Coleman Exponent,erfarenheter?

En undran...

Förutom utseendemässigt,skiljer sig MF-brännaren i mitt första inlägg funktionsmässigt mot de som 'recenserats' i inläggen?

Varför är den annorlunda?


peter
 
Det som jag hade hade två reglerings spakar, en kort med röd plasthatt, för av och på, samt en längre för finjustering av lågan, med svart plasthatt. Det köket på bilden verkar inte ha något synligt reglage. Kanterna på brännaren ser ut att gå högre upp än på mitt, så det är säkerligen mindre känsligt för vind. Benen satt annorlunda monterade på det köket jag hade, men det spelar nog mindre roll för funktionen.
 
Det som jag hade hade två reglerings spakar, en kort med röd plasthatt, för av och på, samt en längre för finjustering av lågan, med svart plasthatt. Det köket på bilden verkar inte ha något synligt reglage. Kanterna på brännaren ser ut att gå högre upp än på mitt, så det är säkerligen mindre känsligt för vind. Benen satt annorlunda monterade på det köket jag hade, men det spelar nog mindre roll för funktionen.

Jo,det är så jag tänker,på de andra brännarna går ju bränslet runt hela toppen,medans det verkar vända och gå ner i halsen på MF´n.Tittade på en större bild och med lite fantasi skulle reglaget kunna sitta som en ytterring där pumpen går in,men jag vet inte och inga manualer finns heller på nätet.


peter
 
Äldre

Hittade en äldre bild på samma kök, men skulle tro att allt är detsamma fortfarande (utom färgen).
 

Bilagor

  • co_0100307a.jpg
    co_0100307a.jpg
    30.8 KB · Visningar: 385
Marginale forskjeller, men denne er vanskeligere å fyre opp, vanskeligere å reguler, og har dårligere vindbeskyttelse enn den underste.
Begge har blanding av stål og andre metaller, og må vedlikeholdes med tanke på korrosjon.
(Det må Optimus også)
Coleman har ikke sikkerhetsventil / overtrykksventil, men en utrolig solid tank. (Så hvis den først eksploderer så ????)

442-725_500.jpg


550B725_500.jpg

Multifuel ?? Ved skifte av generator (rør, ventil, dyse....) så kan du få den til å virke på parafin (fotogen)
Dette er en god bensinbrenner, og det er det!

Velg en med brenner som ser ut som den nederste av disse to.

dsk
 
När pengarna finns blir det med all säkerhet MF-varianten,men det skulle vara kul om den fanns att kolla in lite grundligare innan.Bilderna på webben visar bara en och samma bild.Har redan en kastrull som den skulle passa perfekt i.


peter
 
Senast ändrad:
Skam den som ger sig

Googlade lite till och se vad jag fann!
 

Bilagor

  • exp4.JPG
    exp4.JPG
    103.7 KB · Visningar: 285
  • exp1.JPG
    exp1.JPG
    95.1 KB · Visningar: 289
  • exp2.JPG
    exp2.JPG
    135 KB · Visningar: 487
  • exp3.JPG
    exp3.JPG
    98.7 KB · Visningar: 289
När pengarna finns blir det med all säkerhet MF-varianten,men det skulle vara kul om den fanns att kolla in lite grundligare innan.Bilderna på webben visar bara en och samma bild.Har redan en kastrull som den skulle passa perfekt i.


peter

Nå har jeg målt min gamle:
høyde ca 140 mm, Ø116 + lokk og pumpe = 138
Når føttene er felt ut (3 stk) tilsvarer dette Ø=156

dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Kotten Gryta att packa Coleman 442 Feather i? Kök och brännare 16
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
S.Hellman Coleman Fyrestorm PCS Kök och brännare 1
Still Alive Coleman gasol Kök och brännare 27
AxelssonAhola Coleman F1 Power Kök och brännare 10
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
Vandrare Glödstrumpa till Coleman Compact Kök och brännare 3
lacrits68 reservdelar till Coleman 424E Kök och brännare 2
Toni_v_89 Coleman Kök och brännare 2
Jonas P Service av Coleman lykta? Kök och brännare 5
drutten Coleman Kök och brännare 1
crest Reservdelar till Coleman Kök och brännare 1
fuxen Coleman Compact bensinlampa? Kök och brännare 0
lromberg Coleman max? Kök och brännare 1
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Obbmundson Edelrid hexon, erfarenheter? Kök och brännare 6
Brune Erfarenheter av Esbit grill? Kök och brännare 5
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Gubben på Udden EtaPower EF - tidiga erfarenheter Kök och brännare 2
fnöskticko Primus Gravity, erfarenheter? Kök och brännare 7
larsanden Erfarenheter MSR SimmerLite? Kök och brännare 1
sverre Ny pump från MSR -- erfarenheter? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.