Cykelvagn med fällbara säten?

De flesta

barncykelvagnar har ryggstödet som en integrerad del i konstruktionen. Men det finns många packvagnar utan sitsar med samma chassi som motsvarande barncykelmodell. Vi har en gammal Kool Stop där jag tror att man kan ta bort ryggstödet utan att strukturen påverkas men jag har inte gjort det då det är praktiskt att ha flera utrymmen när man använder kärran som packvagn.

Vad vill du göra med vagnen? Riktigt små barn bör åka i bilsits i cykelvagnen med hänsyn till nacken och det går i allmänhet utmärkt utan att modifiera barncykelkärran.

Thure
 
Den ska användas som cykelvagn för två barn, 2 och 3,5 år. Anledningen till att jag vill ha fällbara säten är för att de ska kunna sova i vagnen om de vill.
 
Den ska användas som cykelvagn för två barn, 2 och 3,5 år. Anledningen till att jag vill ha fällbara säten är för att de ska kunna sova i vagnen om de vill.

Behövs inte de kommer att somna utmärkt utan fällbara säten. Jag tycker att det kan vara en nackdel med cykelhjälmar på barnen när de sover om huvudet tvingas framåt av hjälmen men hade i stället satt på rörisolering på rören i närheten av barnens huvuden på vår Burley d Lite.

Rören fungerade som störtbåge på den vagnen så jag kunde inte se att hjälm hade varit nödvändig men visst ger den ett visst skydd det kan jag inte förneka.

(Yngsta dottern cyklar numera själv).

Thure
 
Fundring...

Riskerar inte barnet att inte sitta fast vid en häftig inbromsning om man fäller sätet? Har ibland reflekterat över bilsäten som fälls och där bilbältet inte spänner åt över överkroppen. Borde inte samma sak gälla för fällbara ryggstöd i cykelkärror?
Annas har jag vid ett flertal tillfällen fällt ned ryggstödet på min dåvarande Burley D´light men detta för att köra last - inte barn. Dock borde det gå att sätta in ett extra rör och spänna ryggstödet bakåt och på så sätt skapa en sovyta. Har dock inte testat och min ursprungliga invändning kvarstår.

Och som Thure skriver... Somnar gör barnen ändå, trots att de sitter upp...

Vänligen/Dag
 
Skjutsar våra barn (2 och 4,5 år) fram och tillbaka till dagis 2*3,6 km varje dag. Det är mer regel än undantag att någon av dem somnar på hemvägen. De har båda sovit upp till en timme i den vagnen utan några men.
Jag tror fällbart ryggstöd är överskattat.

/OJ
 
Okej. Då släpper jag det med fällbara säten. De sover ju som sagt mycket bra i bilen även om de sitter.

Tack för hjälpen! Nu blev vagnen plötsligt ett par tusen billigare. ;-)
 
Den

första har större innerbredd vilket kan betyda en del med två barn när de blir större. Kopplingen till cykelns bakgaffel skiljer rätt mycket mellan olika vagnar och är en viktig detalj. 3 kg skiljer i vikt.

Att uttala mig om vägegenskaper välttendens etc från bilder ger jag mig inte på. Färre bilder på nummer 1 gör att den är svårare att spekulera ikring.

Thure
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.