Campa i Italien

Hej,

Vi har tältat i Sverige på campingar under längre perioder men tänkte nästa sommar ge oss ut på äventyr med tältet till Italien och Gardasjön.

Vi är två vuxna och två barn (3 och 4 år). Nu vill vi ha tips på campingplatser, saker att tänka på när en tältar i varmare klimat, andra saker vi ska tänka på när vi campar i Italien, tips på ställen att stanna på resan ner med mer 😊
 
Vid tältning i varma länder gäller stor skuggtarp över hela tältet, byggplast under innertältets golv. Hur långt ni hinner per dag beror ju på medresenärernas sittuthållighet, Då jag inte ens vet varifrån i Sverige ni startar blir det extra svårt att svara. Sverige är ca 30 timmar långt med bil, raster, tankningar, äta och det är även distansen till några mil norr om Rom.
Senast jag körde till Ancona körde jag Lund-Helsingorg-Helsingör-Lubeck till övernattning Hildeshem, nästa nattstopp var Saltzburg, så dag 3 passerad jag Gardasjön.
go tur
 
Senast ändrad:
Det finns mängder med campingplatser som varierar mkt i hur mysiga dom är. På stora turistorter & besöksmål kan det vara fullt hela sesongen om man inte bokar i förväg.

Största problemet är att det kan bli jvlgt varmt, får man en campingplats mitt i solen går det inte att vara i tältet under dagen, så en tarp eller något sätt att ordna sin egen skugga är en bra ide.

Ta det lugnt genom europa och sightsinga på vägen, det finns mkt att se.
 
Tack för era tips 😊 En tark måste vi köpa hör jag. Har ni kanske till och med något tips på en till ett stort tält?
Vi kommer att utgå från Stockholm och hoppas på att den nya färjelinjen till Tyskland har öppnat tills dess 😊 men 3 dagar känns som ett bra riktmärke för att ta sig ner.
Vet ni möjligtvis hur det är med eluttag på tältplatserna? Vilken adapter behövs? Finns det el på alla eller är det bara vissa?
Som ni hör är vi verkligen rookies på att tälta i Europa 😊
 
I Italien finns det många utmärkta kampanjer. Du kan göra egna undersökningar så att du får en bättre uppfattning om vart du vill åka. Camping i Italien är ett fantastiskt sätt att uppleva allt som detta underbara land har att erbjuda från en bekväm bas. Det finns så mycket att se och göra i Italien, från de italienska sjöarnas landskap och långa sommarnätter på stranden till att besöka vingårdar i Toscanas böljande gröna landskap.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

HeHe, Ny medlem, är det ITA turistbyråns lakejer som skrev detta ? Grow up !!? :cool:

Så jag skulle rekommendera att försöka hitta bra campingplatser en bit bort från turistmål, med mkt träd & skugga och plats och inte så mkt folk. Sen köra dagsturer därifrån.
 
Norra smala delen av Gardasjön är väldigt vacker - både naturen (Monte Baldo-reservatet) och de täta gamla småstäderna längs kusten. Men i princip hela kuststräckan är både tätbefolkad och under högsäsong full av turister.
Det var väldigt länge sen jag var där och jag har antingen vildcampat, eller - när mina barn var med - bott i privatuthyrda rum, men det fanns (och vad jag kan se finns fortfarande) många små campingplatser, inklämda mellan bergssidorna och sjön - tyvärr oftast intill den rätt trafikerade kustvägen. Jag vet inte vad speciellt ni är intresserade av, men ett tips vore att slå basläger i/nära Malcesine på östra sidan - en fin gammal by/småstad i sig, men också dalstationen för linbanan upp till Monte Baldo. Däruppe är det svalare, en lite karg spännande natur, långa siktlinjer och det finns många fina (och barnvänliga) dagsturer att välja på. Bergshyttan på toppen är (var en gång?) väldigt trevlig att stanna till i.

Vid dåligt väder finns ju alla fina småhålor runt sjön, Verona och längre bort Venedig inom en dagsutflykts räckhåll. Transportsträckan genom den platta Po-dalen är dock rätt enformig.

Sjön är annars fin att bada i, men på de flesta ställen stupar det snabbt ner till stora djup, och det lär finnas lömska strömmar. På den tiden (länge sen...) mina egna barn följde med dit fanns det iordningsställda, skyddade barnsäkra badplatser, men inga naturliga.

Av praktiska tips tänker jag nog mest på vikten av ljusa/vita kläder och tält/tarptyger - det är stor skillnad på hur mycket solstrålning de reflekterar bort jämfört med de mörka, som snabbt blir olidliga i solgasset.

Man får skydda barnen från solen mer än man tror - särskilt vid vatten och uppe på det kala berget.

Stora riktigt ilskna och envisa myggor kan förekomma om man har otur, så ta med/köp myggmedel. Ett av mina barn visade sig svårartat allergiskt mot deras bett och det blev smärtande jättebulor, helt olika de "svenska" myggbetten. Ett förmodligen rätt oskyldigt men hyfsat effektivt medel är de "naturliga" citronella- och eukalyptusdoftande sprayer, som brukar finnas att köpa i Grekland och Italien.
 
Hej!
Hur gick Campingen?
Vi ska flyga ned i juli med våran camping saker är det tänkt, då det var biligast att tälta. Men har aldrig campat utomlands förut så jag undrar om du kunde dela med er lite tips och kanske kan besvara mina frågor..

Bokade ni campsite i förväg ?
Om man stannar flera nätter på samma campsite och vill ta dagsvandringar, kan man lämna tältet kvar där och utrustningen utan att de ska bli snoda ? eller finns det ställe man kan förvara sina utrustning under dagen ?
 
Bokade ni campsite i förväg ?
Om man stannar flera nätter på samma campsite och vill ta dagsvandringar, kan man lämna tältet kvar där och utrustningen utan att de ska bli snoda ? eller finns det ställe man kan förvara sina utrustning under dagen ?

Lite input. Om man kommer till fots el med cykel får man oftast plats. Men inte alltid, det finns populära campings på stora turistmål med mkt folk där det kan vara fullt. Själv har jag lämnat tält under dagen utan problem, men tar såklart med allt som är värdefullt.
 
Har cykel o mc turistat i Italien bröt läger varje morgon, när man tog in på billiga rum fick man oftast ställa cykel/mcn inne på den låsta bakgården. Har kamrater som blivt tömda på allt värdefullt. Handlar säkert om egen attityd mest.

go tur
 
Lite input. Om man kommer till fots el med cykel får man oftast plats. Men inte alltid, det finns populära campings på stora turistmål med mkt folk där det kan vara fullt. Själv har jag lämnat tält under dagen utan problem, men tar såklart med allt som är värdefullt.
Okej, tack för svar, det kanske är bäst att bara tar med sig allt helt enkelt när man besöker byn... vi har lättvikt utrustning, vill inte något av det ska försvinna ...

Ser på kartan att det finns många camping ställen, få kanske våga och chansa lite.. vad är det värsta som kan hända ? XD
 
Alltid bra att vara så försiktig man kan med prylarna. Jag har cyklat där, och då kan man ju köra vidare en bit om det är fullt. Oxå bra att komma till campingen ganska tidigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.