Chariot carriers: CX1 och Cougar

Hej!

Jag har sökt lite på forumet om dessa vagnar och kommit fram till att informationen jag söker inte finns här ännu. Det handlar alltså om sportbarnvagnarna CX och Cougar.


Cougar
CX
De olika seten


Först och främst: Hur bra är egentligen vandringssetet och skidsetet? Cykelsetet och joggingsetet är ju av klassisk modell och jag har provat andra liknande vagnar. Jag gillar hela idén med vandringssetet, men hur bra är den? Blir det vingligt? Måste man gå och hålla i skaklarna? Och skiddelen, följer vagnen efter fint eller blir det "wobbligt"?

Vore kul att få höra lite vad folk har för erfarenheter av de olika seten!

Sen är också frågan om man ska köpa Cougar eller CX. Det är troligt att den här vagnen kommer användas en hel del. Dels vanlig stadsanvändning men även en hel del jogging och cykling. Då vill man ju ha grejjer som håller. Är det värt att lägga de extra pengarna på en CX?

CX har ju handbroms, men det kan man köpa till Cougar och joggingsetet. Verkar som att den största fördelen med CX egentligen är att man kan hålla i handtaget på fler sätt. Någon som har några erfarenheter av att springa länge med CX eller Cougar?

Tacksam för svar.

//Frida
 
Frida, titta på hur naturfolken får med sina barn. Nära och om i släp med låg tyngdpunkt. En sits inne i en ramryggsäck löste för mig många problem. Sitsen sydde jag själv av någon tygtrasa. För säkerhets skull gjorde jag sitsen justerbar neråt så att den kunde följa barnets växt, tills dess hon blev mig väl tung.....4 extraremmar.
Sulkyn begränsar ju vägvalet till stigar och stråk, Ryggsäcken går i obanad terräng.

go tur
 
Jo, jag är mycket väl bevandrad i det här med att bära barn. Vi ska köpa både ringsjal, Ergo och vävd sjal. Men nu handlar det här om att kunna sporta med barnet. Min man tränar väldigt mycket, och det vore kul om han kunde ta med barnet på sina löp- och cykelrundor.

Vad gäller skidåkning vet jag att det inte är så skönt att åka med tunga saker på ryggen, därav att jag funderar över skidåkningssetet.

För vandring har jag redan insett att bärsjal/ryggsäck/bärsele är bättre än att vandra med en barnvagn med sele och skaklar. Men man kanske kan använda vandringsdelen när man springer? Eller det kanske blir för ryckigt?
 
Det är alltså ingen som testat denna vagn alls?

Vore schysst att höra lite vad folk tycker, eftersom det är ett ganska dyrt inköp.
 
Cougar

Hej!
Vi har en cougar syskonvagn som vi har köpt i Februari. Vi har testat skid-, cykel och joggingsetet.

Skidsetet funger väldigt bra när man skate:ar, åker man klassiskt så blir det ryckigt i uppförsbackarna. Går man på tur med typ stighudar är det inga problem.
I utförsbackarna är det bara att släppa på så mycket man törs, även efter skoterspår där det är guppigt. Vi är väldigt nöjd med skidsetet.

Cykelsetet är bara toppen!! Otroligt smidig. Guppen tas bra upp av fjädringen, så det blir bekvämt för barnet.

Joggingsetet, har bara testat detta en gång. Då var jag och sprang efter asfalt men även på motionsspår med lite blandat barck, jord och lera. Jag blev positivt överraskad, har ingen handbroms men jag saknar inte den heller, då det finns en säkerhets rem som man har runt handen. På asfalten kan man låta vagnen rulla själv vissa bitar. I terrängen gick det lättare än väntat och det var inte några problem med att det var lite småguppigt.

Det var lite kort om vad VI (Jag å min fru) tycker.
Cougar: VI är otroligt nöjda och har inte ångrat oss en sekund att vi köpte den.

Tyvärr kan vi inte göra någon jämförelse med CX.

M v h
//Mathias
 
Tusen tack för recensionen!

Har du provat en vanlig pulka någon gång? Vore lite intressant att veta skillnaden mellan cougar + skidset och en klassisk skidpulka. Vi åker mest i preparerade spår, och det blir inte så ofta som vi skulle önska. Därför är det väl frågan om det verkligen är värt för oss att lägga ut över tvåtusen på skidsetet...

Men cykel- och joggingdelarna verkar ju jättebra.

Min man får bestämma sedan om han vill ha CX eller Cougar. Det är ju ändå han som kommer använda den mest. Kanske är CX bättre för långa personer, och så finns det ju fler sätt att hålla på vilket kan vara skönt om man springer länge. Men annars så verkar ju Cougar jättebra, så antagligen är det lite onödigt att lägga ut den extra pengen för CX.
 
Har du provat en vanlig pulka någon gång? Vore lite intressant att veta skillnaden mellan cougar + skidset och en klassisk skidpulka. Vi åker mest i preparerade spår, och det blir inte så ofta som vi skulle önska. Därför är det väl frågan om det verkligen är värt för oss att lägga ut över tvåtusen på skidsetet...

En skillnad är att en klassisk pulka förstör preppade spår... Det gör inte cougar med skidset eftersom den går över och vid sidan om de preppade spåren.

Mvh
Kristian
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.