Bygga bensinkök?

Brune; sa:
Men tillverkaren av KAP lyckades göra ett fotogenkök och kommersiell produkt, så omöjligt är det nog inte http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Main.htm


Per Brune

Sorry om jag är en besserwisser nu, men Kap-brännaren är 100 % befintliga delar ;). De första åren användes en optimusbrännare (No 55 har jag för mig att modellen heter). De senare modellerna använder en Portugisisk brännare, Hippolito, som är en kopia av optimusbrännaren.

Däremot är några av de andra delarna till köket (delar av pumpen, underlägget till Trangiaköket och brännarens fäste) konstruerade av Gunnar Finn.

//End besserwissermode//

//J
 
joru; sa:
Brune; sa:
Men tillverkaren av KAP lyckades göra ett fotogenkök och kommersiell produkt, så omöjligt är det nog inte http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Main.htm


Per Brune

Sorry om jag är en besserwisser nu, men Kap-brännaren är 100 % befintliga delar ;). De första åren användes en optimusbrännare (No 55 har jag för mig att modellen heter). De senare modellerna använder en Portugisisk brännare, Hippolito, som är en kopia av optimusbrännaren.

Däremot är några av de andra delarna till köket (delar av pumpen, underlägget till Trangiaköket och brännarens fäste) konstruerade av Gunnar Finn.

//End besserwissermode//

//J

Jag har i många år (felaktigt) trott att KAP var ett hembygge av en händig person. Men när jag hittade länken ovan och läste lite mer efter det att jag skrivit inlägget ovan, så insåg jag hur fel jag haft (trott). Man blir aldrig fullärd.

Per Brune
 
Brune; sa:
joru; sa:
Brune; sa:
Men tillverkaren av KAP lyckades göra ett fotogenkök och kommersiell produkt, så omöjligt är det nog inte http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Main.htm


Per Brune

Sorry om jag är en besserwisser nu, men Kap-brännaren är 100 % befintliga delar ;). De första åren användes en optimusbrännare (No 55 har jag för mig att modellen heter). De senare modellerna använder en Portugisisk brännare, Hippolito, som är en kopia av optimusbrännaren.

Däremot är några av de andra delarna till köket (delar av pumpen, underlägget till Trangiaköket och brännarens fäste) konstruerade av Gunnar Finn.

//End besserwissermode//

//J

Jag har i många år (felaktigt) trott att KAP var ett hembygge av en händig person. Men när jag hittade länken ovan och läste lite mer efter det att jag skrivit inlägget ovan, så insåg jag hur fel jag haft (trott). Man blir aldrig fullärd.

Per Brune

Men ett grymt kök är det :).

Själv terroriserade jag en gång för länge sedan Trangia i flera dagar, när min snöplatta till Kap hade kommit bort:

(Johan) - "Men jag vill ju bara köpa den där plattan som ni gör som snöunderlägg till nr 25."

(Trangia) - " ????? Jag kan inte hitta den delen...vad sa du att den har för beteckning?"

(Johan) - "Beteckning???? Ingen aning, men det är ju ett vanligt snöunderlägg ju!"

Etc ;).

//J
 
Fotogenkök kanske?

Eftersom det roliga är att experimentera kanske det är bra att starta med att bygga ett fotogenkök istället. Riskerna för allvarliga bränder minskar ju då så slipper man vara så nervös och kan fippla lite mer fritt! Hittar man en bra princip kanske den kan bensinkonverteras i ett senare projekt.

Jag skulle börja med att köpa pump och bränsleflaska som reservdel, den roliga delen är ju den som brinner ;)! Att svara och fräsa ihop en pump är säkert kul men det skulle ta tid och fokus från den viktigta delen.

Skulle tro att det tar en hel del tid att bara experimentera fram en välfungerande brännare och det kanske är ett mer rimligt mål i det första steget. Jag tror att det är en ordentlig utmaning i sig. Och låter grymt kul att testa!

Vi ser fram emot rapporter!

/Andreas (projektledare på jobbet...)


(för trycggghetsnarkomaner: Ja, fotogen brinner också och kan vara farligt)
 
Collin; sa:
Hej.
Jag ska nu till hösten börja tredje året på gymnasiet, teknisk linje.
Då har vi 100 poäng i projektarbete.

Jag har funderat lite på att bygga ett bensinkök på egen hand.

Tror ni det skulle vara ett roligt intressant projekt eller är det idiotiskt att ens försöka?

Målet skulle vara att göra ett så effektivt och bränslesnålt kök som möjligt.

/Niklas

Norske forsvaret holdt på i perioden 1998-2002 med forskning for primus til "soldat 2000"
Ønsker: lettere, mindre støy, mer driftsikker enn Optimus 111.
Det kom en prototyp, men akk!

Kan du sette sammen en med de beste egenskapene så må det være bra, selv om du bruker deler fra ulike merker. (Jeg er lærer i norsk VGS (Gymnasieskola))

Ønsker:
Stille (whisper-light?), regulerbar (nova), Bra pumpe (nova), Bra kobling (MSR? Primus?) Innebygget rensenål, Lett å sette i Trangia. Lett å fixe.

dsk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.