CV: 60 000 km fullpackad cykel genom 74 länder i 48 bilder...

Verkligen imponerande och inspirerande bilder och berättelse. Får jag fråga hur du gör för att hitta? Köps det nya kartor hela tiden eller har du gps? Vad är det för kamera du använder?
 
väldigt inspirerande och spännande resor du gjort, jag är lite intresserad hur du tänker i valet av cykel?
vad du kör för komponenter etc.
hur började du resa med cykel?
 
Verkligen imponerande och inspirerande bilder och berättelse. Får jag fråga hur du gör för att hitta? Köps det nya kartor hela tiden eller har du gps? Vad är det för kamera du använder?

Ja, det köps nya kartor hela tiden. Älskar kartor. Ogillar GPS. Använder den aldrig.

Kamera: Canon 450D numera - men på CV-t så har jag använt flera olika kameror.

väldigt inspirerande och spännande resor du gjort, jag är lite intresserad hur du tänker i valet av cykel?
vad du kör för komponenter etc.
hur började du resa med cykel?

Keep it basic. Jag har inga stötdämpare, skivbromsar, SPD etc.

Exakt vilka komponenter jag hade på senaste resan kan du läsa på länken ovan.

Först måste jag säga att en del långfärdscyklister kommer från cykelvärlden. Inte jag. Snarare från resekulturen. Jag gillar att resa -och cykeln är bara ett nödvändigt verktyg som ger mig möjlighet att göra det på ett väldigt givande sätt.

Att jag fick upp ögonen för cykling började att jag träffade andra cyklister när jag reste runt i Burma, Kambodja och Egypten runt sekelskiftet och tänkte: wow,det där måste jag testa".

Tack för all feedback!

Mvh
 
Verkligen inspirerade läsning!

Ett par frågor:

Om du skulle göra din första tur idag, med all din erfarenhet i bagaget, vart skulle du cykla då?

Hur detaljerat planerar du dina resor innan avfärd? Sträckor/tid/pengar/lagar/regler/säkerhet etc? Ex. pengar som behövs per dag och land, regler för tältning, giftiga- eller särskilt farliga djur som bör undvikas, särskilt farliga platser att undvika, platser att besöka, viktiga lagar att känna till.
 
Verkligen inspirerade läsning!

Ett par frågor:

Om du skulle göra din första tur idag, med all din erfarenhet i bagaget, vart skulle du cykla då?

Hur detaljerat planerar du dina resor innan avfärd? Sträckor/tid/pengar/lagar/regler/säkerhet etc? Ex. pengar som behövs per dag och land, regler för tältning, giftiga- eller särskilt farliga djur som bör undvikas, särskilt farliga platser att undvika, platser att besöka, viktiga lagar att känna till.

Man behöver inte någon detaljerad resplan. Man startar på ett ställe och så cyklar man tills pengarna är slut.
Säkerhetsläget får man reda på efter hand. Blir man varnad för ett område tillräckligt många gånger är det bara att välja en annan väg.
Jag tror inte på farliga djur. Det som är farligast på resan är bilister och för att slippa dem så är det bara att välja en riktig dålig väg.
Jag skiter i vilka regler som gäller för tältning. Sätt upp tältet när det är mörkt och plocka ner det igen på morgonen. Det är värre att bli upptäckt på kvällen än på morgonen.
Undvik att tälta i stadsparker.
Visa hänsyn till lokalbefolkningen. Bättre att fråga om seder än att göra bort sig totalt.
 
Om du skulle göra din första tur idag, med all din erfarenhet i bagaget, vart skulle du cykla då?

Hur detaljerat planerar du dina resor innan avfärd? Sträckor/tid/pengar/lagar/regler/säkerhet etc? Ex. pengar som behövs per dag och land, regler för tältning, giftiga- eller särskilt farliga djur som bör undvikas, särskilt farliga platser att undvika, platser att besöka, viktiga lagar att känna till.

Håller med Stellan ovan (om ni gillar livsstilen, kolla in hans sida också: www.sandstorm.se). Trafiken är alltid farligare än djur. Alltid. Detta säger det mesta: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article4673693.ece

Angående din första fråga så har nog inget bra svar. Men det är ju smartast att cykla i ett område man vill se. Vad i hela världen vill du se och uppleva? Res dit.

I mitt fall var det en klassisk over land -tur: Sverige-Nepal. Men idag kanske jag skulle ha cykat hela vägen - 2004 åkte jag buss genom det ökända Baluchistan då folk varnat mig om detta omåde samt att ett par irländare (?) blivit kidnappade i trakten någon vecka innan jag kom dit...

Den första resan kan du läsa om här:http://www.lostcyclist.com/resor/virgintour/
 
Håller på och läser din skildring av virgintour, den var lite lagom lång sådär..! :)

Med min fråga om vart en första tur skulle gå fiskade jag mest efter rekommendationer med tanke på vackrast miljö, bästa (synonymt minst trafikerade) vägarna, mest välkomnande, minst regelstrul etc.

Vad vill jag se och uppleva? Allt. Det är väl antagligen det som lockar med era reseberättelser. Som relativt oinvigd är det dock svårt göra sig vän med konceptet; det är minst sagt tilltalande, men jag har svårt att avgöra på vilken nivå man behöver lägga förberedelserna och planeringen på.

Med farliga djur tänkte jag mest dödligt giftiga djur som kan vara svåra att upptäcka eller som gärna kryper in mot det varma tältet. Sånt vi är lyckligt ovetande och förskonade från här hemma i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeekOut Flyger med cykel från Paris imorgon (24/7)! Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.