Dagens aktivitet?

Cyklat

Cyklat i vårvärmen. Vassunda, Knivsta, Odensala, Husby-Ärlinghundra, Märsta och sedan åter Vassunda längs gamla Stockholmsvägen.

Handlade godis till gossens påskägg, tre frysta fläskfileer och en flaska saft i Märsta. Fraktade det i min nya Carradice SQR Tour tillsammans med lås och div. småprylar. Väskan verkar mycket bra, recension kommer längre fram i sommar. Hojade på min lätttourer byggd på en gammal Univega Apine 5.5 ram. Skön hoj. Distans 40 km. 259 km så här långt denna säsong.
 
I stort sätt samma runda som igår

Jag körde istort sett samma runda idag som igår och av istort sett samma skäl, den billiga fläskfileen. Ändrde rutten hem via bl.a Hova och Skottsila. Det blev fyra km längre, tempot i stort sett detsamma.

Dock känns det som att jag med åren blir fegare i skarp kurva utför efter Hova. 38 km/h vid årets första körning där.
 
Extra skön vårdag i Umeå! Det blev en cykeltur på drygt 40 km idag. Härligt!
Det bästa är det kommer allt fler fina dar framöver!
 
Kort racertur

Trots att jag var lite seg efter helgen påsktur i Tiveden så kunde jag inte låta bli racern idag... får skylla på reprisen av Paris-Roubaix. på Eurosport idag.. som gjorde att det inte gick att hålla mig från racern...

Men det fick blir en kortare teststräcka idag... har inte cyklat sen min efterhängsna skada uppstod... fokuserade på hög kadens med minsta möjliga belastning... då kändes det inte alls i de skadade områdena (baksida lår/sätesmuskeln/ rygg) ... men så fort det blev alltför brant uppför eller att jag testade att accelerera snabbt så svarade kroppen med varningar. Kroppen är en sofistikerad anordning...:-/

22.57 km på 52:26 min, vilket gav en snitt hastighet på 25.3.

Thomas
 
-I måndags 50min rätt hård löpning i solen, 162 BPM.
-I tisdags intensivt magknip(!)
-I onsdags 74min medelhård löpning, 155BPM (fan, måste få upp pulsen igen, dessutom svårt hitta löpslingor mitt i allt framtinat grus och skabb som ligger och flyter på vägarna)
-Igår styrkepass (armar). Hämtade hem tre(!) beg skidpar, varav två var väldigt fina (ett par är ett par Fischer RCS slipade för varmföre, ska prova dem strax...)
-Idag förhoppningsvis skate till Helags, där helgen sen ska ägnas åt samma aktivitet... ;-)
 
då kändes det inte alls i de skadade områdena (baksida lår/sätesmuskeln/ rygg) ... men så fort det blev alltför brant uppför eller att jag testade att accelerera snabbt så svarade kroppen med varningar. Kroppen är en sofistikerad anordning...:-/

22.57 km på 52:26 min, vilket gav en snitt hastighet på 25.3.

Thomas
Det är högre snittfart än jag har och jag har inga krämpor :-( Min ursäkt är att det är så förtvivlat backigt här...

I veckan har det blvit två par nya löparskor och 23 km sammantaget hittills. Om tio dagar är det dags för första loppet (halvmara) och det blir bara fyra pass totalt den här veckan. Nästa vecka blir det tre pass och loppet. Ena paret skor är ett par lättviktsskor (Brooks Race ST) som bara väger 244 g/sko. Inga riktiga raceskor men jag tänkte ha dem till intervallpassen och lopp. Ska bli himla kul att testa. En helt annan känsla än vanliga joggingskor.

Det ska bli spännande att se hur vinterns träning betalat sig. Jag hoppas göra 1.35 på halvmaran, men det är svårt att prognosticera. Man ska ju inte vara snabb under träningsperioden och de gånger under vintern/våren jag sprungit distansen har jag legat runt 1.47 (starkt kuperad slinga, längsta uppförsbacken nästan 2 km och 100 höjdmeter). Hoppas att tävlingsmomentet, en utvilad kropp, platt bana och lättviktsskor kan kapa 12 minuter. Igår sprang jag 8 km varav 3,2 i måltempo på riktig löparbana. Tyvärr blsåte det mycket med motvind på ena långsidan och medvind på andra så farten blev väldigt ojämn. För fort i medvinden och för långsamt i motvinden. Snittfarten blev 4.20 min/km istället för planerade 4.30. 89% i snittpuls på. För hög fart och för hög puls alltså. Det orkar jag aldrig hålla i 21 km. Men oavsett hur det går ska det bli jäkla kul :cool:
 
Idag 16 km slapplöpning i härligt försommarväder. Riktigt latmanstempo. Stannade till och pratade med grannar om aktuella och mindre aktuella tilldragelser i bygden, kastade boll åt en hund som ville leka och latade mig i största allmänhet. Trevlig runda alltså :cool:
 
Just kommit tillbaka efter en härlig dag i skidbacken. Rätt hårt och skönt i backen. Lite kylig vind men skönt i lä i den strålande vårvintersolen. Repris i morgon! :)
 
Utmanat mig själv via www.concept2.com där jag loggar alla mina pass - de har mellan den 16-30 april "Global Marathon Challenge"

Idag testade jag för första gången halvmaran - 21 097 meter rodd på Concept 2 i en sittning:

Total tid: 1h 36min 17sek

Jäkligt nöjd, då jag aldrig rott så långt tidigare! Skall avverka en mara snart för nu vet jag att jag fixar det - är diabetiker så jag tycker det är lite utmanande oxå att studera mig själv i sådan här situationer!

Min CrossFit och CrossFit Endurance träning börjar ge oerhörda resultat!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.