• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Byggkonstruktör sökes!

Vi behöver akut hjälp med beräkning av ett takvalv och förstärkning av valvets sidoväggar. Här finns ju många som jobbar i gamet? Har ringt runt och alla har semester. Krav är att rätt utbildning finns. Vi betalar efter offert. Ta kontakt via min profil.
/Jan
 
För att förtydliga handlar det om tryckberäkning i ett takvalv. Vi vet inte dock om det håller med lecablock men det vore att föredra för att minska egenvikten. Källarens väggar består av löst liggande stenblock med jord mellan. Här föreslår jag en tryckutjämnande betongbalk längs källarens långsida.
 

Bilagor

  • jordkällare.pdf
    53.9 KB · Visningar: 254
Nu var det väl en annons där en byggnadsingenjör söktes, men eftersom det ändå var en tråd på utsidan tar jag mig friheter att spekulera litet.

När jag ser skissen så är nog inte lecablock det första jag tänker mig.
Valvet ansluter mot väggen i så flack vinkel att jag misstänker att det i första hand kommer att vilja glida ut vid belastning och detta kommer innebär att kanten av leca-valvet blir lite väl utsatt. Man kanske kan lösa det om valvets kanter har stöd precis hela vägen - men jag tycker ändå att det ser ut som att valvets tjocklek är tilltagen i underkant, och om man beaktar mer korrekta dimensioner, kanske ändå en annan lösning vore att föredra. På skissen ser valvet väldigt bra ut om man tänker på utrymmet och bygghöjden, dvs man får en bra inomhushöjd utan att det blir högt utanpå... men då är ju dimensionerna kanske tagna ur luften.

Man kan väl snitta och frilägga och sen teckna jämvikter, men jag antar att det finns nån kokboksformel för såna här beräkningar också - men den kan inte jag tyvärr!
 
På min väldigt hophafsade skiss ser det ut som att valvet ligger i glidförband mot innerväggarna men det gör de inte. Dimensionerna är tagna från jordkällaren som den var byggd. Då med tegelvalv, utan stödmurar och bara med stampad jord mellan inner och yttervägg. Inte byggt för att hålla i längden men otroligt att någon vågat gå in i konstruktionen. Nu har det hela rasat och vi vill våga gå därinne utan att få valvet i huvudet. Att se det rasa en gång i livet räcker. (Provocerade det med spett och det hängde i en skör liten tråd).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.