Damkängor

Hej!

Söker tips på bra kängor till min sambo, dvs normal damläst. Vad rekommenderar ni? Känner att jag har noll koll för tillfället. Själv har jag nöjt plogat fram i min Lundhags Skandinavia i 15 år...

Jonas
 
Damer har ju också högst individuella fötter! Men de senaste åren har jag sett fler kvinnor än män har Lundhagskängor, men det kanske beror på att de använder dem mera som allroundkänga, och inte bara till vandring. Kängor i mindre storlekar har också helt andra egenskaper, än samma känga i en större storlek, b l a blir ju sulan styvare i mindre storlek.
 
Tjejer har ofta smalare häl och högre fotrygg än män. Detta gör att det ofta är riktigt svårt att få till hälgreppet, om man också vill ha plats med tårna. När det var dags att byta ut mina tjugofem år gamla Lundhagare blev det två par. Lundhag scuot + en enklare känga från Gri-sport. Den första får jag ha specialfyllning i men den är skön vid långmarcher på blandunderlag. Den andra sitter som gjuten och används ständigt. Gri-kängan görs på samma fabrik som Graninges kängor. Tycker dock att du ska ta tjejen med dig - du lär behöva ha hennes fötter för att prova kängorna! Anna
 
Jodå

Tjejen skall med, både till affären och till Sulitelma i sommar. Gri hade jag inte hört talas om förrän nu. Tack!
Hennes vrister behöver ett bra stöd, hur är Gri där?

Jonas
 
Gri är en låg känga, men den är välfylld kring vristen och ger bra stöd där. Kängan har membran, vilket jag personligen tycker är synd. Den är dock sydd i ordentligt skinn, så vattentätheten går att få till även den dagen membranet lagt av. Skaffa bra strumpor till din dam, de är lika viktiga som kängan! Anna
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.