Dags att börja isklättra

Hallå. Börjar känna att det vore väldigt kul att hålla igång med utomhusklättring även vintertid, vilket alltså innebär isklättring. Har dock inte hållit på med detta tidigare så jag undrar om någon har tips på hur man på bästa sätt kommer igång?
Jag bor i stockholm och det verkar helt klart vara en smal aktivitet häromkring men någon borde hålla på med det tycker jag.
 
Härligt, isklättring är förbaskat kul!

Det finns ganska många isklättrare i området, se facebookgruppen:
https://www.facebook.com/#!/groups/219129614824903/

Så haka på oss där när isen börjar komma. Låna ihop lite utrustning

Storskor
Stegjärn
Isyxor
Damasker
Goretexvantar (gärna två par, de blir blöta)
Värmejacka
Hjälm (gärna med visir, eller skyddsglasögon)
 
Klart du ska sätta igång och klättra is om du är sugen. Men issäsongen tar ju inte direkt vid där klippsäsongen slutar. Då kan man ju ägna sig åt att bli skaplig på aid under tiden. Det är Stockholmsvintern utmärkt för, blött och halvkallt.
 
Bjöd in mig själv i facebookgruppen, ska absolut våldgästa när isen kommer:) tack för svaren!
Har aldrig riktigt förstått mig på konceptet med aid-klättring, känns mest som en övning i prylkrångel.
 
Har aldrig riktigt förstått mig på konceptet med aid-klättring, känns mest som en övning i prylkrångel.

Då har du uppenbarligen aldrig gett det en chans? Det är en fantastiskt rolig och prövande aktivitet som fordrar massor av balans, smidighet, kreativitet och psyke/mod. Det är mycket roligare än det ser ut och behöver inte vara så hemskt prylintensivt. Två lätta stegar och ett litet rack räcker långt. Som förr i tiden. Ska man däremot ta sig upp för en nästintill blank vägg och sova där ett par veckor är det ju en annan historia.

http://www.youtube.com/watch?v=3fY9YW6lgoo&feature=youtube_gdata_player
 
Väggarna uppe på fjället är inte precis Rjukans bästa.
Jag har haft roligast på Gausta när jag en vilodag scramblade upp till toppen ett år.
Men det är ju iallafall isklättring så värt en resa om man kan få klättra is i Oktober/November.

Just fått rapporter om att de satt igång i rjukan i helgen, förvisso uppe på fjället, men man blir ju sugen!
 
Kurser?

Hur ser det ut med kursutbudet i Sth området för isklättring? Några tips. Eller ska man bara låna ihop saker och hänga med facebookgruppen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.