Dagens aktivitet?

I höstas hittade jag, under en kantarelltur, ett potentiellt blåsippsställe. Massor av blad. Så jag var spänd inför våren för att se hur mycket blommor det skulle bli. Idag var vi dit, och det var över förväntan. Knappast som Pjonken på Björkö, men ändå väldigt mycket blåsippor. Det var kul att hitta dem på egen hand, och så att få vänta på resultatet över vintern.
 
Kom precis hem...

efter en mountainbiketur! Körde min 12 km runda ihop med en kompis. Ganska blött på sina ställen efter gårdagens regn. Men kul! Viltkontakt: 1 st Räv , 2 st Rådjur samt 1st Hare ,i nämnd ordning.

//Lasse//
 
Nattens aktivitet: Provsov mitt nya tält som jag inhandlade i vintras. Det var en lugn och stilla natt utan vind och regn. Däremot var det många pratglada fåglar som höll mig vaken en del, men det blir väl så när man tältar i skogen.
Tältet, som är ett Akto, känner jag mig nöjd över. Men lättpackare som jag är så kunde jag i natt när jag låg vaken inte låta att fundera lite över hur mycket lättare tältet skulle vara om det var en 0,5 m kortare. Jag är 160 cm lång så tältet kunder gärna vara lite mindre, men det känns ändå ganska skönt att ha lite rymd omkring sig och jag kan ju bjuda med något av mina barn på en tält tur.

Dagens aktivitet: Röjning av sly i skogen och uppeldning av detta. Slutade dagen med en löprunda i skogen.

/B
 
91,23km racer

Förmiddagstur med Fredrikshov IF med start i Farsta... Transport dit från Huddinge på 11km och sen i en klunga på 12 pers... tillbaka mot Huddinge sen Tullinge- Lida- Pålamalm- Fika i solen vid Lundby- Vidare mot Väländan och Tungelsta, sen Stav - Fors- Jordbro - Lissma, där jag och Rickard vek av mot Huddinge medans resten av gänget fortsatte mot Farsta.

Skön tur i lugnt 28,7 tempo... trevligt sällskap och strålande sol.

http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5555218

Thomas
 
Det blev en lugn dag idag... Har suttit framför datorn för många timmar och laddat upp bilder på min hemsida. Det tar tid och censuren i Iran gör inte livet lättare...

Har för all del cyklat 22 km idag mellan olika myndighetet i Gorgan i nordoestra Iran för att förlänga mitt visum.

Imorgon blir det riktig cykling igen och dagen därefter ganska lung fram till den Turkmenska gränsen. Efter den gränsen blir det att cykla mot klockan och försöka komma fram till Kazakhstan innan mitt Turkmenska visum tar slut.... Så "Dagens aktivitet" för de närmaste dagarna känns som "Cykling"...

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Senast ändrad:
torsdags: löprunda.
fredag: promend, trädgårdsarbete, och släkträff.
idag/lördag: en rapp o skön tusing i falkebergs 50 metersbassäng. Snart fest. :)
 
Stockholms skärgård var en spegel idag ända lite in på eftermiddagen. Jag var kring Kobbfjärden. I roddbåt som vanligt.
 
Geocaching

En rejäl dagstur i skogarna kring Hellas idag... fint väder, dock med lite hotande moln, som inte blev mer än just hotfulla :). Hade en plan att beta av ett gäng geocachar i området idag och laddade ner 7 positioner i gps:en, packade ryggsäcken och gav mig av...

Första cachen skulle ligga någonstans uppe på berget på andra sidan Källtorpssjön, planen var att äta lunch när jag hittat den. Fann den ganska snabbt och satte mig för att laga lite mat (frystorkat), men så hörde jag en hackspett hacka i närheten och avbröt min matlagning för att försöka lokalisera och kanske ännu bättre få en bra bild på den... men icke, lyckades inte få syn på den och till slut så slutade den hacka... kanske skrämde jag iväg den?... min naturfotokarriär ser mörk ut...

Mat blev det iaf och en liten stund med dagens DN samtidigt som jag njöt av den fina utsikten.

Vidare mot cache 2... tyckte att det kändes som en omväg att följa markerade leder, så jag vek av och lät gps:en föra mig rakare mot målet... offtrack och lite bökig terräng stundtals men betydligt roligare än att gå utmed leden... lite mer problemlösning kring vägval osv... Cachen låg vid en gammal skjutbana(?) som vuxit igen... trist plats men kul gömma.

Cache 3... fortsatte att försöka gå rakt på... men det är lättare sagt än gjort, berg, träsk, snårskog och beteshagar gjorde min väg krokigare. Fann tillslut cachen som var en riktigt trevlig, men lurig cache.

2a354852cad925d8b4cd214baa42a1b3.jpg


Lätt att hitta kan man tro... men det är väl lite väl... obvious? Kaffe med kaka och lite mer Dn... och sen iväg.

Cache 4... skulle ligga drygt 600m ifrån cache 3... lätt att hitta Knipträsket, där cachen skulle finnas... men efter två varv runt sjön och en timmmes letande på platsen där jag tror att den skulle finnas, så gav jag upp... det enda jag fann var en massa skräp, ja... det var nog tamefan det värsta jag varit med om...

På vägen därifrån så stötte jag istället på den här lilla rackaren:
c5dd539ffd475c363eb8e85c5950e7c8.jpg


Naturfotokarriären tog en ny vändning... på en lägre nivå...

Kände mig sedan nöjd med dagens geocaching, trots att det bara blev 3 av 7... men då får jag ju anledning att komma tillbaka...

Blev dock väldigt sugen på att ta med mig mtb:n nästa gång... gick på ett mycket fint spår på tillbakavägen... mötte dessutom två cyklister, det så mycket inbjudande ut...

Var ute i 5 timmar och 14 minuter och hann på tiden transportera mig 17,06km, känns bra!

Gpskarta: http://trail.motionbased.com/trail/activity/5568283

Thomas
 
Senast ändrad:
idag/söndag: tid på havsnära klippa i solen, trivsam promenad i vårsprakande lövskog och en liten tur på gymmet. Så jäkla bra!
 
Förra helgen utförsåkning i Åre fre-sön.
Under början av veckan div. cyklande.
Denna helgen Ljungdalen-Helags-Fältjägarn-Ramundberget i regn och dimma men med tidvis bra före (åtminstone på leden).
 
Avslutat skidsäsongen,tror jag..
Försiktig åkning på sjö och älv senaste dagarna,ville inte plurra.
Från första november -veckan till 3:e maj.Det blir 6månader på snö,länge sen det var så.
Mil? ingen aning,men minst 10-12mil varje vecka,troligen oftast mer än så.40-50mil i månaden x6 =240-300mil nånting va.
Cyklade 3mil igårkväll i strålande sol och värme,idag lång hundpromenad längs skitiga asfaltvägar med skräp och bajs som sevärdheter..
Ett gympass på kvällen. Hällregn.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.