Jag trodde, kanske i min enfald, att man kan använda handskar vintertid. Även en tunn handske kan väl göra skillnad?

När tar man av sig handskarna vid knivhantering, vintertid?
Det behöver inte vara *så* kallt ute för att det ska vara obehagligt att hålla i ett stycke metall.
När man står och rensar fisk i höstmörkret är väl ett tillfälle man vanligen inte har handskar, och kan bli rätt kall om fingrarna, även utan kalla metallstycken, vilket dock torde göra upplevelsen än värre.
 
Det är ofta man tar av sig handskar på vintern när kniven ska fram. En bit kallt stål i näven då är inget kul.
 
Stalingraderfarenheten var att det var förenat med svårigheter att peta sig i näsan med ett fastfruset vapen i handen. Därav kom vapen och redskap med handtag i plast- Den nordiska traditionen hade löst problemet redan på vikingatiden.

go tur
 
Nu finns det ju grader på skalan vad gäller tang. Alltifrån stål överallt till ministicktang. Provade göra en kniv på BS1 bladet, men jag tyckte att balansen blev fel så det blev vinkelslip för att få det som jag ville.
För övrigt ett riktigt trevligt blad. Sen kan jag tycka att Helle tar det hela för långt ibland, Medan Mora, ja gissa vad, är lagom. Med stål i dagen i handtaget så minskar temperatur området då man vill hålla kniven med bar hand. Sen visst blir det handskar till slut oavsett.
Kjell
 

Bilagor

  • fallkniven-bs1.jpg
    fallkniven-bs1.jpg
    5.7 KB · Visningar: 634
  • Helle-knife-blade-15-odel.jpg
    Helle-knife-blade-15-odel.jpg
    7.9 KB · Visningar: 622
  • Mora jaktblad.jpg
    Mora jaktblad.jpg
    14.1 KB · Visningar: 618
Det är ofta man tar av sig handskar på vintern när kniven ska fram. En bit kallt stål i näven då är inget kul.

Rent tekniskt går det nog att lösa med full tånge i vilket fall som helst - Fällkniven har t.ex. läderhandtag på några modeller, och tänkbart är full tånge som är helt innefattad i handtagsdelens trä och med försänkta nitar. Det förefaller inte vara i klass med raketforskning att få till detta, för de som gärna tar av sig handskarna och vill ha full tånge i minus 30 grader.

EKA W12 hade bara metall exponerad för handen på ovansidan av handtaget, bortsett från detta företags faiblesse att ha stora skruvar på handtagen.
 
Nu finns det ju grader på skalan vad gäller tang. Alltifrån stål överallt till ministicktang. Provade göra en kniv på BS1 bladet, men jag tyckte att balansen blev fel så det blev vinkelslip för att få det som jag ville.
För övrigt ett riktigt trevligt blad. Sen kan jag tycka att Helle tar det hela för långt ibland, Medan Mora, ja gissa vad, är lagom. Med stål i dagen i handtaget så minskar temperatur området då man vill hålla kniven med bar hand. Sen visst blir det handskar till slut oavsett.
Kjell

Hur mycket har Karesuandokniven - jag fann dem onormalt lätta? Av dessa synes denna halva tånge motsvara överlevnadskniven.

Det kan förklara varför den känns lätt, kanske?
 
EKA har, i korrespondens, avrått mig att slipa om W12 så att den fungerar som en kniv, när jag frågade om de kunde ordna den saken åt mig. Jag begriper inte vad EKA håller på med egentligen.. på hemsidan för W12 står dessutom en lögn: "EGENSKAPER: Skandinaviskt slipat blad för extrem skärpa och hållbarhet".

Avrått från att ge ett blad i 12c27 med för stålet normal hårdhet en normal egg. Totalt märkligt svar, typ osannolikt dumt. Men du, hattmakaren, efter att ha varit i den här tråden en vecka och läst exempelvis Thomas edgepals inlägg måste du väl förstå att detta svar var totalt nonsens???

Ty W12 har inte "skandinavisk slipning" som detta är definierat historiskt. Det är vilseledande. W12 fungerar inte som man kan förvänta, om den hade haft skandinavisk slipning.

Det är det där att man ersatt bryneggen med en tjock primäregg som är problemet.

Jag har returnerat W12. Återstår att se om jag får pengarna tillbaka.

Bra

Bosse
 
Hattmakaren och andra som vill se olika eggar på riktigt..

Gå till en byggaffär. Där kan man undersöka detta med brynegg kontra tjock primäregg. Se i hultaforshyllan. Där finns deras snickarkniv med orange skaft och vanligt blad med brynegg samt deras grovkniv med grönt skaft och grov primäregg. De är båda rätt lika i måtten även om den gröna är lite large i känslan medan den orangea är mera medium i känslan. Skulle man vilja ha en trävass hultafors som är grov så måste man slipa om eggen på en grön kniv. Går lätt om man har slipsten med motor. Jag har själv gjort det åt en vän med stora händer som jag ville ge en kniv. Inteikatten blev den förstörd. Skulle tamejtusan bli förvånad om inte en eka 12 inte tålde att man tunnade ut eggen. Allt annat är som att säga att man gjort en engångskniv som inte tål slipverktyg. Det måste tamighuen skett nått missförstånd på eka med vad för sorts hjälp med eggen det var du ville ha.

Bosse
 
Förresten det här med skandinavisk egg. det är ju ett grovt uttryck för en egg som I allt väsentligt personifieras i en morakniv. Uttrycket är ju dock inte skandinaviskt. Jag tror att det är påhittat i USA. det är för att beskriva den typ av egg som är traditionellt vanlig hos oss. vi själva har inte kallat den skandinavisk egg förens nu alldeles nyss i tid när det blev ett försäljningsargument. innan var det bara en helt vanlig knivsegg. Jämför att det som vi kallar köttbullar i stora delar utav världen kallas Swedish Meatballs. ve den dag när vi själva börjat kalla våra köttbullar för svenska köttbullar. Önskar att exempelvis de Paul dök upp i den här tråden och gav oss det korrekta uttrycket för namnet på dessa eggar. för helt klart fanns det amerikanska knivar med vår traditionella slipfas redan innan de började kallas skandi. det uttrycket är lite som slipjoint för glidlås eller traditionell fickkniv, påhittat av Internet forum brottare för att passa bra i detaljerad skrift .

Bosse
 
Tången på hellekniven såg faktiskt bedrövlig ut. Fördelen är väl när man trär på träskaftet extremt lätt borrning och limning. kanske räcker det ändå till eftersom man inte hört talas om speciellt många avbrytna Helleknivar. när tången ser ut som på morakniven så är det min erfarenhet att bladet snarare går av mitt på än direkt vid skaftet. inte så att jag själv brytit av någon kniv någonsin men jag har jobbat på bygge och sett någon avbruten kniv ibland. då alltid morakniv eller Hultafors. jag gillar fulltånge knivar också men då varken på grund utav styrkan eller balansen utan mer för att variation förnöjer och personlig lust att äga. Sånt där trams som och slå in en kniv i ett träd för att sedan kapa genom att slå runt betraktar jag som fullständig idioti Im sorry to say. I den gamla allister maclain boken Örnnästet hänger huvudfiguren i ett knivskaft på taket på en linbana. Kniven börjar gå av. Stor dramatik ett helt kapitel. Det är ju i såna situationer man vill ha ett rejält bräckjärn till kniv. Den där Mors som vi har sett här förut och som verkar vara någon form utav bushcraft uppfinnare verkar enligt mig föredra vanliga knivar ibland till och med fällknivar och vad jag kan förstå så är Lars fält lite inställd åt samma håll!!!
Just saying.... Den delen av bushcraft som handlar om Skogs liv verkar ha behov av en vanlig vass kniv. Bushcraft som intresseform ala american hero verkar ha behovet av stabila batong eggar. Batongandet i sig verkar vara ett huvudsyfte.

Bosse
 
Skulle man vilja ha en trävass hultafors som är grov så måste man slipa om eggen på en grön kniv. Går lätt om man har slipsten med motor. Jag har själv gjort det åt en vän med stora händer som jag ville ge en kniv. Inteikatten blev den förstörd. Skulle tamejtusan bli förvånad om inte en eka 12 inte tålde att man tunnade ut eggen.
Det går säkert alldeles utmärkt, om man vet vad man sysslar med. EKA ser säkerligen framför sig arga reklamationer från folk som gjort bort sig, och nu tycker det är EKAs problem eftersom de sagt att det går att tunna eggen *om man vet vad man gör*.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.