Cykelaffärer i New York?

Hej!

Jag undrar om ni vet om några bra cykelaffärer på Manhattan?

I första hand letar jag efter affärer som säljer Kona eller Cannondale men alla förslag är välkomna.

/Lasse
 
Tjena - info fr Cannondales hemsida över återförsäljare i NYC - Lycka till det verkar finnas en del affärer!

MVH / Calle

1. GOTHAM BIKES, INC.
112 WEST BROADWAY
NEW YORK, NY 10013

2. PARAGON SPORTING GOODS CO LLC
871 BROADWAY
NEW YORK, NY 10003

3. DIFFERENT SPOKES
240 7TH AVE.
NEW YORK, NY 10011

4. SID'S BIKE SHOP
235 EAST 34TH ST
NEW YORK, NY 10016

5. JAMES VINCENT, INC.
DBA: JAMES VINCENT BICYCLES 3444 KENNEDY BLVD.
JERSEY CITY, NJ 07307

6. ENOCH'S BIKE SHOP
756 10TH AVENUE
NEW YORK, NY 10019

7. TOGA BIKE SHOP
110 WEST END AVE
NEW YORK, NY 10023

8. MR. C'S CYCLES
4622 7TH AVE.
BROOKLYN, NY 11220

9. LARRY & JEFF'S BICYCLES PLUS
1400 3RD AVENUE, 79TH-80TH ST.
NEW YORK, NY 10021

10. BICYCLE RENAISSANCE
430 COLUMBUS AVENUE
NEW YORK, NY 10024
 
Tack

Jag har letat på Cannondales sida tidigare men inte fått fram en lika bra lista, nu lyckas jag tom. få den att visa en karta med butikerna markerade.

Tack för tipset!

Finns det någon affär som är extra intressant?

/Lasse
 
Den enda av butikerna jag har varit på är Paragon Sports på Broadway - cykelavdelningen där var hyfsad, men det är egentligen en gigantisk sport/friluftsbutik... Gå gärna in på deras hemsida för mer info : http://www2.paragonsports.com/eoneCommerce/Shop

Dom andra butikerna vet jag inget om! Lycka till!

Mvh / Calle

Ps. När du ändå är i NYC kan väl ändå ett lite mer udda märke som Brooklyn Machine Works falla på läppen - kika lite på modellerna på: http://www.brooklynmachineworks.com/
;-) Ds.
 
Hej

Jag har bott i NYC dom senaaste 6 åren och håller på en hel del med MTB så jag kanske kan komma med lite tips. Jag råder dig att glömma Paragon eftersom dom har en del cyklar men inte är speciellt kunniga. Dom brukar dock ha mycket kläder om du letar efter det.

Jag har köpt ett par Gary Fisher hos Metro Bicycles http://www.metrobicycles.com/ . Dom finns över hela Manhattan men jag handlade på 88th/ Lexington i mitt bostadsområde. Allt från nybörjar cycklar till mer avancerade saker. Dock inte mycket värsting cyklar.
En affär som är mycket bra är Sids bikes. Jag har handlat där ett flertal gånger och dom är mycket kunniga. Stor verkstad och lite annorlunda märken på cyklarna. Dom har en hel del värsting cyklar av olika märken. Jag kör själv en handgjord Rocky Mountain som är köpt där. Affären ligger på 34/2nd and third)http://sidsbikes.com/site/intro.cfm

Larry and Jeff´s bicycles är också en rätt bra affär. Ganska liten men mer personlig service. Finns på ett ett par ställen på Upper East side. http://bicyclesnyc.com/site/intro.cfm

Gotham bikes på södra delen av Manhattan är också ok men jag föredrar Sids.

Hoppas att detta kan hjälpa dig

H
 
Handla i USA?

Har du tänkt försöka frakta hem cykeln till Sverige sen, eller bor du i New York?

Funderar själv på att köpa en hoj i Florida framöver, men är lite tveksam pga transportproblemet hem. Nån som vet vad United/SAS säger om cyklar på Atlantflygning? Har hittills bara flugit med cykel inom Europa.
 
Priser på Manhattan

Hej Håkan!
Vet du om priserna på Manhattan överensstämmer någotsånär med områden utanför ? Man får en känsla av att det är lite dyrare inne i "smeten" än utanför. Känns spännande att köpa hoj i USA med tanke på dollarkursen just nu. Kommer att spara dina länkar för ett eventuellt framtida inköp.

/Jan
 
Guero; sa:
Larry and Jeff´s bicycles är också en rätt bra affär. Ganska liten men mer personlig service. Finns på ett ett par ställen på Upper East side. http://bicyclesnyc.com/site/intro.cfm

Jag köpte en Cannondale F600 hos "Larry and Jeff's" på 2nd Ave. eftersom de var de enda som hade cykeln på lager i rätt färg och storlek.

Som du skrev var servicen personlig och bra, jag hade tvekat för att låta en främling prova fina cyklar utan att kräva någon säkerhet.

När det var dags att betala så var priset $100 över rekomenderat pris, men han sänkte det genast när jag påpekade det.

Tack för hjälpen Håkan!

/Lasse
 
Re: Handla i USA?

ehn; sa:
Har du tänkt försöka frakta hem cykeln till Sverige sen, eller bor du i New York?

... Nån som vet vad United/SAS säger om cyklar på Atlantflygning? Har hittills bara flugit med cykel inom Europa.

Jag hittade inget på SAS hemsida när jag letade efter info om cykeltransporter, men som du kan se överst i den här tråden så har jag missat info tidigare. Det är nog säkrast att ringa direkt till ditt flygbolag.


För min del gick det i alla fall smidigt att frakta hem cykeln till Sverige:

I samband med att jag bokade flygbiljetterna frågade jag SAS om det är ok att ta med sig cykel på flyget och de sa att det ska gå bra. Bla. cyklar och golfbagar ingår tydligen i kategorin "sportutrustning" och har specialregler, de kan tex. komma fram några dagar senare om planen är tungt lastade. När jag fick biljetterna så fanns det en notis på bokningsöversikten om att jag skulle ta med en cykel.

Cykelaffären packade ner den nyinköpta cykeln i sin orginalkartong och satte tillbaka pappskydden för ramen, tog bort snabbkopplingar och pedaler, tömde lufte ur däck och dämpare och satte på skydd på naven och bromsskivorna. Inpackningen verkade vara betydligt säkrare än en mjuk väska men sämre än en hård.

Väl framme vid incheckningen i New York fungerade allt bra, de frågade inte ens vad det var i kartongen trots att den var större än vad man får ta med sig.

Cykeln kom fram samtidigt som jag till Sverige och ser ut att må mycket bra.

/Lasse
 
Hej Lasse,

Kul att jag kunde vara till lite hjälp. Larry och Jeff's har jag använt en hel del gånger för service etc. men dock aldrig köpt en hoj där. Dom ligger rätt nära mina hemtrakter fast jag bodde lite närmare Central Park. Den finns en annan tråd på Utsidan där vi diskuterade heldämpade cyklar men kom in lite mer på införsel av cykel från USA ( eller annat land) http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24664
Verkar som en del tror att tullen är mycket petig och att det är väldigt riskabelt att ta med en cykel. Man kan väl lugnt säga att jag inte håller med om detta pga mycket resande och egna erfarenheter.

Ett par tips när det gäller att ta med cykel. Normalt så tar flygbolagen ca 600 kr. betalt för att ta med cyklen (enkel resa). Man kan komma undan om man har lite tur eller vet vad man ska säga. Efter 9/11 är det svårare att slippa betala pga av att bolagen torskar förmögenheter.. Det är bra om man säger till flygbolaget i förväg men endast nödvändigt om du åker på lite mindre flygplan/bolag. Jag tog med två cyklar ned till Malaga sommaren 2003 med Snowflake och där ville dom att man skulle säga till. Kan förresten verkligen rekommendera dom. Bra standard och dom tar endast 300 kr r/t för en hoj. Mina erfarenheter har varit att det är lättare att ta med cykel över atlanten (läs mindre problem vin incheckningen) eller längre flygningar pga mer rutinerad personal samt att flygplanen ofta är mycket större. Det spelar ingen större roll med ett par extra cyklar på ett jätteplan men är det en lite kärra som flyger i ett par timmar kan det bli lite krångligare.

I allmänhet gäller att om man endast anländer till flygplatsen utan låda så har dom oftast en som man kan använda. Den är dock ganska liten och bräcklig. Man kan dock skicka cykel utan låda men det rekommenderar jag inte pga att det är lätt att cykeln skadas. Man ska dock alltid förbereda sig för att man måste ta bort pedalerna och vrida styret. Har man låda/box kan man behöva ta bort ett eller båda hjulen. En cykelbox är ganska stor så man kan få plas men en massa andra saker också. Lådan får ofta väga runt 30 kg. så med en riktig mtb (läs lätt) så finns det plats för mycket andra grejor. Ett tält, sovsäck, och en massa kläder får enkelt plats. När man nu ska skicka en cykel så innebär det ju ofta lite extra jobb för flygvolaget så det är självklart att allt flyter bättre om man är lite förberedd och framförallt vänlig samt trevlig. Min vanliga setup är att hämta en låda från en cykelhandlare för min cykel någon vecka i förväg. Att lasta i cykeln tar tio minuter och sedan lägger man i övriga saker. Min fru tar sin cykel i en speciell väska som är halvmjuk men vadderad. Vi stoppar alltid även in ett cykelställ för tre hojar som man hänger på bakluckan av hyrbilen. Tar väldigt lite plats och är suveränt när man väl är på plats. Köper man en ny cykel så tar man naturligtvis bara kartongen från affären och åker hem. Se bara till att den är väl paketerad

Angående priser på Manhattan så kan dom ibland vara något högre än andra ställen men det gäller mest lite häftigare cyklar för över 2000-3000 dollar. En vanlig Gary Fisher, Trek, Cannondale, etc kostar ungefär lika lite var du än köpter den. Undantag kan vara om du får tag i något demoex., utförsäljning, etc. Föregående års modell brukar ofta vara betydlig billigare så om modellen ej har ändrats mycket kan det vara värt att kika på. Jag har oftast köpt begagnade cyklar, dock av mycket hög klass. Dom har jag oftast hittat på internet och sedan handlat efter jag kollat skick etc. Men jag är endast villig att köpa en begagnad om den är obetydligt begagnad och dessutom en bra deal. I affärerna kan man oftast pruta lite om andra säljer hojen billigare och ju mer man spenderar desto mer flexibilitet finns det.

mvh

H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CE Cykelaffärer i Göteborg Mountainbike 4
Osvald MTB däck för sand/grus? (Cairns-Cape York) Mountainbike 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.