Cykelsandaler

För att komma till frågeställningen kan ni skrolla ned en bit.

Råkade på en äldre herre nere i Setè i samband med Tour de France. En riktig krutgubbe på över 70 år som mer eller mindre cyklade efter/före touren tillsammans med sin kamrat. Det kändes som en stor ära att bli inbjuden i deras sällskap, och med utsikt över medelhavsorten satt vi där på vandrarhemmets terass och diskuterade långcykling över ett par glas röda.

Jag tänkte att ja, nu när jag har chansen så ska jag nog ta och fråga den här herren som har cyklat i mer än dubbelt så många år som jag levt, hur tusan han klär sig för att klara av regnet. Han skrattade och sa att huden är vattentät så det är ju inte något bekymmer. Och visst har han rätt i det. Sedan kom vi in på ämnet med skor i regn, för, man cyklar ju inte gärna barfota då det skulle innebära kirurgiska ingrepp i foten för att fästa spd-klotsen.

Då nämnde han att så länge det är varmt nog ute så är det jättebra med sandaler, som tydligen ska finnas med spd-klotsar. Därav denna trådstart. Det verkar ju onekligen lämpligt att vid sommarregn byta till sandaler så att man håller cykelskorna torra då de annars brukar kunna ta tid på sig att torka.

För Sverigecykling är kanske sandaler-i-regn-perioden något kort, men rör man sig söderut så kan jag tänka mig att den blir längre. Det känns skönt att helt "bygga bort" möjligheten att vatten ska läcka igenom vid vaden där skoöverdragen börjar, eller att man riskerar att få vatten som forsar in underifrån och in genom ventilhål/spd-anordningen.

Vad har ni för erfarenheter av spd-sandaler? Vilka finns att rekommendera och vilka bör man undvika?
Ett ständigt återkommande problem med sandaler och mina fötter som drar storlekar högre än 46 är att det sällan finns i min storlek. Så tips om modeller med större storlekar är så klart välkommet.
 
Hej! Jag använder Keen Commuter ll med spd-klossar. Gick inte att få tag på i Sverige, så jag handlade från Rose i Tyskland. Trivs utmärkt med dem. En finess är att de går utmärkt att gå med dem inomhus. Sulan är utformad för det. Själv fick jag tipset av en korean som jag mötte. Han hade inga andra skor med sig på sin jordenruntcykling.

http://www.keenfootwear.com/us/en/wall/shoes/men/pedal
 
sandaler

Hej! Jag har gjort 2 cykelresor med sandaler med rätt hård sula men utan spd.Tappar nog lite i rundtrampet ,men tycker att det funkat jätte bra .Lite konstig solbränna får man men det får man ta.
 
Hej! Äldre cykelsandaler av märket Shimano äger jag och tycker dessa har fungerat bra. Tyvärr är dessa nu helt slut och ska eventuellt slängas. Sommartid i Sverige fungerar cykelsandaler bra. Att cykla med SPD-sandaler vinter, vår och höst kan bli något kallt som ni redan nämt.
Lundhags har eller har haft smidiga "överdrags-stövlar" i sitt sortiment och dessa är gjorda för att kunna dras över vanliga skor. TIPS! I regnväder går dessa med fördel att användas tillsammans med cýkelsandaler. Då tar man på sig "överdrags-stövlarna" först och därefter tar man på sig sandalerna.
Gillar man cykla spinnig inomhus fungerar SPD-sandaler helt klockrent att användas. Man slipper då ha sockar som drar åt sig svett och får därmed en bätter kylning av fötterna samtidigt.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.