Camping eller hotell

Hej!
Jag och min sambo planerar att göra en 3 veckor lång cykeltur i södra Frankrike med start någon gång början eller mitten av september. Får vi ledigt i tre hela veckor ligger sträckan Montpellier - Milano (knappt 100 mil) bra till.

Vi cyklar både till vardags och gör gärna längre dagsturer, men har aldrig cykelsemestrat förut.

Vi har nu införskaffat Lonely Planets böcker Cycling France resp. Cycling Italy, men tycker trots detta oss inte få tillräcklig information om hur semestercyklandet fungerar där.

Just nu diskuterar vi med viss frenesi boendet. Som jag ser det är alternativen campa eller hotell, vandrarhem, B&B mm. Fördelarna med hotell/vandrarhem är att man kan resa lätt, vilket torde vara bra för nybörjare. Men hur fungaerar det egentligen i praktiken?

Finns det inomhusboenden till överkomliga pengar och på lagom avstånd i södra Frankrike och norra Italien?

Vad kostar det att campa, och kan man vildcampa? Vildcamping lär vara förbjudet, men efterlevs förbudet i praktiken?

Med campingutrustning kan man ju sova varsomhelst (vildcampa, se ovan) men anser ni att man förlorar i frihet om man hela tiden måste hinna fram till sitt hotell?

Slutligen undrar jag hur mycket lättare är det att cykla utan campingutrustningen. Jag får för mig att skillnaden bör påminna om fjällvandring mellan stugor respektive med tält, kök, bränsle i ryggan. Är det en rimlig jämförelse???

Många frågor blev det. Hoppas ni gamla rävar kan hjälpa oss på traven i planeringen.

/Joakim
 
Banankontakt; sa:
Slutligen undrar jag hur mycket lättare är det att cykla utan campingutrustningen. Jag får för mig att skillnaden bör påminna om fjällvandring mellan stugor respektive med tält, kök, bränsle i ryggan. Är det en rimlig jämförelse???
Nej, inte riktigt. Vid cyklingen så är det bara tält/tarp, sovsäck och liggunderlag som tillkommer eftersom du fortfarande har goda möjligheter att köpa käket. :)
Med lätta prylar så handlar det kanske om en viktskillnad på 2kg/person.
 
Dyrt att bo på hotel o äta ute

Det är väldigt mycket en kostnadsfråga. För oss grundligt devalverade svenskar är hotel o vandrarhem dyrt i mellan-Europa. Till det kommer att bor man på hotel har man ingenstans man kan laga mat, utom på enstaka vandrarhem, som i värsta fall är uppdelade i manliga o kvinnliga avdelningar med en massa skrikande ungar, o vissa special hotel. Mathållningen blir alltså mycket dyrare. I princip måste ni äta allt ute! Det blir dyrt, o ändå väldigt mkt Mac Donalds.

Det finns f ö cykel hotel, som har bra förvaringsutrymmen för ens dyrgripar, och, antar jag, serverar en massa pasta. Har aldrig bott på något bara sett dem längs vägarna.

När det gäller camping är Frankrike billigt och trevligt, ofta är det kommunala anläggningar. I Italien tenderar camping platserna att vara privata o dyra.

När det gäller vikt beror det lite på vad ni ska göra. Är ni rika så ta era Seven Alta, sätt ett lätt räcke på sadelstolpen, för ett ombyte, bo på hotel o använd platina-kortet till allt. Om ni inte är stenrika så är nog camping att föredra. Viktökningen är marginell. Den finns där men spelar inte så stor roll. Det är inte alls som vid fjällvandringen, eftersom man inte bär den utan hojen gör det. “Vildcamping” ägnar man sig sällan åt nere i Europa. Främsta skälet är att det ofta är svårt att hitta bra vatten i det fria. På vissa ställen är det strikt förbjudet, sedan muren föll.

Bästa räckena är Tubus. Enhjuliga kärror, typ BOB, är också förträffliga, innebär att man inte behöver ha någon vikt på ramen.

Vi gjorde en längre cykeltur i Europa år 2000 och det finns en reseberättelse med lite allmänna reflektioner här.

Per
 
Camping

Hej Joakim.

Håller med om det Per skriver, och även mitt tips är att satsa på camping. Ni kommer att ha varma, fina sensommarkvällar och då är det betydligt skönare att ligga på camping än hotellrum. För dom pengarna ni sparar på detta kan ni käka en bra restaurangmiddag varje dag.

Om du inte gärna vill vildcampa så behöver du inte, i de områdena ni skall cykla finss det säkert campingar varannan kilometer. "Camping Municipale" (kommunala campingar) kostar runt 50-70 kr för en pers med tält.
Är man mitt i vildmarken, dödstrött, kall och vädret är jävligt så går det utmärkt att vildcampa. Vad som händer om man blir upptäckt vet jag inte (jag blev aldrig upptäckt).

Oroa dig inte för mycket om hur det är att cykla i Frankrike, det kan nämligen inte bli bättre! Mängder med små, bilfria vägar, god mat, billiga campingar och trevligt folk. Det enda jag saknade när jag var där var att kunna språket. Då hade man fått bättre kontakt med alla tävlingscyklister som man ständigt möter.

På Trento hittar du hur mycket som helst om cykling i Frankrike. Läs berättelser från andra som varit iväg, det tycker jag funkar bättre än guideböcker.

http://www-math.science.unitn.it/Bike/

..Johan...
 
Jag är ingen cyklist men har vandrat en del i Frankrike. Ett alternariv kan vara att bo på herbergements och gite dé tapes som finns i bergsbyar i populära vandringsområden. De är ingen större lyx men har tillgång till kök och sängplats likt svenska vandrarhem. Då ni är utanför säsong kan man även få rabatt på stugor och husvagnar på campingar. Om jag inte minns fel brukade vi hamna på ca en hundralapp för en natt för något år sedan för en natt. Lokala Turistinformationen kan ofta hjälpa till att hitta dessa.
 
Större skillnad!

haskell; sa:
Med lätta prylar så handlar det kanske om en viktskillnad på 2kg/person.

Viktskillnaden för campande resp hotell-/pensionat-/V-hem-boende blir mycket mer än 2kg per person.
En campingfri cykelpackning för mig väger max 5kg.
Det är ju inte bara tältutrustning som tillkommer, det blir mycket mer kläder också.
Skall man dessutom ha spritkök + övr köks o matutrustning med sig blir det snabbt väldigt många kilo.

Här är min packlista:
På cyklisten:
Cykeltröja, tunn i Coolmax
Cykelbyxor, tunna snabbtorkande
Cykelstrumpor, Coolmax svarta
Cykelskor, SPD-sandaler används även som skor
Cykelhandskar + hjälm + solglasögon

I ryggfickorna på cykeltröjan:
Karta + plånbok + kamera (Digital from iår:pentax Optio S)
Telefon, nu med radio!

I packningen:
Två reservslangar + laglappar
Däcksverktyg + minipump m manometer
1 växelvajer + 1 bromsvajer
Universalverktyg, för cykling med mejslar,
insexnycklar och ekerverktyg.
Fällkniv, liten modell med bla sax
Buntband + eltejp, liten rulle

1 Cykeltröja, tunn i Coolmax
1 Cykelbyxor, tunna snabbtorkande (Coolmax)
2 par strumpor, Coolmax svarta
Armvärmare + benvärmare
3 t-shirts, tunna snygga i syntet/Coolmax används både som t-shirt och 'svett'-tröjor.
1 långärmad tröja, tunn syntet/ylle
Regnjacka + regnbyxor i Pertex
GoreTex-sockor + diskhandskar + cykelmössa

2 boxershorts, snabbtorkande syntet
Långbyxor, tunna snabbtorkande
Badshorts, används även som shorts

Duschtvål/shampoo + tvättmedel (små förpackningar)
Tandborste + tandkräm + rakhyvel
Solskyddsfaktor + 'cyklistsalva'
Handduk, tunn liten + sidenreselakan

Telefonladdare, liten lätt reseladdare
Penna + kombinerad almanacka, adress- och antecknings-bok

Packningen förvaras i en Carradice, http://www.carradice.co.uk, 'saddlebag' som hänger bak på sadeln mha Carradice sadelväskhållare, http://www.carradice.co.uk/sqr-products.htm.

Packningen + sadelväskan + väskhållaren väger 5kg.

Denna packning har jag kommit fram till efter flera års cykelsemestrande, när jag började så såg packningen helt annorlunda ut.
Men under årens lopp så lär man sig vad som behövs och vad som fungerar, jag har tex nästan inga bomullsplagg längre och kläderna går att kombinera och använda i lager-på-lager när det är kallt.

En stor inspirationskälla för mig har Jobst Brandts cyklingar varit, han har cyklat i Alperna i 40 år! Läs mer på:
http://www-math.science.unitn.it/Bike/Countries/Europe/Tour_Reports/Tour_of_the_Alps
Glöm inte att kolla bilderna.
Han uppger att hans packning väger 4,5lbs!, dvs mindre än hälften av min, läs:
http://www-math.science.unitn.it/Bike/General/Packing_List.html

Här är ytterligare en svensk kille som, inspirerad av Jobst Brandt?, klarar sig med lätt packning:
http://www.eyeless.org/alps2002/
"The packaging weighed around 3 kg"
Här är hans packlista:
http://www.eyeless.org/Packlista2002.pdf

Varför släpa på en massa onödigt?

Ta chansen att njuta av cyklingen istället.
 
Hej

Det låter som en trevlig tur. Själva tar vi först en vecka i ett hyrd gite (hus på landet)i Ardeche. Därefter blir det 2 veckors cykling, startar i Avignon.
Vi tar tältet så vi kan avnjuta goda middagar utan att tömma semesterkassan. För middagsmat har ingen av oss lust att stå och fixa på semestern. Det räcker med de andra 330dagar nånting om året Tar med ett litet gasolkök för att fixa frukostkaffe. För mat är ju nåt man kan frossa i, utan att lägga på sig extra kilon under cykelsemestern. Och skulle vädret vara skit någon dag eller att man träffar på ett väääldigt trevligt litet hotell, så får man väl unna sig en natt på hotell.
September, tror att det är den bästa månaden, fortfarande varmt och gott om plats på vägar. Och semesterhetsen är förbi.



[Ändrat av Thorn 2004-03-30 kl 22:49]
 
Re: Större skillnad!

User; sa:
haskell; sa:
Med lätta prylar så handlar det kanske om en viktskillnad på 2kg/person.

Viktskillnaden för campande resp hotell-/pensionat-/V-hem-boende blir mycket mer än 2kg per person.
En campingfri cykelpackning för mig väger max 5kg.
Det är ju inte bara tältutrustning som tillkommer, det blir mycket mer kläder också.
Varför skulle man behöva mer kläder för att campa istället för att bo på hotell under sommarsäsongen?
Utan alltför extrem utrustning ser jag inga problem att få ner viktskillnaden till ca 2kg. Om man satsar på ultralätta prylar så kommer man iallafall ner till 1,3kg brutto för sovsäck+tält+liggunderlag och då har jag inte tagit hänsyn till att man kanske ändå har med viss sovutrustning, t.ex. reselakan, ändå.
Skall man dessutom ha spritkök + övr köks o matutrustning med sig blir det snabbt väldigt många kilo.
Bara för att man campar så behöver man inte ha köksutrustning. Snarare kan man lägga mer pengar på gott käk vilket också andra påpekat. Dessutom så behöver kök+kastrull+bränsle inte väga mer än sisådär 400g/person om man är två. Käket kan man ju gott köpa på plats om man vill det.

[Ändrat av haskell 2004-03-31 kl 01:09]
 
Re: Re: Större skillnad!

haskell; sa:
Varför skulle man behöva mer kläder för att campa istället för att bo på hotell under sommarsäsongen?
Utan alltför extrem utrustning ser jag inga problem att få ner viktskillnaden till ca 2kg. Om man satsar på ultralätta prylar så kommer man iallafall ner till 1,3kg brutto för sovsäck+tält+liggunderlag och då har jag inte tagit hänsyn till att man kanske ändå har med viss sovutrustning, t.ex. reselakan, ändå.

Låter helt orealistiskt. När man tältar måste man ha mer saker eftersom man är mer exponerad för väder och vind och dessutom är det svårare att torka saker.

Vi har ett Hilleberg Namatj GT, som är ett lättviktstält med absid för hojar o matlagning, bara det väger 2.6 kg. Med sovsäckar, i dun, liggunderlägg, kök, tallrikar, bestick, o s v tror jag det är svårt att ens komma under 5 kilo, snarare rör det sig om 7-10 kg för två pers. Det ska sägas, att 3.5 — 5 kg är inte mycket på en hoj. Som jag ser saken är det i hög grad en kostnadsfråga. Europeiska hotel är dyra.

Vi har f ö hojat drygt 800 mil i Sydostasien utan tält o kök utan minsta problem. Priserna för hotel o resturangmat är där en bråkdel av i Europa, ett luftkondionerat rum på ett bättre hotel med dörrvakter utstyrda som sydamerikanska generaler går på 10-20USD, o s v, i Europa går ett motsvarande rum på minst 100 Euro.

Per
 
Re: Re: Re: Större skillnad!

ipg289h; sa:
Låter helt orealistiskt. När man tältar måste man ha mer saker eftersom man är mer exponerad för väder och vind och dessutom är det svårare att torka saker.
Jag håller definitivt inte med. Goda tvätt- och torkmöjligheter finns på de flesta campingplatser. I tältet är man inte speciellt exponerad och cyklingen är ju densamma... :)
Vi har ett Hilleberg Namatj GT, som är ett lättviktstält med absid för hojar o matlagning, bara det väger 2.6 kg. Med sovsäckar, i dun, liggunderlägg, kök, tallrikar, bestick, o s v tror jag det är svårt att ens komma under 5 kilo, snarare rör det sig om 7-10 kg för två pers. Det ska sägas, att 3.5 — 5 kg är inte mycket på en hoj. Som jag ser saken är det i hög grad en kostnadsfråga. Europeiska hotel är dyra.
Hilleberg Nammatj GT är definitivt inte ett lättviktstält. Ett bättre exempel är t.ex. ett tvåmans TerraNova Laser. Det väger 1,29kg komplett med påse. En lätt dunsovsäck som funkar temperaturer ner till 0 grader behver inte väga mer än 500g. Bl.a. Rab och PH Designs har sovsäckar som klarar denna viktgräns och då har man ju ändå skapliga temperaturmarginaler sett till vad man normalt behöver...
Ett lätt liggunderlag behöver inte väga mer än 200g men om man vill vara lite mer komfortabel/lyxig så går man väl upp till ca det dubbla med ett Z-Lite eller RidgerRest.
Jag räknar inte köksprylar eftersom det inte finns någon som helst anledning att göra detta _bara_ för att man väljer att campa. Jag förstår inte varför du envisas med det. :)
Om man nu envisas med att göra det så väger en lättviktsbrännare mindre än 100g, en lätt kastrull med lock max 200g och en gastub ca 450g. Delar man det på två så blir det inte så mycket. :)
 
Re: Re: Re: Re: Större skillnad!

haskell; sa:
Jag räknar inte köksprylar eftersom det inte finns någon som helst anledning att göra detta _bara_ för att man väljer att campa. Jag förstår inte varför du envisas med det. :)
Om man nu envisas med att göra det så väger en lättviktsbrännare mindre än 100g, en lätt kastrull med lock max 200g och en gastub ca 450g. Delar man det på två så blir det inte så mycket. :)

— vill du tillbringa flera veckor i ett tält som är så minimalt att man knappt kan vända sig i det och ständigt tänka på att välja tältplatser som är inom räckhåll för frukostställen som är öppna hyfsat tidigt o dessutom nära till resturanger, eftersom du inte vill "envisas" med att ha köksattiraljer med, så är det naturligtvis din sak. Har du gjort några längre turer i den stilen?

För egen del förefaller det mig idiotiskt. Väljer vi att tälta tar vi självfallet med ett tält som är trivsamt och köksutrustning som man kan laga god mat på och ha trevligt i tältet. Vikten är nämligen av tämligen begränsad betydelse vid långfärdscykling, eller rättare sagt den marginella effekten är mycket mindre, att ta 5 kg mer på en hoj märks knappt och uppvägs av den ökade komforten.

Till saken hör, om jag förstod den rätt, att Joackim och hans sambo är ute efter en mysig semester, en trevlig cykeltur i Frankrike och Italien, snarare än någon asketisk späkelse.


Per
 
Re: Re: Re: Re: Re: Större skillnad!

Tack för alla tips. Som vanligt är utsidan en outsinlig källa till friluftsmässig visdom.

Jag har tagit till mig argumentet att det är bättre att spendera slantarna på god mat snarare än boendet. Om jag vore rik eller prisskillnaden mellan camping och inomhusboende liten skulle jag hellre välja att resa lätt nu under vår första cykelsemester.

Kruxet är dock att beslutet om camping eller hotellboende är strategiskt till sin natur. Antingen lämnar man grejerna hemma och bor inne alla nätter eller så campar man alla nätter. Att bo varannan natt på hotell innebär ju att man ändå måste ta med campinggrejerna.

Jag kommer alltså att rösta för att vårt gamla Nammatj 2 GT får smaka lite medelhavsluft som ombyte till fjälluft!

Huruvida köksutrustningen skall med får man väl överväga ytterligare. Ingen av oss har rest så särdeles mycket i Europa tidigare (vi har hållt oss i Asien) så vi vet inte hur tätt matställena i området ligger.

Vi gillar i alla fall att äta god mat och är därför beredda på att låta de lokala mattraditionerna visa vad de går för. Kanske bör man dock ta med sig minsta gasflaskan, minsta brännaren och en liten minikastrull så att man alltid kan fixa kaffe, eller käk om det skulle bli vildcamping någon av dagarna.

ipg289h; sa:
Till saken hör, om jag förstod den rätt, att Joackim och hans sambo är ute efter en mysig semester, en trevlig cykeltur i Frankrike och Italien, snarare än någon asketisk späkelse.
I övrigt har Per träffat huvudet på spiken. Det är en mysig semester vi är ute efter. Alternativet att bo på hotell trodde vi skulle medföra enklare cykling då man är lätt lastad. Skulle det visa sig att långcykling är vår grej kan vi göra mer strapatsrika turer någon annan gång.

Slutligen, frihetsargumentet? Cyklar man i Sverige kan man campa var som helst, man är helt fri att åka dit näsan pekar. Bor man på hotell är man låst vid att "hinna fram" till kvällen, men är det inte likadant med camping. Eller finns det fler campingplatser än hotell?

Undrar

Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jepono Camping längs vägen, behövs förbokning? Långcykling 2
emmloujan Camping vid Mont Blanc Långcykling 2
mothesta Camping i Italien Långcykling 2
nkp camping i Alperna Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.