Cordillera Blanca

Är tacksam för alla tips rörande området Cordillera Blanca i Peru!!!
T ex utrustningstips, tips på toppar, litteratur osv. Allt av intresse!!
 
Hej Magnus,

Vi är ett litet gäng som har siktet inställt på Cordellera Blanca, nästa sommar.

Hägsäsongen är ju jun-aug, vilket du säkert redan vet. Men på din fråga om litteratur, kan jag rekommendera tre böcker som jag köpt. Yraq Janka, By John F. Ricker, i och för sig den sämsta av böckerna, men täcker nog de flesta berg i området. Dock tunt med info kring turerna. Nästa bok är bättre, The Andes, A Guide For Climbers, by John Bigger. Riktigt bra läsning. Rimligt utförliga beskrivningar av leder, och bra allmän info. Som komplement har jag köpt Lonely Planets, Peru guide. Mycket bra kring allt möjligt kring ämnet Peru, och med ett avsnitt kring Huaraz, varifrån man utgår till Cordellara Blanca och dess berg.

Utrustning kan ju diskuteras i all evighet, men om man vill ge sig upp på hög höjd, så gäller ju att ha höghöjdsutrustning i form av stormtåligt tält, läs typ North Face VE-25/mountain 24. Vintersovsäck, -35/40 och Plastskor för extremt låga temperaturer. allt för att undvika frysskador och ha en ngt mer njutbar semester.

Har du andra funderingar så tveka inte att höra av dig. Jag är mycket laddad på denna resa och bollar gärna tankar och ideer.

Petter
 
Hej Magnus och Petter!

Vandrade i Cordillera Blanca 2 veckor i maj 99. Vilket fantastiskt område! Hoppas ni har minst 2 månader tid, för det finns en massa vandringar och toppturer, och acklimatiseringen tar tid. Från Huaraz går det att göra många intressanta acklimatiseringsturer (bla Laguna Churup, Santa Cruz), men var beredda på att det ofta tar länge att förflytta sej i Sydamerika...

Ett område där vi inte varit, men som många rekommenderat varmt är Cordillera Huayhuash. Litet mera avlägset men istället färre gringos.

Ett hett tips: ta med er all utrustningen hemifrån (speciellt klättringsgrejer)! Den hyrda utrustning några vänner använde såg inte riktigt ok ut...

hälsn My
 
Cordillera Blanca.

Bra idé!

Kollade av nyfikenhet in forumet och till min glädje upptäckte att det fanns några tjommar som var intresserade av Cordillera Blanca området, det jag spontant kan säga som ett ord på vägen är "skitbra" det är den bästa idén ni någonsin kommit på, ni kommer definitivt inte att ångra er!!!
Det är helt klart ett område som har potential,... om vädrets makter är er nådiga, tyvärr var årets säsong inte något att skryta över.
Något ni måste ha klart för er innan ni åker är att ni absolut inte kommer att vara ensamma i området, ni kommer att vara tvugna att samsas om bergen med ett stort antal andra klättrare men låt er inte avskräckas, det finns stora möjligheter till nya roliga "stories", för det finns en hel del kufar i området! det fanns närmare ett hundratal sådana vid foten av Alpamyo när jag var tänkt att klättra där, så det gick bort!
Huascaran plågades av laviner, vilket gjorde att jag fick ändra siktet på andra toppar som jag inte under några som helst omständigheter ångrar, det finns hur mycket roligt som helst att sätta tänderna i!

Det glädjer mig om jag skulle kunna bidraga med några klumpiga råd och rön.

Med de största lyckönskningar.

Peter Berg.

pcberg@hotmail.com
 
Håller med alla som lovordat Cordillera Blanca här ovan. Suveränt område för vandring och klättring. Finns ett antal toppar över 5500 meter som kan bestigas utan speciell klättervana, t.ex. Urus och Pisco. Högst i området och näst högst i Sydamerika är Huascaran på drygt 6700 meter. Huandoy på drygt 6300 är en annan bjässe som är mer teknisk än Huascaran. Staden Huaraz är en idealisk utgångspunkt. Här finns guider och utrustning att hyra för en ganska billig slant. Kvalitén på utrustningen varierar men guiderna är oftast både duktiga och trevliga. Tyvärr är det si och så med engelsk-kunskaperna hos dom flesta. Ett tips är att besöka Casa de Guia där man kan få både tips och träffa andra klättrare. Bo i Huaraz kan man göra för under 20 kr natten.
 
Bra info

Peter,

vilken tid på året var du där? Risken är väl som sagt att det är mycket folk vid Alpamayo och Huascaran, men kanske det kan vara värt det.

/David
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.