Campingtält & fjälltält familj?

Hej,

Någon som har tips på tält. Är dels ute efter ok tält att campa i och ute efter tält att vandra med.
Vi är 1 vuxen, 2 barn (6 & 8 år), bra om det får plats någon vuxen till och/eller nån kompis.
För Camping har jag kikat på Primus bifrost, någon som har erfarenhet? Tips på andra tält?

För vandring tänker jag mig så här i början enklare turer som t.ex. Jämtland/storulvån-området eller sörmlandsleden och liknande. Tycker barnen det är jättekul så får vi skaffa annat tält senare.

Det bästa vore ju om det gick att kombinera och bara ha ett tält, men troligen blir det för tungt för vandringsturerna.

Tacksam för alla tips.
Mvh Bengt
 
många som undrar.. sök och du skall finna

Hej,

Någon som har tips på tält. Är dels ute efter ok tält att campa i och ute efter tält att vandra med.
Vi är 1 vuxen, 2 barn (6 & 8 år), bra om det får plats någon vuxen till och/eller nån kompis.
För Camping har jag kikat på Primus bifrost, någon som har erfarenhet? Tips på andra tält?

För vandring tänker jag mig så här i början enklare turer som t.ex. Jämtland/storulvån-området eller sörmlandsleden och liknande. Tycker barnen det är jättekul så får vi skaffa annat tält senare.

Det bästa vore ju om det gick att kombinera och bara ha ett tält, men troligen blir det för tungt för vandringsturerna.

Tacksam för alla tips.
Mvh Bengt

Tja ett bifrost väger 10KG i 4pers utförandet. Bly-pinnar och ståltrådsförstärkt väv? eller hur har de lyckats få till ett tält på 10KG?

Om du söker så kommer du hitta en hel del av varianter som är lättare (inte alls svårt) och säkerligen även större.

Funderat på Kåta? för 10 pannor kan du köpa mycket kåta, och kanske en kamin också!

6&8 år då kan du ju köra med 2 mindre tält...

BZ/
 
För camping tycker jag Bifrost är ett ypperligt alternativ. Har dock erfarenhet av Y-modellen - Ej H
 
För camping har vi ett Beta 5 från Intersport. Två "sovrum", ståhöjd överallt, plats för möbler i förtältet, gott om fönster där, osv. Väger ca 11 kg, tror jag. Absolut inget man vandrar med, men perfekt på campingplats! det verkar alla andra också ha upptäckt, för det var det helt klart vanligaste tältet på campingarna förra sommaren... :) Årets variant heter Alpha, tror jag, och finns i både 4 & 5-mannaversion.

För vandring har jag inga tips - själva har vi ett gammalt från coop forum, och suktar efter ett Nallo...
 
Vi har Primus bifrost H6 och är jättenöjda men ska det vara till vandring så avråder jag då det det är stort och tungt "paket".
 
Varför inte Bergans Compact 4-pers
Borde väll kosta som bifrost ungefär, men väger inte mer än runt 4 kg, har jag för mig.
 
Hur mycket orkar du bära?
Jag vill inte verka pessimistisk, bara uppmana dig att tänka efter innan du tar ut dina ungar på en tälttur i fjällen. Det är rätt mycket mer än tältet som måste med, sovsäckar, liggunderlag, kläder, regnkläder, mat... och är inte ungarna äldre än 6 och 8 lär det bli du som får bära det allra mesta. Om dom inte ska ledsna. Det blir rätt tungt va? Och skrymmande? Överväg stugturer ett par år tills ungarna vuxit till sig lite. Alternativt turer med det stora tältet som basläger, i närheten av bilen. Då har ni roligare nu på vandringarna, och en utmaning till att se fram emot.

Björn
 
Hilleberg

Vi har ett Hilleberg Nallo 4 GT när vi tältar med våra barn 2 och 4 år.
Fungerar hur bra som helst. Stort och rymligt men ändå lätt att bära. Stor absid för packning. I början hade vi även ett mindre tält för de få turer vi gjorde utan barn, men nu tar vi Nallo 4 GT då också för det är så grymt bra med plats och väger ändå inte mycket mer.
Har man provat Hilleberg vill man aldrig byta...

/Jessica
 
Hej!

Jag rekommenderar två tält jag själv har för tillfället och som jag tycker har fungerat riktigt bra. Dels Hilleberg nallo 4gt (det röda) som jag vandrade med i somras med fru och liten son. Med barn känns det extra lyxigt med en rejäl absid.

Sen har jag också använt ett Lunar Duo från sixmoondesigns. Det är betydligt lättare, inte lika tåligt, lite trixigare att sätta upp, men ventilerar otroligt bra om man så vill.

Båda tälten är så pass lätta att de går att ha på vandringar. Men de liknar kanske inte riktigt det tältet du har tittat på.

/Tomas
 

Bilagor

  • IMG_5297.jpg
    IMG_5297.jpg
    55.1 KB · Visningar: 2,310
  • P7220422.jpg
    P7220422.jpg
    41.9 KB · Visningar: 2,057
To telt...

Det låter som du skal købe to telt, og til "camping med familien" vil jeg varmt rekommendare en tipi/kåta. Køb en storlek større enn du tror du behøver, og køpt et kåta i bomuld/polyester! Tentipi er fantastisk.

God tur!


Morten
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.