Delägare i bastuförening

Hej!

Jag ville bara kolla intresset för och eventuell erfarenhet av att starta bastuförening i Stockholmsområdet.

Är det någon som är/har varit delägare i en bastuförening, och som lite kort kan berätta hur det har varit?
 
Formellt sett kan man väl inte vara delägare i en förening, i en förening är man medlem (även om man betalar en insats, som i en del ekonomiska föreningar).

Delägare kan man väl egentligen bara vara i aktiebolag?

Det har du nog helt rätt i. Jag har för mig att de flesta bastuar i Stockholmsområdet drivs av föreningar och förvaltas av medlemmarna, men det finns antagligen en och annan privatägd också.

Fick nyligen höra om någon som hade en del i/var delägare i en bastuklubb, och blev nyfiken men fundersam då jag alltid tänkt att förening är den vanligaste organisationsformen. Så då är det antagligen ett företag då som äger den bastun som menades.
 
Det kan ju iofs vara så att den personen bara använde fel terminologi utan trodde att insatsen i en ekonomisk förening var delägarskap.

Folk i gemen är rätt dåliga på att förstå skillnaden mellan föreningar och bolag.

Men jag tror man får skilja just på vem som äger bastun och vem som tar hand om den. Det behöver ju inte vara samma juridiska person.
 
Finns en del allmäna bastuplatser som sköts av Skärgårdsstiftelsen. Trevligt tycker jag.

Jag har bekanta som fått bygglov för vedeldad strandbastu och brygga i anslutning till ett tomtområde och en liten båtklubb med upptagningsytor.
Marken är där privatägd tillhör gården som var stamfastighet innan tomterna avstyckades och bastun används regelbundet hela året. Jättetrevligt.

Thure
 
Jag är intresserad av att dra igång ett nytt ställe. Håller med om att det saknas fler bastuar i stan. Var man inte med när Tanto eller Vinterviken drog igång på senare år, så är det svårt att få plats.

På din fråga om lärdomar så har eldsjälen Mårten hos Tanto lagt ut lite tips här https://bastuinitiativ.se/vanliga-fragor/

Det krävs säkert ett antal eldsjälar - dels för att dra igång, dels för att driva verksamheten.

Men intresset för medlemskap och besök verkar stort.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.