Cykelköp barnMTB

Ska köpa ny cykel till min 9-åring till nästa sommar.

1. Om man nu tänker sig att cykeln är Shimanoutrustad (rätt troligt...), vad är en lagom nivå på en vardagscykel?

2. Är det vettigt att köpa en fulldämpad cykel? Barn tycker förstås att det är roligt att cykeln ser tuff ut och dessutom är det ju faktiskt så att färden gärna går över stock och sten. Fast samtidigt kanske det bara blir tungt och jobbigt vid all normal cykling?

3. Vad väger en anständig MTB med 26"-hjul?

4. Oavsett den mer teoretiska hållfasthetstekniska bakgrunden och förutsättningarna; är aluminiumramarna verkligen oftast lättare? Jag tycker att jag sett en hel del alu-cyklar som väger rätt mycket...
(Jag undrar bara hur det rent praktiskt, statiskiskt förhåller sig - vid ungefär samma prisklasser.)
 
Mezzner; sa:
Ska köpa ny cykel till min 9-åring till nästa sommar.

1. Om man nu tänker sig att cykeln är Shimanoutrustad (rätt troligt...), vad är en lagom nivå på en vardagscykel?

Acera eller alivio, jag hade aktat mig för altus

2. Är det vettigt att köpa en fulldämpad cykel? Barn tycker förstås att det är roligt att cykeln ser tuff ut och dessutom är det ju faktiskt så att färden gärna går över stock och sten. Fast samtidigt kanske det bara blir tungt och jobbigt vid all normal cykling?

Heldämpat i stan är nog mest bortkastad energi men visst om man kan ställa fjädringen hårt så ser det vä häftigt ut men en heldämpad är mer stöldbegärlig än en odämpad

3. Vad väger en anständig MTB med 26"-hjul?

Tja, 16-17 kg kanske

[/QUOTE]
4. Oavsett den mer teoretiska hållfasthetstekniska bakgrunden och förutsättningarna; är aluminiumramarna verkligen oftast lättare? Jag tycker att jag sett en hel del alu-cyklar som väger rätt mycket...
(Jag undrar bara hur det rent praktiskt, statiskiskt förhåller sig - vid ungefär samma prisklasser.)
[/QUOTE]

Det beror på hur ramen ser ut, har den massa extrastag o dyl. så väger det ju mer men visst aluminium är lättare. Dubbelbottnade fälgar tål mer men väger mer. Växlar och trampor väger ju mer ju billigare det är. Uppåt i komponentnivå blir det hållbarare och lättare. En typisk cykelringen cykel är ju ofta rätt tung men det har inte så jättestor betydelse om man inte aktivt cyklar i skogen. I länken http://happymtb.org/forum/read.php?1,62809 diskuteras barn MTB men hur mycket vill du lägga på den?
 
Vad du än köper så lägg inga större pengar på det. Den cykel du köper nu kommer vara för liten nästa år.

Kolla begagnatmarknaden på blocket och liknande ställen. Det gör inget om den är rostig och repig, det kommer den bli i ditt barns händer i vilket fall som helst. Dessutom skall den säljas nästa år för då kommer den vara för liten :)

Barncyklar slits inte nämnvärt i komponenter, nav etc så så länge den rullar och bromsarna inte verkar för dåliga så duger den gott.

Heldämpat och liknande är bara bortkastat på ett barn. En "riktig" dämpare kostar mer än vad gemene man vill lägga på en barbcykel, så det är bara leksakssystem som sitter på barnheldämpade.

/Mattias
 
mlindstrom; sa:
Vad du än köper så lägg inga större pengar på det. Den cykel du köper nu kommer vara för liten nästa år.

Kolla begagnatmarknaden på blocket och liknande ställen. Det gör inget om den är rostig och repig, det kommer den bli i ditt barns händer i vilket fall som helst. Dessutom skall den säljas nästa år för då kommer den vara för liten :)

Barncyklar slits inte nämnvärt i komponenter, nav etc så så länge den rullar och bromsarna inte verkar för dåliga så duger den gott.

Heldämpat och liknande är bara bortkastat på ett barn. En "riktig" dämpare kostar mer än vad gemene man vill lägga på en barbcykel, så det är bara leksakssystem som sitter på barnheldämpade.

/Mattias

Faktum är att jag är begåvad med en så ordningssam son att han sköter utrustningen bättre än far sin... Därför kan jag tänka mig att köpa en ny cykel - den cykel han haft tills nu är ärvd (men fortfarande riktigt fräsch..).

När det gäller komponenterna håller de säkert, och komponentvikten känns helt oviktig. Men att växlarna funkar bra, med litet justerbehov - trots ett kanske enklare utförande - känns viktigt.

Sen tycker jag att det brukar se ut som om vissa 26"-cyklar (m a p hjulen alltså), brukar ha rätt låg ram men med stor justermån på sadelstolpe och styrstam. Det gör att jag hade förhoppningar om att cykeln borde kunna funka storleksmässig, lite längre.

MTB-ramar verkar folk inte vara så noga med när det gäller ramstorleken tycker jag mig ha märkt. Har själv lite racercykelbakgrund och i det fallen vill man ju inte ha fel ramstorlek med särskilt många cm.
 
Biltema värt att kolla

Som sagts, barn växer fort och sköter inte sina cyklar perfekt.

Jag köpte efter mycket tvekan i våras en cykel från Biltema till min 8årige son. Se http://www.biltema.se under fritid cykel. En 24 tumscykel med aluminiumram bra bromsar och växlar. Cykeln kostar 1490:- och väger 14,5 kg.

Jag är fortfarande nöjd, allt har fungerat på cykeln, jag kommer titta på deras cyklar även för de andra barnen.

Värt att titta på mao, mycket bättre än Sportex och cykelringen, man får mycket cykel för pengarna.
 
Vad vill 9-åringen ha?

Har ett svar på din fråga 2:

Om din 9-åring gärna vill ha en dämpad cykel så skaffa det. Måhända är det onödigt tungt och kanske är det en "leksaksdämpare", men det är det väl värt om 9-åringens önskan gick i uppfyllelse och han/hon därmed kommer att gilla cykeln och använda den aktivt? För det är väl ändå det viktigaste? - Att barnen gillar att cykla. Att sedan vi föräldrar får slita med undermåliga komponenter och punkteringar är ju en annan sak... ;-)

mvh
Håkan Å
 
Re: Vad vill 9-åringen ha?

Ujuj, önskar att jag hade skrivit det själv. Håller med till 100%

Mina ungar har börjat sin cykelkarriär på så kallade "flatland" bmx, dvs trickcyklar med pegs. Dom ser coola ut, har inga växlar, tåliga hjul och är gjorda för att misshandlas. Sedan är dom billiga vilket är en fördel. Det som gått sönder först har varit sadlar och handtag (när dom lägger/slänger ifrån sig cykeln på asfalt).

Älsta grabben körde Keps Cup på en sådan och kom tvåa i san klass.

Nu skall dom få börja med växlade mtb, "riktiga" cyklar alltså :) Det eftersom dom vill cykla och tycker om att cykla i skogen.

/Mattias

haak; sa:
Har ett svar på din fråga 2:

Om din 9-åring gärna vill ha en dämpad cykel så skaffa det. Måhända är det onödigt tungt och kanske är det en "leksaksdämpare", men det är det väl värt om 9-åringens önskan gick i uppfyllelse och han/hon därmed kommer att gilla cykeln och använda den aktivt? För det är väl ändå det viktigaste? - Att barnen gillar att cykla. Att sedan vi föräldrar får slita med undermåliga komponenter och punkteringar är ju en annan sak... ;-)

mvh
Håkan Å
 
Jo, jag tänkte också på detta tidigare. "Leksaksdämpare" låter ju nästan ändamålsenligt. Cykeln ska ju inte var tung eller svår att cykla; men prestanda behöver ju inte vara jämförbara med andra cyklar på samma sätt som vi vuxna kräver för våra cyklar. Livslängd kanske inte heller är lika kritiskt samt det att det faktum att belastningen blir lägre med 35 kg istället för 90 på sadeln har viss betydelse.
 
Jag antar att ditt barn ska använda cykeln en del i skogen och där känna att det går att "trycka på" lite. Alltså inte bara till o från skolan utan kanske som en eventuell inkörsport till en trevlig motionsform.

1. Växlar ska helst va DEORE eller bättre. Ifall det är SRAM så är 7.0 bra.

2. Köp heldämpad cykel om du inte ser kostnad som ett hinder. Gott om pengar så blir det inga problem men köp inget under 15000:-. Det blir bara tungt, segt och när första "kärleken" lagt sig så kommer den att stå.

3. Cykeln bör med framdämpare inte väga långt över 13kg för visst är barnen lätta men det innebär åxå att dom inte har så mycket muskelmassa att driva cykeln framåt med. Trög cykel ger tröttnande barn.

4. Alu ramar i samma prisklass som en motsvarande i stål är väl marginellt lättare men betydligt obekvämare än stål. Beror på att aluramar inte flexar i ramen å andra sidan så rostar dom inte och ser väl kanske tuffare ut. Smaksak. Men en bra stålram är inte billig.

Några tips vid köp är att trycka ner sadelstolpen i nedersta läget och så ska den som sitter på kunna nå marken med en fot och ändå ha "rövskåran" på sadeln om än lite snett. Sätt åxå på en kort styrstam, typ 70mm. De här enkla grejerna gör att du höjer sadeln och köper längre styrstam allteftersom barnet växer så räcker cykeln längre. Några år i alla fall.

Cykelmärken som är bra i prisklass runt 5000 - 8500:- beroende på modell och erbjudande hos cykelhandlarn är i mitt tycke bl. a.: Scott, Specialized o Kona för att nämna några även Focus gör en del.

Gå till en riktig cykelhandlare. Det är en sån som vet vad du menar när du säger att du vill ha cykeln med t ex en speciell längd på styrstammen och en sån handlare hjälper dig åxå att passa ut den optimala storleken på den kompletta cykeln.

Mitt inlägg här oven är baserat på att cykeln ska användas som en MTB. Till o från "skolancykel" är nåt annat och kan vara i stort sett hur som helst bara den är trafiksäker.

/Anders
P.S. Kolla även http://www.velomag.se och deras köp å sälj.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.