så vi förberedde oss istället för en dagstur genom Buckskin Gulch. Vid parkeringsplatsen träffade vi en amerikan som skänkte oss dagens Wave permit eftersom han redan gått den tidigt på morgonen och han blev aldrig kontrollerat. Överlycklig drog vi iväg, vi hade 3liter vatten var och en med oss. Vägen är inte markerat och det finns inte karta heller, man skulle orientera sig via 6 bilder. Naturligvis gick vi fel först, hittade sedan rätt men vid femte bilden var det tvärstop för att vi hittade inte övergången till den sjätte bilden. Till varan fasa höll vatten att ta slut, det var bara att vända om utan att ha nått målet. Vi var helt uttorkat när vi kom tillbaks till bilen. Då hade vi gått i 6 timmar i ca. 40graders värme och ingen skugga någonstans. I efterhand förstår vi hur dumdristiga vi varit. Vi rörde oss dessutom i förbjudet område och ingen visste att vi var där...
Reservvatten i bilen var kokhet och närmaste vattenkällan 13km långt bort, vi skulle ha tältat men vi var så slut att vi körde därifrån mot Page och övernattade där.
Det går visst att köra på grusvägen med en hyrbil. Man får vara försiktig bara. Den enda vattenkälla finns vid rangerkontoret och det är ca. 13km långt bort. Man måste ta med allt vatten, normalt sett ska 3liter per person / dag räcker men det gjorde det inte för oss. Paria canyon var uttorkat i juni, inte en droppe vatten men det kan ju ändras rätt fort.
Men det är ett fantastiskt område och vi ska dit igen kanske redan nästa år och försöka få en Wave permit. Det är inte många turister där, mest tyskar. Det fanns en artikel i den tyska outdoor tidningen över det området därför så många tyskar. Amerikanerna vill inte att många turister kommer dit, därför ingen reklam görs och inga kartor finns att köpa bara en bok över Paria canyon.
Bifogar några bilder på det förbjudna området Coyote Buttes North där ”The Wave” ligger.
Lycka till med resan!
Veni
 

Bilagor

  • P6271314.jpg
    P6271314.jpg
    49.9 KB · Visningar: 614
  • P6261311.jpg
    P6261311.jpg
    47.7 KB · Visningar: 604
  • P6271315.jpg
    P6271315.jpg
    50.1 KB · Visningar: 618
Tack för infon och bilderna Veni! Och vilken tur att ni kom hem igen med livet och hälsan i behåll! Varningen är noterad...

När det gäller hyrbilar brukar det stå i hyresavtalet att man ska hålla sig borta från grusvägar. Men det går väl bra ändå så länge man inte kör sönder någonting. Men då kan det bli riktigt dyrt... Hursomhelst är det givetvis lämpligt att alltid stanna till vid närmaste Ranger station, etc för att höra sig för om dylika vägars skick innan man ger sig ut. I det här fallet kan man ju passa på när man ändå ska skaffa vandringstillstånd, etc...

/Tobbe
 
Ont om nåt konkret platstips, men nyss hemkommen från nästan 3 v kringdrällande i norra BC, Kanada och det var grymmt vackert överallt. Höga spetsiga berg överallt, stora skogar, djupa älvdalar och närmare kusten massor med fjordar och öar. Som norska västlandet fast "mer". Massor med vilda djur, främst björnar och örnar. Missa inte BC om du ändå ska mellan USAs västkust och Alaska.
 
CA är stort. Vet inte var ni börjar men lite hills och Reedwoodskogar borde ni hinna med. Runt Lake Denmark är det kulligt och slingriga småvägar, hyra bil är ett måste i CA, avstånde är som i Sverige.
AZ är värt en resa även om ödevyerna i förstenade skogen och färgranna prärien samt vid stora kratern mest numera finns på film. Grand Canyon i gryngings och kvällsljus är något spektakulärt.
Indianfilmernas kända klippor finns precis utanför Prescott.
go tur
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.