Dalarna

Så drar det ihop sig till julfirande i Siljanstrakten. Innan jag ringer och terroriserar personalen på Tällbergsgården (perfekt utsikt över storsiljan), är det någon som har spaning på Siljans isar? I övrigt, finns något som ej är snötäckt?

Peter

PS Som reserv får man väl ta med sig längdskidorna...
 
Lite vag info

Hej
I söndags var Mamma och Pappa ute och åkte mellan Sollerön och Mora. Stor siljan låg ej då (brukar sällan ligga före 13dan). Då var det svagt mellan Nusnäs och Sollerön men det kanske har fryst ihop. Södra Siljan vet jag ej något om...
 
Sjön Runn mellan Borlänge och Falun skall ha en plogad bana. Annars ligger det cirka en dm snö där uppe nu. Var uppe till Borlänge i dag. Kontrollera på webben med Skid- och Frilutsfrämjnadet för Dalarna. Skall finnas utförliga rapporter där. När du vet status, meddela gärna i forumet.
 
Fina isar

På Runn var vi lördags (14/12) och åkte på svart fin kärnis med endast lite rimfrost på. Kliv på vid Roxnäs udde.
I söndags (15/12) var vi på Siljan och åkte väster och norr om Sollerön på kalasisar. En uppmaning att hålla sig nära stranden på Sollerön eftersom isarna blir svaga en bit ut.
 
Siljan

Åkte en härlig medvindstur från Mora till Leksand idag!
Öppet vatten öster om Sollerön, men i övrigt inga svårigheter. Varierande istjocklek med som minst 5cm, men mestadels 8-15cm. Snön har blåst av vissa partier och blottar svart fin is. Andra partier är helt snöfrosttäckta. I anslutning till det öppna vattnet fanns partier med den absolut bästa isen jag åkt på, någonsin tror jag! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.