Cykelvagn eller cykelväskor?

Äta ute...

Jag tycker det är trevligare och brassa käk vid någon sjö eller vid någon snygg utsikt, käka på något bensinosande truckerställe går inte upp mot det och gå på restaurang kan man göra resten av året.

Att det är billigare är bara ett plus i kanten!
 
Re: Re: Varför släpa på så mycket?

[/QUOTE]

Men han kanske INTE cyklar i bebodda trakter? Och han kanske inte har råd att äta all mat på resturanger? Och ta in på hotell varje natt? [/QUOTE]

Man är ju inte tvungen att äta varm mat varje mål, kan vara lätt att glömma bort. De e klart, i obebodda trakter har man väl inte mycket annat val än att släpa med sej trangia och all mat, men det låter inte roligt. Mycket extra vikt. Jag för min del har skippat all matlagning och håller mej till typ bröd och pålägg som jag kan få ner lite av i packningen. Passar sedan på när det dyker upp nåt macdånalds, eller motsvarande, att få nåt varmt i mej. Kanske inte nåt som socialstyrelsen skulle rekommendera, men man e ju ute på strapatser... Nyckelordet är väl planering egentligen. Man kollar på kartan vilken sträcka man ska åka, och vilka potentiella näringsintagsmöjligheter som finns efter vägen, och provianterar därefter.
 
Re: Re: Re: Varför släpa på så mycket?

mördarsnigel; sa:
Nyckelordet är väl planering egentligen. Man kollar på kartan vilken sträcka man ska åka, och vilka potentiella näringsintagsmöjligheter som finns efter vägen, och provianterar därefter.

Frågan är ju då vad syftet med färden är...? Att kryssa mellan snabbmatsställen?

Det verkar vara väldigt många som är ute för att ta sig fram så fort som möjligt. Jag är ute för att njuta av naturen. Äter på McDonalds gör vi när vi är ute med bilen och ungarna är hungriga. Känns liksom inte så motiverat att cykla till McDonalds när man lika gärna kan ta bilen dit.
 
Re: Re: Re: Re: Varför släpa på så mycket?

[/QUOTE]

Frågan är ju då vad syftet med färden är...? Att kryssa mellan snabbmatsställen?

Det verkar vara väldigt många som är ute för att ta sig fram så fort som möjligt. Jag är ute för att njuta av naturen. Äter på McDonalds gör vi när vi är ute med bilen och ungarna är hungriga. Känns liksom inte så motiverat att cykla till McDonalds när man lika gärna kan ta bilen dit.
[/QUOTE]

Frågan är väl snarare hur man njuter av naturen när man är nerlastad med trangiakök, rödsprit, mat för en eller två veckor, och varje liten backe känns som en bergsbestigning. Det är just därför jag har skippat den delen av packningen, för att kunna njuta av själva cyklingen. Visst är det mysigt att fixa sitt eget käk som man gör på fjället, men jag tycker inte det uppväger den extra ansträngningen. Och om du tror att McDonalds är målet för cyklingen så är du dummare än ja trodde.
 
Re: Varför släpa på så mycket?

Varför släpa på mer?




[/QUOTE]


Kanske för att ma vill sova i tält, laga sin mat själv och för att man inte bryr sig så mycket om längden på dagsetappen.

Jag tar till exempel med mig förutom camping, matlagningsgrejor och kläder coverboots (hatar kalla fötter) förstahjälpenkit, kikare, 3 vattenflaskor, tältlykta, palm pilot, cykellås kanske till och med en intressant bok.

Detta innebär tillsammans med de väskor som behövs rätt många fler kilo än den minimala packlista som presenterats, men komfort kan vara viktigare än prestation.

Det betyder inte att det ena eller andra är rätt eller fel.:)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Varför släpa på så mycket?

mördarsnigel; sa:
Frågan är väl snarare hur man njuter av naturen när man är nerlastad med trangiakök, rödsprit, mat för en eller två veckor, och varje liten backe känns som en bergsbestigning. Det är just därför jag har skippat den delen av packningen, för att kunna njuta av själva cyklingen. Visst är det mysigt att fixa sitt eget käk som man gör på fjället, men jag tycker inte det uppväger den extra ansträngningen. Och om du tror att McDonalds är målet för cyklingen så är du dummare än ja trodde.

Om du tror att själva cyklingen är målet så är DU dummare än jag trodde. Cykeln tar jag när jag ska till platser dit det inte går att ta sig med bil (och där apostlahästarna är lite för långsamma). Det är platserna jag tar mig till som jag njuter av.
 
Oj oj oj...

Jag är benägen att hålla med "Brotherbob". Men det visar sig att vi kanske har olika mål med våra turer. Jag har t.ex. med mig teckningsblock och ibland även en lättvikts akvarellåda eftersom jag arbetar med bilder. Och min Nikonkamera som väl väger >två kilo minst! Min fru packar oftast ner en tegelsten till bok och i packningen slummrar några paket snabbvispade varianter på efterrätter... 20- 25 kilo på en bra långfärdscykel är inte speciellt tungt. Jag för min del tycker det är gött att ha lite motstånd på pedalerna. Och det trycker på bra i nerförsluten.
Vi har olika mål med våra turer. Men man kommer ändå inte ifrån att "obebodda trakter" kan vara Österlen en vecka i maj. När vi trampade runt där i våras fick vi hålla koll på kyrkogårdar för att fylla på vatten! Allt stängde efter sex. Det var väldigt ödsligt. Samma sak hände mig i Värmland. Där fick jag cykla "torrt" sju varma svettiga mil innan jag fick fyllt på mina flaskor. Vi lever i ett lååååångt och inte alltid så befolkat land. Det fina med det är att vår natur slår det mesta man kan hitta i Europa. Och vill man göra det besvärligt för sig och njuta av ensamhet... då är en tur norr om tullarna att rekomendera!

Jürg
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Varför släpa på så mycket?

[[/QUOTE]
Om du tror att själva cyklingen är målet så är DU dummare än jag trodde. Cykeln tar jag när jag ska till platser dit det inte går att ta sig med bil (och där apostlahästarna är lite för långsamma). Det är platserna jag tar mig till som jag njuter av.
[/QUOTE]

Målet för mej är både cyklingen och platserna. Att för egen maskin ta sej fram i naturen och kunna stanna där man tycker det är trevligt. Att cykla på stigar med rötter och stenar med för mycket packning är INTE min melodi, men uppenbarligen andras. Det kan jag göra utan packning och under en dag.
 
Väsktips

greendanger; sa:
Det verkar som om cykelväskor skulle vara det bästa allternativet.

Har någon tips om modeller, märken och inköpsställen så tas de gärna imot!

Jag tog en repa till Gibraltar (www.come.to/friluftsliv) och använde under 7 veckor Ortliebväskor (2 stora bak och 2 små fram).
Det som är bra med dem är att de är vattentäta, alltså tål väta oerhört bra.
Lätta att ta av och på, enkla att öppna och stänga och bra att bära. Det finns även ett bärsystem att köpa till så man kan ha en väska som daypack när man ska på upptäcksfärd...

Även Vaude har liknande cykelväskor.

/Mats
 
Tack för tipset!

Ska kolla in vad Ortlieb har för olika väskor, att väskorna är vattentäta är bra men inte livsviktigt, finns ju vattentäta packpåsar (i prisklass från svarta soppsäckar och uppåt...).
Dock verkar Ortlieb ha ett bra rykte, har stött på namnet ett flertal gånger när man letat tips om cykling.
 
Re: Tack för tipset!

greendanger; sa:
Ska kolla in vad Ortlieb har för olika väskor, att väskorna är vattentäta är bra men inte livsviktigt, finns ju vattentäta packpåsar (i prisklass från svarta soppsäckar och uppåt...).
Dock verkar Ortlieb ha ett bra rykte, har stött på namnet ett flertal gånger när man letat tips om cykling.

Det förenklar oerhört att väskorna är vattentäta, de e bara att slänga ner allting istället för att fibbla med en massa små påsar. Det gäller ju att veta vad som finns i varje påse åxå, när man plötsligt måste ha nåt...
 
Vattentätt...

När det gäller cykelbagar har jag lagt upp packningen på två fram och två bak: Främre vänster: Multikök, kastrull, kåsa, dagens mat (Knäcke, tubost, frukt, kaffe...) och toapapper. Främre höger (som jag brukar luta mot ex väggen och är bökigare att komma åt): torkad mat/ lunscher/ middagar, pannlampan, First aid kit, dagboken. Höger bak (kan bli fuktig p.g.a. tältet): tält, regnkläder, sandaler, verktyg och x-slag/däck i botten. Vänster bak (alltid torrt): sovsäck, kläder om inte använd dagligen o kameraobjektiv. På toppen har jag en gul vattentät bag med kläder. Med lättåtkomlig torr T-shirt och Fleecen lättåtkomligt. Och vanliga kortbyxor för besök i affärer i länder som ha en annan syn på cykelbyxor... Det kan vara bra att använda sig av mindre påsar i bagarna då det annars kan vara besvärligt att hitta allt man vill ha. Efter några dagar kommer man in i systemet. En hel del (såsom toarullen, dagbok och sånt som jag är rädd om) lägger jag i plastpåsar. I styrväskan har jag kameran, x-rulle film, radion (för monotona sträckor), karta och godis.
Eftersom mitt andra stora intresse är att vandra i fjällen, skiljer sig mitt sätt att packa inte så mycket. Det som kommer till är reservdelar (x-ekrar, bromswire o.s.v.) Min fjällkniv köpt i Kvikjokk kommer självklart med. Och någon bok att fördriva kvällen med i tältet. Ibland knör jag ner en femlitersdunke i ena bagen bak på längre sträckor då det är varmt och jag inte räknar med att hitta vatten.
Det är en stor frihetskänsla att cykla så här. Jag har trampat några år och i stort sett med samma packning. Friheten att kunna slå läger där jag finner det lämpligt, stanna och koka kaffe där jag vill. Och bara vara på väg. Vi är de sista nomaderna!

Jürg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biomed Cykelvagn för 2 barn + hund Långcykling 7
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11
egs Cykelvagn + Brompton Långcykling 6
nova09 cykelvagn med dämpning?? Långcykling 8
Tottofagrin Cykelvagn för 35-40kg hund + lite till Långcykling 15
realout Enhjulig cykelvagn? Långcykling 14
mtbsmuffe Cykelvagn enhjulig Långcykling 2
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Klaus Enhjulig cykelvagn kontra bagar på cykeln? Långcykling 0
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
Swedish Berman CYKELVAGN Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.