cykeldäck med kvalite?

Själv häftande laglappar!

Hej när det gäller laglapparna tycker jag att de självhäftande fått oförskämt dåligt ryckte och vad är det för snack om att vulken måste härda minst 24 timmar!!!? I mitt lag kit finns båda typerna, har jag gott om tid tar jag vulklapparna (Och jag har då aldrig fått lappen och släppa trots att jag pumpar upp efter någon min) skulle jag ha bråttom eller om solutions tuben har torkat igen (har hänt ett par gånger) så använder jag de självhäftande lapparn och de har än så länge fungerart bra. Får i ärlighetens namn säga att jag inte försökt laga med självhäftande lappa när vädert är lite sämre.

-Åke
 
Continental top touring 2000

Jag har cyklat 560 mil nu utan en endaste punktering.
Bra va?
Dan
(eftersom jag skrev det nu så får jag väl punktering nu)
 
Mer data?

Nils-Åke; sa:
Hej när det gäller laglapparna tycker jag att de självhäftande fått oförskämt dåligt ryckte och vad är det för snack om att vulken måste härda minst 24 timmar!!!?
....

Det är väl bra att de självhäftande laglapparna har funkat för dig och att dina laglappar inte behöver särskilt lång tid för att vulka.

Men för att dina erfarenheter skall vara mer intressanta för oss andra så vore det bra om du berättade mer data om dina erfarenheter, såsom:

-Vilket märke på självhäftande laglappar har du använt?
-Vid vilka temperaturer har du använt dem?
-Vilken diameter på däck/slang?
-Vilket däckstryck använder du?
-Hur långt har du cyklat på dina med självhäftande laglappar lagade slangar efter reparationen?

Mina dåliga erfarenheter från självhäftande laglappar kommer från ParkTools självhäftande-laglappar och temperaturen har varit +10 eller högre. Däck/slang har varit 23mm eller mer och däckstrycket som har använts har varit minst 6'kg'. Det kunde dröja upp till 50mil innan de självhäftande laglapparna började släppa.
Eftersom jag alltid låter mina lagningar vulka minst flera timmar så har jag inte haft några problem med dem.
 
Hej

Det finns flera olika storlekar av 26" tums fälgar.
Du kan väl kolla på på denna länk

http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html#iso

Troligtvis har du 584 mm fälg som var vanligt förekommade på 3 & 5 växlade cyklar.

På din racer är det nog fälgens inte begränsning som avgör bredden på däcket utan vilken typ av broms och avstånd mellan bromsens infästning i ram/gaffel till fälgen.

Men du kanske kan klämma in 622 x 32 mm's däck om du har tur, en oftast är det max 622 x 28 mm. Bredden som är angiven brukar inte stämma i verklighet. Mina däck som angives till 32 mm är verkliheten 27-30 mm beronde på fälg bredden.

Väljer man lite dyrare däck (200/300 kr st) så är nog inte märket så avgörande, utan mer tycke och smak.

Själv föredrar jag Panaracer, helst skall dom vara svarta med gulbruna däcksidor, så ser ditt snyggt ut.

Har senaste året använt Panaracer Pasela Tourguard 622 x 32 på min Heron T, verkligt mått 28 mm samt Panaracer Hi Road 26" x 1.5" (559) på min Atlantis.

I höst kommer jag på min nya Rivendell börja använda Rivendell Roly - Poly kevlar 622 x 28 som är i verkligheten 27 mm. Min nya Rivendell är beställd för kunna ha upp till 35 mm's däck och kunna även ha 32 mm's med skärmar, och siddragande bromas dvs vanliga racerbromsar, i normal storlek (std reach).

Jan-Olov
 
Top touring...

Hej Peter

Continentals Top Touring har jag funnit vara bra däck. Rullar bra och inga punkteringar än efter några hundra mil. De nya är svarta och finns med snitsiga reflexer på sidorna... Jag skulle gärna vilja ha dem men får väl rulla några mil till på de gamla.
I november tar jag flyget till Agadir för en tur till Zagora och öknen på två veckor. Förutom ett extra däck tror jag nog dom klarar turen.
Jag har trampat på 36 däck som ger lite mjukare gång och trivs med det...

Hälsningar Jürg
 
Re: Top touring...

Hej Jurg!
Kul att du är nöjd med dina TT!

Tror och hoppas att du kommer att få en fantastisk fin resa! Marocko är verkligen ett annorlunda och fantastiskt land fyllt med olika folkslag, naturtyper och storlagen historia.

Har själv funderat på att ta några veckor med bla en tur genom Atlasbergen. Funderingarna startade när jag besökte Marocko -99 och satt inlåst i Agadirs "turistgetto" med en min dåvarande flickvän. Hade läst på en del inför resan och försökte med målande beskrivningar övertyga henne att lägga ner boken och släpa sig ur solstolen för en tur upp i bergen, men utan resultat.
Utgången på Arlanda Utrikes kändes därför som ett naturligt ställe att avsluta den "resan" på...;)!

Hoppas att få läsa om dina erfarenheter på din hemsida längre fram!

Lycka till, ta hand om dig och ha en riktigt bra resa!
Peter
 
Fälgband och slang

Fälgband och slang är lika viktigt som ett bra däck.

Jag kör med klistrade fälgband och märkesslangar, inga shing-shong med ventilgummin. Det är vanligt att det blir punka vid ekerhålen i fälgen och så tror man att man kört på någt vasst.
Fälgband kostar 25 kr och en bra slang 60 kr.

Väl värda pengar.

Stefan
 
Schwalbe City Marathon

Jag trodde inte att det var möjligt att klara sig helt utan punka under 270 mil genom f d östblocket, delvis på de värsta ”vägar” jag sett i hela mitt liv.

Men det var möjligt. Jag hade Schwalbe slangar och däck (City Marathon). Och har fortfarande förövrigt (samma).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K Cykeldäck? Fick punka :( Långcykling 33

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.