Chamonix mountaineering kläder

Tja!

Jag undrar om ngn vet hur d ligger till me affärerna i chamonix. kikade på den där sidan cham3s.com o d verkar va rätt sjyst där - men min fråga är... eftersom jag ska på min första mountaineering utflykt så vet jag inte om jag ska köpa kläder hemma (där d inte finns ngn utbud btw) eller ta risken o åka dit o köpa på plats? e d dyrare eller billigare än vanligt (d e ju chamonix)? i online katalogen priserina e typ 50% av d som jag skulle betala här men...man vet aldrig! har ni ngn experience?
Tack för alla svar
MVH
 
Det finns säkert nog med butiker i Chamonix (och ett 2-3 i Argentiere) så att du kan få tag i väldigt mycket. Men kritiska grejer skulle jag skaffa hemma.

Priserna tyckte jag var ca några procent billigare än hemma men minus 50% är nog priser ex skatter vilket vänder sig till US-medborgare.

Reflektioner:
Det är mycket Millet som gäller... Inget fel i det dock.
De flesta större butiker hyr ut utrustning för allehanda alpina äventyr
(kängor & stegjärn kan vara smart att hyra för att se vad som passar just dina fötter bäst).
Vänta ej med köp i hopp om att göra ett ekonomiskt "klipp".
Spana in modeller hemma, (Millet, La sportiva, Quechua. Även Mammut & Lowe Alpin.)
 
tack för svaret!

mountaineering gear får jag på plats (incl. i kursen) men det handlar mest om gore-tex kläder. Jag har en millet jacka men d e ingen goretex o flis o byxor som jag skulle kunna använda i akut läge. problemet med att handla här är att ...det finns som sagt liten utbud men jätte höga priser...eller d e bara så mkt d kostar? när d hänger en terra o en arcteryx jacka i affären .. inget super modell o kostar 5500var så tycker jag det e lite mkt jämfört me milet, mammut, north face, jack wolfskin o även arcteryx i katalogen för t.o.m. under 3000 ?
hur mkt borde jag lägga för en goretex jacka...inget fancy, men ingen en-gångs-jacka heller?
samt hur mkt för byxor?
tack
 
Låter kul! Är det UCPA?

Man sliter hårt i alperna så du bör prioritera rörlighet, ventilation och låg vikt! Du måste inte köpa det dyraste! Vår franska guide log ironiskt åt en del dyr utrustning och muttrade att "it must belong to a VERY good climber...".

Fransmännen körde lättlätt under de turer vi gjorde (alpin, mixad klättring mellan 2000 och 3700möh): Tunna klätterbrallor (Schoeller dryskin), underställströja, windstopperväst och keps. Sen hade de en lätt regntät jacka i ryggsäcken ,jag antar att de hade motsvarande regnbyxor med sig. Kika på Marmots precipställ. Mycket billigare och fullt tillräckligt.

På fötterna hade de halvhöga gaiters över kängorna för att klara snöfälten, dessa skyddar även skosnörena och ev. lösa byxben från att trassla med stegjärnen.

Ett par tvådelade handskar med vattentätt och slittåligt yttre och en urtagbar fleeceinnerhandske bör du ha. Inga vantar, de är klumpiga!

Är du väldigt frusen så skaffa en lättviktsdunjacka eller "långhårig" fleece för raster/standplats. Denna ska vara lätt att få av och på!

Om du inte får låna så köp ett par enkla teleskopstavar med låg vikt, ovärderligt vid moränvandring runt glaciärer.

Glaciärglasögon är ett måste, jag rekommenderar Julbo Nomad kategori 4. Billiga och bra.
 
wow...tack
jaaa:) d e ucpa :p va du oxo me de ? e de bra tycker du?
jag ska på mix + 4800möh!!:p
lätt ska d va altså. har en softshell http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=hp_40703 men jag tror att goretex e ett måste hur eller hur....va tycker du jag ska lägga för att d ska "INTE tillhöra a VERY good climber" :p
kollade i den där affären snell o jag tror jag köper allt där...var ska jag lixom köpa glaciärglasögon här i sverige :p goretex jackan blir nog oxo köpa där...inte så mkt marmot här :( Precipställ? (va e d?,dum fråga kanske )tyvärr
tack för långt svar, kul att få prata me ngn som har koll :)
 
Jag gick Alpinism 1 & 2 i Argentiere förra sommaren. Mycket nöjd och det gav mersmak!
Ett tips är att checka in så tidigt som möjligt. Först till kvarn gäller när de lämnar ut utrustning. Prova grejorna direkt och TJATA på dem att hjälpa dig tills du hittar något som sitter skönt. Undvik helt sprillans kängor...

Din softshelljacka är perfekt för det som UCPA hittar på. Skaffa ett par matchande byxor (varför inte Millet Touring byxa?), dessa blir de byxor som du har på dig för det mesta.

Marmots Precip är nog ett fullgott alternativ för dig. Köp "full zip" byxorna för vädringen:
http://addnature.se/product.asp?pf_id=MARMOTPRECIPJKTplusFullZip
Vill man tvunget ha GoreTex som extra skydd om det regnar/blåser så skulle jag överväga Haglöfs LIM Ultimate. Ett alternativ är att skaffa Haglöfs LIM Ultimate jackan + Marmot´s byxor.
Slanta upp 3-5000kr för regnjacka + regnbyxa så är du ok.

Underställ, strumpor och underkläder (syntet förstås!) rekommenderar jag Craft och att köpa här hemma. Brukar finnas billigt på diverse outlets. Jag hade två långärmade underställströjor, ett par underställslångkallingar, ett par "funktionstshirts". Ta med dubbla sockor, rek: innerst Bridgedale coolmax liner och ytterst valfri mellantjock socka med mycket ull.

Jag har goda erfarenheter av Addnature, deras personal är själva aktiva och de har bra sortiment. Ring och snacka med dem. Annars är Sverige som vanligt hopplöst utanför Sthlm/Gbg. Bor du nära Norge så har de bättre utbud inom alpinistprylar men något högre priser.
 
Senast ändrad:
Kom hem från C i lördags. Var lite sugen på ett par alpina kängor eftersom jag gick grundkurs i isteknik och det gav mersmak... Kollade runt lite i byn och provade lite olika modeller men tänkte att det dröjer tills jag får användning för dem, många andra hål att stoppa pengarna, dollarn är låg etc så jag handlade inte. Nu har jag kollat en j*vla massa nätbutiker och ångrar lite att jag inte köpte de där Scarpa Summit för knappt 2000kr som jag provade...

Glaciärglasögon: Naturkompaniet säljer Julbo.
Underställ: Syntet är inte självklart. Ull är definitivt ett alternativ, värmer gott och luktar inte illa.

Sammanfattningsvis:
1. Vet man vad man skall ha och vet vad det kostar hemma kan man göra klipp där nere. (Mycket verkar ha mer eller mindre exakt samma pris som hemma.)
2. Det skall helst inte vara grejjor man behöver på resan. Risken är stor att man får lägga mycket tid i affärer istället för på berget...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.