cykelpolare !!

Halloj !!, Förra sommaren cyklade jag över hela sverige med en polare, vi cyklade från treriksröset till smygehuk på 3 veckor och jag måste nog säga att det är bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Funderar på att cyckla över hela norge eller kanske danmark i sommar. Skulle vara kul att cyckla med nån som vaknar upp med ett bra humör på morgonen och som klarar av att cykla minst 10 mil / dag.

ni som bara vill prata om annat kring cykling får jätte gärna höra av sig ochså M.V.H // Jimmy
 
jimpaw; sa:
Halloj !!, Förra sommaren cyklade jag över hela sverige med en polare, vi cyklade från treriksröset till smygehuk på 3 veckor och jag måste nog säga att det är bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Funderar på att cyckla över hela norge eller kanske danmark i sommar. Skulle vara kul att cyckla med nån som vaknar upp med ett bra humör på morgonen och som klarar av att cykla minst 10 mil / dag.

ni som bara vill prata om annat kring cykling får jätte gärna höra av sig ochså M.V.H // Jimmy

.......cyklade Kristiansand-Nordkap förra sommaren, du kommer ej att ångra dig, håll dig på västkusten, fina naturupplevelser, missa ej Lofoten, unikt och obeskrivligt vackert......

......Danmarks västkust är inget dåligt val heller, platt och fina sanddynor, stora som små.......
 
skönt att höra , det var vad jag trodde ochså, vet du hur långt det är mellan norges nordligaste punkt och sydligaste ,samt vad dom heter ? , finns det nån bra led typ sverigeleden som går genom norge ?, hur stora är backarna ?
 
jimpaw; sa:
skönt att höra , det var vad jag trodde ochså, vet du hur långt det är mellan norges nordligaste punkt och sydligaste ,samt vad dom heter ? , finns det nån bra led typ sverigeleden som går genom norge ?, hur stora är backarna ?

Det är väl Lindesnes-Nordkap, ca: 280 mil beroende på vägval. Någon cykelled tror jag ej finns men här är min rutt som jag är mer än nöjd med, många tunnlar men inga problem, dom är upplysta och breda, inga speciellt långa eller krävande backar.

Kristiansand-Setesdal-över Haukeli fjäll till Odda-Voss-Gudvanger-Färja till Kaupanger-Skei-E39 till Molde-E39 till Orkanger-vek av norrut innan Trondheim emot Brekstad-kustväg 17 upp till Bodö-färja till Lofoten-Harstad-färja till Sörrollnes-E6 upp till Nordkap.

Många småsträckor med färja blev det,en del gratis och vissa för en mindre peng.
 
Kan bara hålla med!

Tjena.

Cyklade själv från 3-riksröset till Smyge i sommras och det var bästa semestern någonsin. OK, ensamheten kan bli lite påfrestande men jag bodde för det mesta på camping och då träffar man lite folk. Jag körde 45-an ner till Mora sedan över Dala-Floda, Ludvika-Örebro-Motala-Jönköping-Osby-Smyge. Tyckte väl att det blev lite mycket trafik efter Kopparberg så jag borde gjort ett annat vägval. Hoppas kunna göra en ny tur till sommaren men förmodligen behöver jag jobba för att tjäna pengar då jag pluggar, men vem vet!
Har funderat på Charmonix-Mt Blanc och tillbaks, Istanbul eller St Petersburg-Balticum-Polen-hem.

Ha de, Stiffe
 
ja det är verkligen något extra !

Fan vad kul att höra, blir vanligare och vanligare det där, ett par polare till mig ska cykla över hela sverige i sommar med 4 pers eller mer tror jag att dom är, du ska inte med i sommar till norge då ?
 
Många som cyklat genom Sverige i sommras. Själv gjorde jag också det. Började cykla själv men halvvägs upp slog en kille från Polen följe med mig. Vi hade otroligt roligt och en genuin vänskap skapades som jag inte tror hade skapats i vardagslivet.

Funderar faktiskt på att dra igenom Norge denna sommaren. Struntar dock i Danmark då det redan är avklarat. Vilken period har du tänkt börja cykla genom Norge?
 
Norge norr till syd är nog en bra tur. Jag och min bror har cyklat denna sträcka i två omgångar. Det borde bli en riktigt bra tur med Nordkap till Kristiansand. Från Kristiansand kan man åka färja till Hanstholm Danmark. Det finns bra tältplatser direkt i hamnområdet. Där har jag och brorsan tältat. Färjan kommer nog oftast in sent på kvällen. Sedan har jag cyklat från Hanstholm till Fredrikshavn för att ta färjan till Göteborg. Lofoten får man inte missa som någon redan nämnt. Där hade jag och brorsan en fantastisk tältplats på en hög klippa ovanför havet med en massa tumlare som tumlade.

Mange
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.