Carving

Hej!
Någon som skulle kunna informera en nybliven skidentusiast ang. carving-skidor. Ursäkta om
frågorna verkar löjliga...

Vad för skillnad blir det på skidåkningen om man väljer carving med radius 14.2 m i jämförelse med 18,0? Vad menas med radius??? Vad skall man som intermediate-skidåkare välja? (om man som jag
inte är speciellt förtjust i extrem-hastigheter, utan tar det ganska så lungt..?

Har hyrt olika varianter och typer, känner skillnad, men vet ej vad som gör skillnaden egentligen. Vad skall jag som virgin-skidköpare tänka på?

Tack på förhand för svar.
MVH
Ankan
 
Hej!

Radius är alltså skidans svängradie. Så man kan alltså välja skida beroende om man gillar kortsväng eller lite mer storslalom eller man kanske inte gillar att svänga alls :)?
Det är skidans mått, bredd i midja i förhållande till bredd bak och fram som bestämmer dess svängradie och därmed hur "carvad" den är..

Gällande ditt skidköp är väl det enklaste att testa olika skidor och ta den som du gillar bäst. Om du nu har testat olika modeller har du ju en uppfattning om hur de känns.
Antar att du inte åker offpist men om du planerar det ska du välja en skida med lite bredare midja (70-80mm).

/Sohrab
 
Nja, inte riktigt

sohrab; sa:
Hej!

Radius är alltså skidans svängradie. Så man kan alltså välja skida beroende om man gillar kortsväng eller lite mer storslalom eller man kanske inte gillar att svänga alls :)?
Det är skidans mått, bredd i midja i förhållande till bredd bak och fram som bestämmer dess svängradie och därmed hur "carvad" den är..
_________________________________________________


"Radius" är inte skidans svängradie, det är skidans sidoskärningsradie, som avses. Alltså om man lägger en skida platt på marken och förlänger kurvan, som skärningen bildar.
Svängradien däremot, påverkas enkelt uttryckt, av hur du åker, dvs hur mycket press du sätter på skidan, när du kantar och hur mycket du kantar.
Carving handlar om att skidan aldrig egentligen tvärställs, sladdar. Nu ska vi inte gå in på åkteknik, det fixar du bäst i backen, men man kan lugnt påstå att t ex Anja Persson kan få till en skärande sväng, som är bra mycket snävare, på skidor med "radius 21", än vad gemene man klarar med t ex "radius 13".

/K
 
Lättåkta skidor

Hej!

Jag kan rekommendera Salomon X-Scream som en bra "nybörjarskida". Den har en lagom skärning vilket inte gör det försvårt att åka. Skidan är också ganska mjuk vilket är en fördel om man inte är helt med på skidtekniken.

Det allra bästa är dock att prata med någon riktigt sporthandel, ex. när du är på besök i fjällen. De är otroligt duktiga och kommer att hjälpa dig på bästa sätt. Då har du också oftast möjligheten att praova skidorna i pisten och känna efter, även om du nu inte känner någon skillnad så finns den!

Något som jag starkt rekommenderar är att ta en timme med en skidlärare när du har köpt dina skidor (eller hyrt). Ta en privatlektion, det är väl inversterade pengar. Under den timmen får du många nyttiga tips på hur du ska utnyttja skidans egenskaper så att du får kläm på åkningen!

LYCKA TILL!
Anna
 
Tack för svaren...

alla vänliga människor!

Jag skall genast printa ut informationen (äv. ovan info). Har precis tillbringat helgen i alperna och testat mig fram litet och nu vet jag nog på ett ungefär vad jag vill ha i skidväg.

Jag håller med om att det är bra att ta lektioner och sedan åka själv för att försöka sätta informationen i praktik, sedan kanske det inte alltid går så fort att få till det ordentligt.

Tack för svaret (även svaren som jag fått här ovan)

MVH
Sushi_Ankan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mandorallen Carving.... Skidor allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.