"De trodde det var sommar"

Att kolla när STF öppnar sina stationer och stugor brukar vara en bra koll när det är lämpligt. Dock kan det vara blött och en del snö kvar även då.


2014-06-08 alltså nästan ett år sedan så var jag på en dagstur vid snasahögarna. Då såg det ut så här. Här är Snasahögarnas vindskydd. Samma dag var jag dessutom upp på toppen på både Getvalen och Sönner Tväråklumpen. Då var det knappt någon snö alls. Ingenting på topparna. I år snackar dom att det är runt 1 meter där!?


Det där är inget vindskydd utan ett rastskydd, eller raststuga. Vindskydd finns på låglandsleder och är öppna åt ett håll. Till skillnad från rastskydd är de avsedda för övernattning.
Kanske petigt påpekande, men det har uppstått en hel del förvirrade diskussioner p g a oklarheter om skillnanden.
 

Bilagor

  • vikitteln.jpg
    vikitteln.jpg
    92.8 KB · Visningar: 1,381
Hmmm... det skulle nog nästan behövas en internationell informationskampanj att fjällvandring före midsommar är en dum idé.

Sommar på kontinenten betyder inte sommar i subarktiskt land ovan trädgränsen.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/tidiga-vandrare-bekymmer-i-fjallen

Nå, även gällande kontinenten kan folk ha optimistiska föreställningar om möjligheterna till vandring. Hit till Utsidan kommer ju en hel del förfrågningar om alpin vandring i juni och jag vet inte hur många gånger jag svarat "det vill du inte", eller åtminstone "vilken del av juni?". Och även där varierar förhållandena. 2013 gjorde jag en alldeles för optimistisk bedömning av läget i Havsalperna i slutet av juni - snöläget motsvarade närmast slutet av maj.

Just nu skulle jag inte råda någon att vandra i ex.vis Schweiz, men år 2011 började jag den 18/6, och gick över
ett pass på nära 2800 första dan, och ett nära 2900 nästa.

För att återanknyta till fjällen så ser det inte precis ljust ut i Norge för tillfället. Kolla webkamerorna,
länk från http://www.huthyfs.com . Men dit reser jag
i allmänhet tidigast sista veckan i juli.

För den som undrar: det verkar vara mycket goda förhållanden i Sydalperna och Östpyreneerna just nu.
 
Hej, jag skulle några dagar innan avfärd göra 2 telefonsamtal.

1 Abisko turist
2. Kebnekajse fjällstation

JUst nu verkar det som om avsmältningen inte är direkt lysande, men det kan gå fort om det kommer varma vindar.

Christian

Instämmer i det ovan citerade. Och kolla här på forumet ett par dagar innan, finns nästan alltid någon här som kan rapportera om det aktuella läget. Ett tips är att förhöra sig specifikt hur snöläget förhåller sig till höjdnivåerna, då kan ni göra en rimligare uppskattning och ta det i beaktande när ni eventuellt planerar om turen.

För tre år sedan var jag upp på en tur med start i Abisko under andra halvan av juni. Det året kom sommaren också sent och det låg kvar en hel del snö. Vi funderade både en och två ggr på att skjuta upp turen, men det var bökigt att planera om så vi drog upp ändå.

När vi väl kom upp visade det sig vara en del snö, framför allt problematiskt kring och över 900 m-nivån. Vi planerade först och främst om turen (vi hade bl.a. tänkt oss en tur till bl.a. Nallo, men det var det massvis med snö i stora delar av den dalen, som till större delen ligger över 1 000-meter). Större delen av Kungsleden (och anslutningsleden till Nikkaluokta) ligger dock under 900 m. Ett mer rejält snöfält på ca 6 km fick vi ta oss över (omkring Tjäktjapasset, där leden går som högst). Vid Alesjaure funderade vi kort på att gå ned i Vistasvaggi istället, men då vi träffade folk som klarat av passet utan alltför stora svårigheter så bestämde oss för att köra på. Det var lite kämpigt att trycka sig igenom just den biten, men det gick ändå bra med en vilodag och ordentlig frukost i benen. (Vi struntade för övrigt i snöskor, trampade igenom ibland och blev väl lite blöta. Men det gjorde inte så mycket när vi väl satt i bastun i Sälka.)

Sammantaget var det en kanonfin tur som jag bara minns positivt (den som är intresserad av en reseskildring med lite bilder kan kolla min blogg). Så.... kort och gott: ni som har bokat tidig fjällvandring, ha is i magen och vänta och kolla upp lite närmre inpå om ni har möjlighet, och inta en flexibel inställning till valet av rutt.
 
Instämmer i det ovan citerade. Och kolla här på forumet ett par dagar innan, finns nästan alltid någon här som kan rapportera om det aktuella läget. Ett tips är att förhöra sig specifikt hur snöläget förhåller sig till höjdnivåerna, då kan ni göra en rimligare uppskattning och ta det i beaktande när ni eventuellt planerar om turen.

För tre år sedan var jag upp på en tur med start i Abisko under andra halvan av juni. Det året kom sommaren också sent och det låg kvar en hel del snö. Vi funderade både en och två ggr på att skjuta upp turen, men det var bökigt att planera om så vi drog upp ändå.

När vi väl kom upp visade det sig vara en del snö, framför allt problematiskt kring och över 900 m-nivån. Vi planerade först och främst om turen (vi hade bl.a. tänkt oss en tur till bl.a. Nallo, men det var det massvis med snö i stora delar av den dalen, som till större delen ligger över 1 000-meter). Större delen av Kungsleden (och anslutningsleden till Nikkaluokta) ligger dock under 900 m. Ett mer rejält snöfält på ca 6 km fick vi ta oss över (omkring Tjäktjapasset, där leden går som högst). Vid Alesjaure funderade vi kort på att gå ned i Vistasvaggi istället, men då vi träffade folk som klarat av passet utan alltför stora svårigheter så bestämde oss för att köra på. Det var lite kämpigt att trycka sig igenom just den biten, men det gick ändå bra med en vilodag och ordentlig frukost i benen. (Vi struntade för övrigt i snöskor, trampade igenom ibland och blev väl lite blöta. Men det gjorde inte så mycket när vi väl satt i bastun i Sälka.)

Sammantaget var det en kanonfin tur som jag bara minns positivt (den som är intresserad av en reseskildring med lite bilder kan kolla min blogg). Så.... kort och gott: ni som har bokat tidig fjällvandring, ha is i magen och vänta och kolla upp lite närmre inpå om ni har möjlighet, och inta en flexibel inställning till valet av rutt.

2012 kändes det som julafton fast det var i slutet av juli. Den sommaren var inte mycket att hänga i granen, vädermässigt. Den dåvarande stugvärden i Nallo kunde förtälja att vädret hade varit genomgående uselt så länge som denne kunde minnas.
 
Bilder från Kungsleden häromdan:
http://hemavantarnaby.se/nyheter_senaste-nytt/2015/06/08/snolaget-langs-kungsleden/
"Den som planerar att vandra inom de närmsta veckorna bör tänka om", skriver de.
Jag hade tänkt starta från Hemavan efter midsommar men det låter ju som att det är omöjligt.
:(

Är det alltså så pass stora variationer i miljön..
Tittar tex på Instagram där folk lägger ut bilder och det här verkar vara taget nyligen;
http://iconosquare.com/p/1003655828467568538_230825978
http://iconosquare.com/p/1002955272998209647_321917673
 
De två korten är helt säkert inte tagit i år.
Det räcker bara att titta på abisko webcamen för att se att fjällen över 600 möh är fortfarande snötäckta, också is på de flesta sjöar.
 
Padjelanta?

Någon som vet hur det ser ut i Padjelanta? Ambitionen är att börja vandra från Ritsem den 28 juni och det händer väl förhoppningvis hända saker fram tills dess. Tröstar mig med att merparten av norra Padjelanta kring leden är ganska låglänt och därför borde chansen vara större för snöfrihet.
 
Någon som vet hur det ser ut i Padjelanta? Ambitionen är att börja vandra från Ritsem den 28 juni och det händer väl förhoppningvis hända saker fram tills dess. Tröstar mig med att merparten av norra Padjelanta kring leden är ganska låglänt och därför borde chansen vara större för snöfrihet.

Jag var vid Kisurisstugan vid samma tid 2012 då sommaren var väldigt försenad, ungefär som nu. Inga som helst problem att gå på leden. Då var det på nivåer på 900-1000 meter som det var mycket snö kvar och snösmältningen väldigt intensiv. Kan inte tänka mig att Padjelantaleden skulle vara svår, men det finns någon pålyftsbro i mitten som kanske kan bli försenad. Det har också hänt att broar på leden närmare Kvikkjokk förstörts när det varit explosionsartad snösmältning.

Själv ska jag in i Sarek från Suorva den 20 juni, och med de väderleksprognoser som getts ser det ut att bli en aning snö att forcera ;-).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.