Cykeldatordisplay bleknar bort, ej batterierna, vad?

Hej!
Har en cykeldator av märket SigmaSport och modellen heter Targa. För några veckor sedan så blev skärmen konstig. Bara visa delar av siffrorna visas och de ser lite bleka ut. Såklart batteriet tänkte jag men jag har provat med ett nytt batteri och det hjälper inte. Även det gamla batteriet visar hög spänning (båda visar 1,58 V och det är ju över nominellspänningen 1,55 V på ett SR44-batteri).
Dator sitter normalt ute på cykel under tak året runt och den är två år gammal och har funkat utmärkt tidigare.
Det går utmärkt att bläddar bland funktionerna men man ser ju inga läsliga siffror och även om man inte ser vilka siffror den visar så ser man att de växlar när man cyklar.

Den varkar vara helgjuten så det är svårt att titta inuti den.


Någon som har några tips på hur man kan göra för att bättra den eller måste jag köpa en ny?

/Patrik
 
Det sitter normalt remsor av ledande gummi (varvat med isolerande gummi) som för över de elektriska signalerna från kretskortet till glaset i displayen (det har alla som slaktat nåt med LCD-display sett:). Fukt och annat kan antagligen göra att de börjar leda sämre och sämre. Eller så har de där gummiremsorna torkat så de inte är lika elastiska.

Sen påverkar ju temperaturen också, en LCD fungerar inte lika bra när det är kallt.
 
Den kan ha fått "solsting"; kommer jag ihåg bruksanvisningen från min, så kan solljuset få displayen att tillfälligt blekna. Låt den ligga mörkt utan batteri nå't dygn, å se om det blivit bättre.

//AdH
 
Cykeldatorns display:error

Hej.. Om jag inte minns fel, har jag haft liknande problem m armbandsklockor & dylikt. Med stor trolighet är det fukt som trängt sig in. Ett tips är att lägga cykeldatorn på ett torrt och varmt ställe ( dock utan att det är så varmt att det sedan i rumstemp. bildas kondens ). Själv har jag ofta lagt elektronik ovanpå fläkten, men jag tror det är än effektivare ovanpå kyl el. frys.

Torkskåp, element el. en rejält uppvärmd bastu som värme-tork-källa tror jag däremot inte är att rekommendera..


Kan nämna att jag har en VDO Cytec C10+, trådlös cykeldator, som jag anv. i drygt 2 år. Har cyklat åtskilliga mil m den och klarat mig fr. det problem som drabbat dig. Jag har dock varit extremt noggrann m. att ta bort datorn fr. cykeln eft. varje tur och låta den "torka". Dessvärre kan det slita mkt. på "låsklackarna" om du cyklar mkt. Men frågan är om det ändå inte är värt det- vem har inte hört talas om eltejp ??!!

Testa !!! Skall ta mig en funderare, kanske lyckas komma på ngt. riktigt vettigt.
 
Tippar på kontakt problem

Precis som Nermander säger så är en av de svaga punkterna där signalerna från kablarna överförs till displayen, lika lätt som att fukt kan skada/förhindra kontakt så kan värme ställa till problem.
I mitt arbete har jag råkat ut för att att bla displayer till skrivare har lagt av när de har stått varmt och i solljus under sommaren, i dessa fall verkar ledningarna ha varit fästa vid displayen med någon jäkligt klibbig substans, som jag tippar är lim/klister som smält.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.