bygga crashpad?

Har haft lite funderingar på om/hur man skulle gå tillväga med att bygga sin egen crashpad.
Tänker mig att man borde kunna ha ett ytterlager bestående av sjuka mängder silvertejp men undrar vad för material som skulle funka bra inuti.

Nån som sitter inne på erfarenheter?
 
Gör en sökning på crashpad i forumen så hittar du en del, jag tror kontentan är att det kan bli billigare men inte värt besväret...

Lycka till!
 
Jodå...

...jag har en sån. En del skumgummimadrass och tre lager gjutisolering (~liggunderlag). Gjutisoleringen är hoplimmad med kontaktlim från Biltema. Stoppningen är skitbra, dämpar bättre än de flesta köpta (och väger mer) men silvertejp är inget vidare, det håller inte. Tejpen duger till att hålla ihop fyllningen, men det krävs ett fodral av tyg eller PVC-presenning.
 
Jag hittade en stuvbit med ett möbeltyg som var helt perfekt.
Ett starkt syntetiskt tyg med lite luddig,"pälsig" ovansida.
Den är perfekt att ha på "landnings" sidan. Man halkar inte på den och man kan torka skorna på den.
Till övrigt tyg användes ett tjockt nylontyg.
Om man skall sy "fodralet" till paddan är det betydligt lättare att använda sådan tyger än presenning.

/jonas
 
johankse; sa:
Lastbilskapellväv är bättre...

Lastbilskapellväv = PVC-presenning? Altså INTE glasfiberförstärkt polyeten, såna duger knappt att lägga över veden.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=223&iItemId=88138

Som sagt, tjock nylon är lättare att jobba med, men med tanke på att man kan få en bra köpe-padda med bärremmar och allt för 1000:- så kan man inte köpa bra tyg, utan man får ta vad man hittar i garaget.
[Ändrat av Vandrare 2006-09-14 kl 11:09]
 
Rea

På rea... Ibland dyker dom bara upp, troligen när man precis har byggt klart sin egen padda.

Det fanns Metolius på Globetrotter för 1400:- ordinarie pris, men nu tar dom 149 euro för Metolius Cheap Bastard Pad.

Fjällskog i Uppsala tar 1600:- för Madrock (mycket bra padda), men man får be dom ta hem.

Rockwater har Snap för 1400:- men det är en kass padda.

Osv osv. Men som sagt, ibland är det rea nånstans.
 
Re: Nätet har sina begränsningar

johankse; sa:
... Gå till en kapelltillverkare...

Aha, så man kan få ett customtillverkat kapell av hög kvalitet så billigt att det lönar sig jämfört med att köpa en padda? Sist jag kollade var lastbilskapell ganska dyra. För det var ju det saken gällde, inte om Biltemas kapell håller samma kvalitet som de som sitter på nya lastbilar. Var hittar du dessa kapell?
 
Re: Rea

Vandrare; sa:
På rea... Ibland dyker dom bara upp, troligen när man precis har byggt klart sin egen padda.

Det fanns Metolius på Globetrotter för 1400:- ordinarie pris, men nu tar dom 149 euro för Metolius Cheap Bastard Pad.

Fjällskog i Uppsala tar 1600:- för Madrock (mycket bra padda), men man får be dom ta hem.

Rockwater har Snap för 1400:- men det är en kass padda.

Osv osv. Men som sagt, ibland är det rea nånstans.

Jag tror att jag räknade ihop kostnaden för en en hemmagjord padda till c:a 700-800 kr.
Den blev 90*160. Och då köpte jag allt matreal.

/jonas
 
Re: Rea

Vandrare; sa:
På rea... Ibland dyker dom bara upp, troligen när man precis har byggt klart sin egen padda.

Det fanns Metolius på Globetrotter för 1400:- ordinarie pris, men nu tar dom 149 euro för Metolius Cheap Bastard Pad.

Fjällskog i Uppsala tar 1600:- för Madrock (mycket bra padda), men man får be dom ta hem.

Rockwater har Snap för 1400:- men det är en kass padda.

Osv osv. Men som sagt, ibland är det rea nånstans.

Vet inget om dom men priserna verkar oslagbara!

OM inte annat så kanske det kan vara värt att köpa skumgummit från dom...

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=category&category_id=252
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.