Cobolt Origo

Hej!

Jag var nere på Onsalakajak och kollade på deras norska kajaker i helgen och blev sugen på att provpaddla Origo.
Jag är inne på att köpa ny kajak till våren och har följande önskemål: Stor sittbrunn som tillåter att man ändrar läge på benen då och då, användning dags- och helgturer och kanske någon veckotur om året, stabilt och bra rodersystem (så man inte kryssar sig fram m.m.), bra sjöegenskaper även om det börjar blåsa lite....
Nu vill jag höra med er som äger en Origo. Vad är bra och vad är mindre bra med kajaken?
Ni som har provpaddlat Origo men valt en annan kajak. Varför valde ni inte Origo (och vad blev det för kajak istället)?

Hälsningar Anna
 
Origo

Hej
Jag provpaddlade en Origo i höstas i min jakt på en ny kajak. Det slutade med att jag köpte en Inuk som är en extremare modell.
Med de önskemål du har tror jag att Origon är ett bra val...
Mats
 
Erfarenheter av Origo

Hej Anna!
Jag har paddlat i tio år, hela Sveriges kust o nästan hela Norges. Haft fyra olika kajaker men letat efter en med ergonomisk riktig paddelställning. I Origon kan man antingen arbeta som en tävlingspaddlare med rörliga knän eller fixera dem under däcket när det friskar i. Kajaken uppför sig förutsägbart o lugnt i grov sjö, surfar otroligt bra, rodret biter fint även i surf och den har mjuk gång i motsjö. För mig är den det bästa marknaden kan erbjuda just nu. Min flickvän har en Mentor o är helnöjd. Jag väger 85 kg och om du väger 20 kg mindre borde du kanske snegla på en Mentor. Borde räcka även för veckotur och du får en kajak med mindre vindfång. Jag paddlade med Origon i somras i Nordnorge i tre veckor o kan rekommendera den. Hälsningar Mircea
 
Hej!
Tack för svaren. Jag fick din mailadress Mircea, av Peter på Onsalakajak för att kunna höra lite mer om kajaken av någon som använt den ordentligt. Det låter som om jag får plocka på mig ordentligt med kläder och ge mig ut på en vinterprovpaddling.
Hälsningar Anna
 
Får snart min nya Origo

Hej Anna
Jag har haft en VKV Seagull i 8 år men ville skaffa en kajak till som jag kunde paddla lite snabbare i och som ger möjlighet att sitta med knän och fötter ihop. Fotstöd och styrning i Origo verkar vara mycket bra och stämmer helt med mitt sätt att paddla! Mina övriga krav var snarlika dina och efter att ha provpaddlat en Origo i början av november har jag beställt en som jag hoppas få innan året är slut.

Intressant att läsa Mirceas positiva omdömen - det lovar gott!

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Cobolt Sibir/Origo! Paddling allmänt 14
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
bsoby Cobolt kajak Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.