City Navigator ??

När man blir äldre får man svårare att förstå, märker jag. Eller också är det så att man får större krav på att det man försöker förstå är begripligt. Jag vet inte.

Men jag undrar över det här med nya City Navigator 8, och NT och NT+. Vad är det för skillnad? Jag har sökt en smula på Garmin (både .com och .se) utan att hitta så mycket. Och även ögnat några inlägg här.

Är det olika versioner som säljs som olika produkter? Eller är det samma programskiva, men man laddar in olika delar beroende på vad man har för maskin?

Vilka nya finesser finns det i NT resp NT+ (eller är NT och NT+ samma sak)? Är NT+ så bra att man ska försöka att kränga av sin gamla GPS och köpa en nyare?

Vilka versioner går att köra på en "gammal" 60CS, resp en ny 60CSx? Och på en gammal iQue3600?

Vad mer bör jag veta om detta som jag inte inser själv?

AndersLj
 
jag har 76CS, 60 CSx och ique 3600. Enligt Anders, apersson850 som sätter sitt huvud i pant att han vet, betatestare som han är, så ska du för samtliga dessa ha City Nav utan NT eller NT+. När du skickar efter uppgraderingskivan ska du enbart nämna de gpser du har till vilka du tänker låsa upp DVDn, inte gamla GPS12 och sånt som ligger och skräpar. Sportmanship åtar sig att tänka åt oss. Men vi vill ju gärna förstå själva också, inget lättsinne vid vår/min ålder:)

Och City NAV utan NT funkar utmärkt på iQuen.
 
Traditionell modell:
Komprimeringsalgoritm för kartdata enligt den gamla stilen, som förstås av äldre kartkunniga mottagare, exempelvis eTrex Vista och GPS V.

New Technology (NT):
Ny komprimeringsalgoritm, packar betydligt effektivare. Gör att hela Europa ryms på 1 GB, exempelvis.
Passar för nyare mottagare som Quest II, Streetpilot c-serien osv.

NT+:
Som NT, men innehåller även stöd för mottagare som har radiomottagare och klarar guidning runt trafikhinder. Exempelvis Streetpilot c550, nüvi 360 och Streetpilot 2720.

Navigatorer som klarar NT klarar även NT+, trots att de inte alltid behöver NT+. Exempelvis iQue 3000, som levereras med NT+, trots att den inte har någon trafikmottagare. Jag vet inte, men skulle tro att NT kommer nog att ersättas av NT+ över hela linjen, för att minska på antalet alternativ att hålla reda på, för Garmin.

Som ett sidospår kan jag nämna att kartor, som nu levereras färdigladdade på ett visst kort, är upplåsta i förhållande till kortet, inte till den GPS de ska användas i. Därför går det exempelvis utmärkt att köpa till ett kort över Storbritannien och Irland, åka dit på semester och sen sälja kortet till någon behövande, utan att krångla med nya koder. Å andra sidan kan man inte tanka över kartfilen på ett större kort, för att använda det i en enhet som iQue 3000, där PDA-funktionerna kan göra att man vill ha mer plats på kortet för saker som inte direkt har med navigeringen att göra. Man är låst till det som blir över på det 256 MB kort som medföljer, eller så måste man hålla på att byta kort, så snart man vill komma åt kalkyler, textdokument, bilder eller vad det nu kan vara man för övrigt håller på med.

Anders
 
Så 60 CSx och iQue 3600 platsar tillsammans med GPS V och andra äldre modeller?

Om så är fallet vore det ju briljant av Garmin att säga det i klartext, även om det kanske inte är optimalt ur imagesynpunkt.
 
Tack för den förklaringen, Anders.

Är det någon funktionell skillnad mellan trad- och NT-versionerna? Nya visningsformer eller liknande?

Om det är något som jag tycker skulle kunna vara bättre än det är i CitySelector ver 7, så är det just visningen av avfarter på krångliga ställen (som infarten till Stockholm från Södertälje). 3D-visning skulle kunna underlätta väsentligt här. Finns sådant hos Garmin ännu?

Finns det annat som man bör veta?

AndersLj
 
Såvitt jag vet är det ingen skillnad alls i funktionalitet mellan traditionell och NT. Bara packningsgraden, som alltså är väsentligt förbättrad.

CN ger, i förhållande till CS, lite mer vägvisningsinformation. Istället för "Höger vid avfart 73 till 25" får man "Höger vid avfart 73 till 25 mot Halmstad/Bolmstad/Ljungby C", för att ge ett ungefärligt exempel.

CN har, till skillnad från CS, information om tidsrestriktioner för gator. Om genomfart är förbjuden 22-06, exempelvis, kommer CN att respektera det, men med CS försöker din GPS undvika vägen dygnet runt.

CS har inte information om räcken mitt på vägen. Om du exempelvis står vid en vägkant, och rutten räknas ut och visar att du ska börja med att vända tillbaka längs vägen, kommer CS att föreslå det, även om det finns ett mitträcke, som gör det fysiskt omöjligt. CN innehåller information om mitträcken.

Det skiljer även lite på hur adressökningar sker, men jag vet inte riktigt vad det innebär.

Detta innebär att licenskostnaderna för CS har varit lägre än för CN. Hur de har förhandlat nu vet jag inte.

Anders
 
Jag har kollat på garmins hemsida och kan inte hitta någon info om att det skulle finnas både NT och NT+.
Är det bara NT+ som finns som uppgradering eller finns det NT oxå?

Jag trode att det bara var 2 versioner, vanlig och NT+ men jag har tydligen missat något :)
 
Jag vet faktiskt inte om det finns även NT att få som uppgradering. Kanske alla är NT+ nu, när den versionen behövs av vissa mottagare.
Men skulle ni ramla på en NT så vet ni i alla fall skillnaden nu.

Anders
 
Tack Anders!

Som vanligt svarar Du sakligt på frågorna.

Dock vet jag att radio-mottagare går att ansluta till Nüvi 350, trots att den har NT, inte NT+.

Kartdatat är iallafall det samma oavsett CN8, NT eller NT+ enligt Garmin.
/Leffe
 
Tittar man på tillbehör till iQue 3000, kan man se att det finns kort med diverse utsnitt av CN NT att köpa. Men i verkligheten är det NT+ på de kort jag har (Norden samt UK & Irland). Därför kan det ju vara så, att det inte alltid är angivet i all dokumentation, att kartan är NT+, utan det står bara NT. För Nüvi 300/350 står det NT, så antingen är det så att det går att trafiknavigera med NT också, eller så är det så att det i verkligheten är NT+ som gäller för den enheten också.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
Andis City Navigator Europe v9 DVD Navigering 46
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
jonasolof City navigator v 9 icke NT Navigering 7
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
ham City Navigator NT+ v8 Navigering 4
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
Erik II Område i City Navigator NT v8 Navigering 1
Garmin Vista City Navigator Europe v8 DVD Navigering 43
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
Grusbus MS City Select v4(?) uppgr v6 och nu City Navigator v8 Navigering 0
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
Alfaalfa City Nav v9 nordic Navigering 2
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
Avatar68 Garmin Bilnavigationskit m/City Select 7 Navigering 14
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
swedtap City select 7? Navigering 8
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
sungam City Select v7 Navigering 2
Cronlund City Select köp? Navigering 7
kalleka City Select - måste CD-ROM-skivan sitta i datorn? Navigering 3
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
PontaP City Select roadblock? Navigering 2
3313 Metro Guide- City Select Navigering 1
kemzon 60c city select Navigering 6
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.