Den där äkta viildmarkskänslan

Tresticklans nationalpark verkar ju helt ok, men faller för min del bort på grund av permanent eldningsförbud. Sitta vid brasan och mysa är i alla fall för mig en stor del av upplevelsen:)

Det bästa jag har hittat hittills är några små sjöar i svartedalen samt på bredfjället.

Så alla förslag är välkomna:)

Varför måste du in i nationalparken? Det är till denna delen mellan Dalsland in mot Norge som jag tar mig för att komma ut i vildmarken. Gott om sjöar, bäver och varg. Här har jag hittat mitt smultronställe.
 
Har spenderat många sommarveckor i en stuga vid mellankornsjö som ligger i närheten. Är ju verkligen riktig fin natur däruppe. Men lutar åt att nästa tur får bli antingen bredfjället eller svartedalen. Bakom torrgårdsvattnet ser ju också helt ok ut.
 
Som rubriken säger så är jag ute efter lite riktigt vildmarkskänsla. Bor några mil norr om Göteborg och har nu suttit och studerat kartor till förbannelse. Ska ut på en tänkt tur med 2 nätter i skogen. Normalt så brukar jag hålla mig i min lokala skog, och visst, jag har inte stött på några människor. Men man hör bilar i bakgrunden, vindkraftverk som susar hundar som skäller mm lite beroende på hur vinden ligger. Vill alltså hitta något mer avsides.

Skulle vilja hitta ett ställe där man i alla fall är 4-5 kilometer från närmaste hus, större väg mm och då helst i anslutning till en sjö. Men det kanske inte finns några sådana ställen kvar häromkring?
Tresticklans nationalpark verkar ju helt ok, men faller för min del bort på grund av permanent eldningsförbud. Sitta vid brasan och mysa är i alla fall för mig en stor del av upplevelsen:)

Det bästa jag har hittat hittills är några små sjöar i svartedalen samt på bredfjället.

Så alla förslag är välkomna:)
Förstår dig fullo!
Hur långt är du beredd att åka?
Någon har föreslagit Kindla, vilket var det första jag också tänkte på när jag läste ditt inlägg. Ett riktigt stort naturreservat i mitt i Bergslagen. 2-3 km på snåriga stigar in till reservatets mitt med fina vindskydd eller kolarkojor. Garanterat inga mänskliga ljud. Har aldrig sett en kotte där vid de tillfällen jag varit där.
Är du beredd att åka en bit så är Kindla eller andra stora naturreservat i Bergslagen eller Värmland riktigt bra.
Mitt andra tips, som tyvärr är en bit att åka från Göteborg, Tandövala. Mer vildmark än så söder om fjällkedjan blir det inte.
 
Tanken var att jag skulle övernattat i helgen vid en liten tjärn några kilometer hemifrån, men jag ställde in då jag ansåg att vinden var lite väl kraftig för att möjliggöra säker eldning. Så det fick bli en liten kortare tur med ungarna till sjön istället. Runt tjärnen har dom ett naturskydds område på några hektar som är otroligt fint. Har nog varit orört i många år då man inte kan se några tecken på avverkning. Rena idyllen, om dom inte hade smällt upp 7 stora vindkraftverk runt sjön. Trots att vinden blåste åt "rätt håll" så var det ett jädra susande. Och då är ändå närmaste verket 1000m bort. Riktigt tråkig med andra ord:(
 
Kynnefjäll

Hejsan,

Håller med skitundernaglarna om att Kynnefjäll är ett trevlig område. Min personliga favorit för vandring inom bekvämt bilavstånd från Trollhättan (där jag bodde fram till för två år sedan...). Är man ute tidigt, eller sent på säsongen och gillar att paddla kajak är även sjösystemen runt Bengtsfors mycket trevliga och erbjuder fina tältplatser där man kan sitta och mysa framför en brasa.

Däremot anser jag inte att någon av dessa områden erbjuder någon vildmarkskänsla. Finns några få platser i norra Sverige (exempelvis Sjaunja) som erbjuder lite av den varan, men någon äkta vildmark har vi inte haft i det här landet på bra många år. Det som man kan uppnå är en äkta ödemarkskänsla, vilket är väl så trevligt men inte riktigt samma sak.

Vill man hitta vildmark, där ekosystemet är i balans, där det inte finns någon form av industriell verksamhet och givetvis inga fastboende människor så får man bege sig till typ norra Kanada eller Alaska eller liknande.

/ Stefan
 
a framför en brasa.

Däremot anser jag inte att någon av dessa områden erbjuder någon vildmarkskänsla. Finns några få platser i norra Sverige (exempelvis Sjaunja) som erbjuder lite av den varan, men någon äkta vildmark har vi inte haft i det här landet på bra många år. Det som man kan uppnå är en äkta ödemarkskänsla, vilket är väl så trevligt men inte riktigt samma sak.

Vill man hitta vildmark, där ekosystemet är i balans, där det inte finns någon form av industriell verksamhet och givetvis inga fastboende människor så får man bege sig till typ norra Kanada eller Alaska eller liknande.

/ Stefan

Torneträsk soppero fjällurskog borde väl erbjuda nåt som liknar kanadensisk vildmark?
Inga bilvägar, inte ens skogsbilvägar. Få eller inga vandringsleder. Tittar man på området via satelit och kartor ser man inga spår av modernt skogsbruk och inga hus. 3000 kvadratkilometer
 
Visst är Torneträsk-Soppero väldigt ödsligt, men...

Jo visst kan man lätt få den känslan när man är där, eller mitt i Sjaunja som jag redan nämnt.

Men min personliga uppfattning är att pratet om "Europas sista vildmark" tyvärr bara är en reklamkampanj skapad för att ge våra ödemarker ett mer romantiskt skimmer. För att jag ska räkna ett område som vildmark (och jag har varit i en del) måste följande vara uppfyllt:

1: Det får naturligtvis inte finnas några "större" spår/byggnader av människor. Och då menar jag inte inom synhåll, utan man ska kunna vandra i dygn i valfri riktning utan att se någon bro, renvaktarstuga, väg osv. Utan att gått genom alla våra ödemarker i detalj tror jag att du har svårt att hitta något sådan område i Sverige.

2: Sen får det inte finnas någon kommersiell verksamhet i området. Möjligtvis med undantag för småskalig turism. Och i Sverige finns det inget sådant område om man som jag räknar Samernas renhållning som industriell boskapsskötsel. Det är bara att bege sig upp till fjällen på våren när helikoptrarna åker i skytteltrafik tillsammans med skotrarna för att lätt inse att dagens renhållning har väldigt lite gemensamt med forna tider.

3: Sist och viktigast måste en äkta vildmark ha ett ekosystem i balans. Dvs samtliga stora rovdjur måste finnas i sådan omfattning att naturen klarar sig själv utan viltvård i form av jakt. Och på den punkten är det tveklöst att vi fallerar helt och fullkomligt. Vi har inte en kvadratkilometer i det här landet med ekosystem i balans. Minst av allt uppe i Lappland där vargarna är utrotade sedan lång tid tillbaka.

Så svaret är enligt mig definitivt nej. Har man som jag suttit vid en lägereld mitt i Alaskas vildmark och hört vargarnas sång eka mellan bergstopparna, med maten upphissad i ett träd för att slippa björnbesök. Då känns vår Svenska "vildmark" mer än lovligt tam. Men alla och envar har ju rätt till sin egen uppfattning i den frågan.

/ Stefan
 
Hej vandrare

Kynnefjäll och Svartedalen har det skrivits om men du har Risveden också. Det skall vara Västsveriges största sammanhängande skogsområde och där brukar jag vandra. Du kanske redan brukar vara där.
 
Man undrar vad de har haft för kriterier för den listan.. Ett stort väglöst naturreservat som Tandövala är inte med, men bokskogen och Häckeberga som i princip ligger i inflygningen till Sturup är med.

Utöver tysta skogar nämner säger man även "Målet var att hitta så urskogsliknande skogar som möjligt." Urskog kanske inte måste vara tyst...? Sen är det väl så att listan är högst subjektiv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.