Bygga singlespeed

Hejsan!
Jag fick min kompis gamla MTB som han försökt att bygga om till Singlespeed. Det han gjorde var endast att korta ner kedjan så den passade till de dreven han ville ha. Men när man sedan cyklar på den hoppar kedjan upp till ett annat drev. När den hoppar upp till det större drevet så spänns kedjan så hårt att det knappt går att trampa.

Jag hade tänkt att köpa ett 'Singlespeed kit' och försöka mig på att lyckas med hans lilla projekt. Jag har nu lite frågor och undringar som jag skulle vilja ha hjälp med, andra tips och tricks är väldigt välkomna också!

Googlade och kollade lite på olika singlespeed kits.

Antar att distanserna/spacers är för att fylla ut platsen där de andra dreven har suttit, men vad är "Shimanobody"?
Hur svårt är det här egentligen att fullfölja?
Ska man ha någon 'spännare' eller 'kedjesträckare'?

Tack på förhand!
 
Bodyn är den delen av navet (eller egentligen en del som man sätter på navet) som kassetten sitter på.

Jag har aldrig byggt nån single speed, men jag skulle gissa att du inte behöver nån kedjesträckare. Går kedjan rakt (parallellt m tex överröret) mellan främre o bakre dreven?

Har du plockat bort växeln?

Kolla in happymtb.org också, där får du nog många svar snabbt.
 
"Rena" singelspeedare är ofta olagliga. Cykel skall ha viss utrustning både för andras men främst för din del. Läs på!
 
"Rena" singelspeedare är ofta olagliga. Cykel skall ha viss utrustning både för andras men främst för din del. Läs på!

Vad tillför det här inlägget egentligen? Varför kan du inte skriva ut vad du menar med viss utrustning?

Jag tror att du menar att en "riktig fixie" är olaglig. Dvs en cykel utan frihjul o broms.

Enväxlade cyklar är inte olagliga.
 
Jag har konverterat en gammal MTB till singlespeed.
Köpte ett kit med spacers och ett drev i passande storlek. Med lite tur så blev min valda utväxling en "magic gear", alltså kedjan gick att korta av så precis att den är spänd när den ligger på drevet. Har man inte sån tur utan får en kedja som slappar vid vald utväxling och den inte går att kapa till önskad längd så måste man använda en kedjespännare som vanligtvis monteras där bakväxeln tidigare satt. Alternativt så har man cykel med horisontella drop-outs så kedjespänningen justeras genom att flytta på bakhjulet. Horisontella drop-outs är dock ovanliga på MTB.
 
Bodyn är den delen av navet (eller egentligen en del som man sätter på navet) som kassetten sitter på.

Jag har aldrig byggt nån single speed, men jag skulle gissa att du inte behöver nån kedjesträckare. Går kedjan rakt (parallellt m tex överröret) mellan främre o bakre dreven?

Har du plockat bort växeln?

Kolla in happymtb.org också, där får du nog många svar snabbt.

Jo, får du inte till magic gear måste du ha kedjespännare. Annars kommer kedjan bara hoppa.
Men som sagt, söker du i "läsvärt" och forumet på happymtb.org så får finns massor att läsa i ämnet.

"Rena" singelspeedare är ofta olagliga. Cykel skall ha viss utrustning både för andras men främst för din del. Läs på!

Vad ör det för tramsinlägg? Är det lag-krav på att cyklar ska vara växlade numera? Sen när? Är alla gamla "vanliga" cyklar, Kronan etc numera inte lagliga att cykla på?
Det enda jag håller med om är "Läs på!" Det borde du göra.

Jag har konverterat en gammal MTB till singlespeed.
Köpte ett kit med spacers och ett drev i passande storlek. Med lite tur så blev min valda utväxling en "magic gear", alltså kedjan gick att korta av så precis att den är spänd när den ligger på drevet. Har man inte sån tur utan får en kedja som slappar vid vald utväxling och den inte går att kapa till önskad längd så måste man använda en kedjespännare som vanligtvis monteras där bakväxeln tidigare satt. Alternativt så har man cykel med horisontella drop-outs så kedjespänningen justeras genom att flytta på bakhjulet. Horisontella drop-outs är dock ovanliga på MTB.

+1
 
Vad säger lagen om cykel?

Cykelns utrustning

Enligt lag måste din cykel vara utrustad med broms samt ringklocka.
I mörker måste den också vara utrustad med:

~ strålkastare med vitt eller gult ljus fram
~ lykta med rött ljus bak
~ vit reflex fram och röd reflex bak
~ orangegula eller vita reflexer åt sidorna

Nöjda?
 
Vad säger lagen om cykel?

Cykelns utrustning

Enligt lag måste din cykel vara utrustad med broms samt ringklocka.
I mörker måste den också vara utrustad med:

~ strålkastare med vitt eller gult ljus fram
~ lykta med rött ljus bak
~ vit reflex fram och röd reflex bak
~ orangegula eller vita reflexer åt sidorna

Nöjda?

Duktigt, du vet hur en cykel i TRAFIK ska vara utrustad.
Men vad har det med ämnet att göra?
 
Vad säger lagen om cykel?

Cykelns utrustning

Enligt lag måste din cykel vara utrustad med broms samt ringklocka.
I mörker måste den också vara utrustad med:

~ strålkastare med vitt eller gult ljus fram
~ lykta med rött ljus bak
~ vit reflex fram och röd reflex bak
~ orangegula eller vita reflexer åt sidorna

Nöjda?

Om jag är nöjd eller inte spelar nog inte så stor roll. Men eftersom du frågar... När du läser inläggen och svarar på de frågorna som ställs är jag nöjd.

Så nej, jag är inte nöjd m ditt svar.
 
Tack för all snabb och bra hjälp!

Är det något särskilt märke man ska försöka få tag i när man ska införskaffa kitet?
Sen behövs nog en ny kedja, är det bara köpa en eller ska det vara någon speciell sort?

Tack på förhand! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.