Cool fall-bild

Sen det där med att han tar tag i repet, det är en reflex. Jag gör alltid det (tror jag) när jag faller. Nästan direkt efter att jag tappat greppet tar jag tag i repet.
Jag har själv bara tagit tag i repet när jag vet att jag skall falla, t ex om jag inte orkar hålla mig kvar och kan inga gå vidare, eller fallträning. De gånger min hand eller fot har rippat på något överhängande så har jag hängt i repet innan jag visste vad som hadde hänt, det går undan. Den som hinner få tag i repet innan man passerat säkringen/bulten skall då vara bra snabb (eller väldigt långt över säkringen/bulten). Det ser ut som den här killen har tag i repet med vänster hand redan andra bilden, lite väl snabbt om han tappat greppet omedvetet.
 
Visst kan man falla surprise-surprise och då inte hinna ta tag i repet innan man hänger i selen. Jag aidklättrar så jag vet :)
Men oftast när man friar så känner man ju på sig någon kort sekund innnan att man kommer att falla. Då tycker jag att det är lätt att ta tag i repet. Som en reflex.
Men det beror kanske på vilka leder man klättrar. klättrar man balansfester i sjua-registret så kanske man råkar ut för det oftare än om man köttar runt i ett tak.

Och nu talar jag helt utanför bilden. Jag tror också att bilden är ett hopp (till skilnad från fall), men inte för att klättraren tar tag i repet. Det kunde han göra ändå. Det är snarare hela kompositionen och motivet som säger att fotografen varit VÄLDIGT beredd på ett fall. Nog om detta.

Mac
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Number of fall? Sportklättring 53

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.