Dags att prata spöringar..!!

Skall snart sätta tänderna i ett nytt spöbygge.!
Tänkte först få lite synpunkter angående denna uppsjö av spöringar. Vad anser ni? Vilka spöringar är de bästa vs pris.?

Det uppstår ju en del frågor när man väl börjar fundera.

Keramiskt eller inte. Prisskillnaden är stor.
Snake eller inte. Okey kom med synpunkter..!!

OBS! Spöt är givetvis ett flugspö #4

Kanske kan vi få igång en liten diskussion, alla har väl inte snörat på sig skidorna.!

// TG
 
Ok...

jag är ju egentligen inte anträffbar, gällande fiskeämnen, nu när det vita guldet har börjat att dala ned...men utan att veta något mer än att det är ett klass 4 spö det handlar om, så är min rekommendation:

- 1 Keramisk linförarring (Seymo eller Fuji)
- "mellanringar" enbenta snake, gärna i Titan Nitride eller dylikt
- pärontopp, eventuellt en keramisk toppögla

Vaffö de då?
Jo, du vill ha lätta ringar (->snake) som inte binder den relativt klassmässigt lätta klingan (-> enbenta), sen så är det ingen större idé att använda mer än en keramisk linförare i denna linklass, hur man väljer att toppa är ganska individuellt, men jag skulle nog ha tagit en pärontoppögla i samma material som "mellanringarna".

När det gäller ekonomiska aspekter så faller keramiska (mellan)ringar bort för att de ändå är för tunga (och ömtåliga) i mitt tycke, för ett så pass lätt spö...MEN...jag är av den uppfattningen att man skall försöka att köra med så pass bra grejor (=dyra, tyvärr) man anser sig ha råd med.

En hel del beror på klingan du skall sätta hela schabraket på, men är det en klinga av någorlunda klass (hmmm, jag börjar ju nästan låta snobbig...även om jag inte har nån Canada Goose jacka...inte bra...nåväl tillbaka till ämnet...) om du har en kass bil (...åhhhh jag vet inte vilket märke eller modell jag ska ta som exempel för att då blir väl nån förbannad på det...) ehhh vi säger så här i stället, (...hoppas att du är flugbindare...) om du skulle binda en fluga som du vet (eller hoppas i alla fall) kommer att vara bra så skulle du nog använda en bra krok, ett schysst hackel och så vidare...om du däremot "bara" skall öva på att göra en whipfinish-knut så duger ju vilken metkrok som helst...

Nåväl, nu har du fått mina tankar i ärendet...

/Anders B
 
hej!
det finns ju för och nackdelar med olika ringa, talar man om enbenta ringar så är dem något lättare och vissa påstås att linan glider lättare. Nackdelen med dem är att dem är kännsligare mot stötar än tvåbenta snakeöglor! eftersom spöt är lågt klassat så hade jag valt dem enbenta snake ringarna + att det ser snyggare ut! men linföran skall vara en tvåbent keramik ögla.

Om du har några fler frågor kan du E-maila till: only_flyfishing@hotmail.com

Lycka till med bygget
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.