Bulgariens berg

Hey hey
Befinner mig nu i Timisoara i Rumänien. Hösten kom ikapp mig som en käftsmäll när jag var typ 17mil söder om Budapest i Ungern så jag race'ade hit och tänkte köra söderut för hela slanten för att få det lite varmare.
Det gick från 20 grader och sol till 5 grader, regn och isande nordvindar över en natt. Så på vägen till staden Baja kom jag cyklandes utan tröja och lämnade staden med full vintermundering; underställ, dubbla sockar, vantar och vinterjacka.

Hade velat dra längre in i Transylvanien och se mer av karpaterna, men väderprognosen för den närmaste veckan ser inte alls rolig ut så det får nog bli en annan gång.

Hur som haver, ska passera Stara Planina bergsremsan i Bulgarien någonstans på min väg till Turkiet och Istanbul, så finns det något pass att rekomendera?

Har fått för mig att bergen skyddar mot de förfärliga isvindarna som kommer från norr, skulle vara nice att ta sig över dom så snart som möjligt. Ska nog föröka ta mig till Istanbul från norr om möjligt då jag tror att trafiken där är lite lugnare.

Hoppas ni har det bra alla andra som är ute och cyklar i världen, vart ni än må befinna er!
 
God fortsättning på resan

Hey hey
Befinner mig nu i Timisoara i Rumänien. Hösten kom ikapp mig som en käftsmäll när jag var typ 17mil söder om Budapest i Ungern så jag race'ade hit och tänkte köra söderut för hela slanten för att få det lite varmare.

Väldigt kul att få läsa sådana rapporter. Du har samma väder som vi :) Just nu sitter jag i Oslo och det är 9 grader (på skuggsidan av huset).

God fortsättning på resan!
 
Var tänker du korsa Donau? Och vad är nästa plats i Bulgarien som du vill komma till efter Stara Planina? Eller är det bara snabbaste vägen till Istanbul som gäller?
 
Hej,

förra våren cyklade jag också från Timisoara, genom Bulgarien till Istanbul. Jag körde då söderut till Drobeta Turnu Severin och passerade gränsen till Bulgarien vid Vidin. Vidare österut mot Lom och sedan rakt söderut till Sofia. Denna sista del av vägen rekommenderar jag inte om du inte vill ha snö. Vid Montana börjar stigningen upp mot 1300 m till Petrohan och det går snabbt och är serpentinvägar. I slutet av april förra året fick jag först regn och sedan snö på vägen upp - det var tufft och skoj. Mycket vackert oxå och på toppen finns ett litet gästhus som vänligt nog bjöd mig på god bulgarisk snaps eftersom jag såg så blöt och härjad ut.

Istället för ovan väg kan man tydligen från Montana följa huvudvägen (läs: tråkig motorväg) österut mot Vratsa och Botevgrad och sedan cykla västerut igen mot Sofia. Kanske kan du bara vid Botevgrad strunta i Sofia och cykla vidare österut mot Turkiet. Motorvägen tar dig i alla fall smidigt igenom bergskedjan. Lite stigning är det nog men förhoppningsvis inte så att du får så mycket snö.

Lycka till
Mike
 
Alright, tackar för svaren :)

Jag har inga som helst planer för Bulgarien, så jag är öppen för alla förslag.

Språkade lite om vägar genom Rumänien med en kille vars soffa jag ockuperade inatt och han tyckte som Mike att jag skulle ta mig till Bulgarien genom Caláfat-Vidin.

Dock så är jag inte så sugen på att dra in i Sofia, har fått nog av storstäder för ett tag och tänkte svälta mig lite på det tills jag kommer till Istanbul.

Montana-Vratsa vägen är ju som sagt ett alternativ, men det är ju ingen höjdare om det är hårt trafikerat. Annars verkar det ju som att köra den vägen, sedan Botevgrad-Pravets-Etropole-Zlatitsa skulle kunna fungera och sedan köra österut längst med bergsfoten nästan hela vägen till Turkiet. Kan nog bli en del fina kort på vägen kan tänkas :)
 
Hittade en trevlig väg genom bergen här http://www.bikemap.net/route/259030#lt=42.4802&ln=25.98267&z=8&t=3
Dock så går den ändå till Svarta Havet, så jag tänkte att jag kunde följa den till Gabrovo, sedan vika av mot Tryavna, söder på 609 till Dabovo.
Efter det så visar min karta som jag inhandlat idag lite fler vägalternativ ner till gränsen till Turkiet i Svilengrad.

Vad tros om vägen och är det en ok gräns att passera eller är det värt att dra några extra mil i Bulgarien för att komma mer norr om Istanbul där vägarna är lite mindre?
 
Hej,

förra våren cyklade jag också från Timisoara, genom Bulgarien till Istanbul. Jag körde då söderut till Drobeta Turnu Severin och passerade gränsen till Bulgarien vid Vidin. Vidare österut mot Lom och sedan rakt söderut till Sofia. Denna sista del av vägen rekommenderar jag inte om du inte vill ha snö. Vid Montana börjar stigningen upp mot 1300 m till Petrohan och det går snabbt och är serpentinvägar. I slutet av april förra året fick jag först regn och sedan snö på vägen upp - det var tufft och skoj. Mycket vackert oxå och på toppen finns ett litet gästhus som vänligt nog bjöd mig på god bulgarisk snaps eftersom jag såg så blöt och härjad ut.

Har tagit mig till Lom nu idag och dricker en espresso i stadens internetcafe, Cyber club.
Ar bra seg i benen sa jag ska vila nagon dag har.
Har borjat fundera pa Montana - Sofia anda. Hur lang tid tog det for dig att klattra fran Montana till Petrohan?
Hittar for ovrigt inte Petrohan pa Google Maps, men den kanske finns med i kartan jag har nerpackad i min vaska, som for ovrigt befinner sig for manga meter bort for att jag ska amna rota fram den.
Ar det da efter Petrohan som man kan andas ut och bara rulla in till Sofia eller ar det manga fler klattringar?
 
Hej du Pierre!

Kan meddela att Svarta Havet ar ljuvligt varmt for att vara slutet av okt. Har betraktat ett otal sandstrander och simmat med vagorna. Rekommenderas!

Sitter i Burgas och jaser for tillfallet. Cyklar soderut imorgon. Mot Turkiet!

//Fredrik
 
Hej du Pierre!

Kan meddela att Svarta Havet ar ljuvligt varmt for att vara slutet av okt. Har betraktat ett otal sandstrander och simmat med vagorna. Rekommenderas!

Sitter i Burgas och jaser for tillfallet. Cyklar soderut imorgon. Mot Turkiet!

//Fredrik

Alright!
Jag har stott ihop med ett par amerikanare har i Lom, ska ta mig ner till Sofia pa mondag och stanna dar i nagra dagar. Stasha cykeln dar och ta taget till Veliko Turnavo och fira halloween med dom pa lordag. Nar jag kommer tillbaka till Sofia sa blir det osterut hela vagen till Turkiet, syns dar om tva veckor da!
 
Hej,

förra våren cyklade jag också från Timisoara, genom Bulgarien till Istanbul. Jag körde då söderut till Drobeta Turnu Severin och passerade gränsen till Bulgarien vid Vidin. Vidare österut mot Lom och sedan rakt söderut till Sofia. Denna sista del av vägen rekommenderar jag inte om du inte vill ha snö. Vid Montana börjar stigningen upp mot 1300 m till Petrohan och det går snabbt och är serpentinvägar. I slutet av april förra året fick jag först regn och sedan snö på vägen upp - det var tufft och skoj. Mycket vackert oxå och på toppen finns ett litet gästhus som vänligt nog bjöd mig på god bulgarisk snaps eftersom jag såg så blöt och härjad ut.

Istället för ovan väg kan man tydligen från Montana följa huvudvägen (läs: tråkig motorväg) österut mot Vratsa och Botevgrad och sedan cykla västerut igen mot Sofia. Kanske kan du bara vid Botevgrad strunta i Sofia och cykla vidare österut mot Turkiet. Motorvägen tar dig i alla fall smidigt igenom bergskedjan. Lite stigning är det nog men förhoppningsvis inte så att du får så mycket snö.

Lycka till
Mike

Tjena Mike,

snabbt ja.. cyklingen däremot gick väldigt låångsamt.

Var en trevlig mjukstart i Montana. Satte av 8:30 var vid Petrohan, ca 4.5mil bort, vid 13:30.
Jag var skonad från snön, men det regnade lite lätt under dagen.

Seriöst, jag hade glömt av hur det var att cykla i berg. I början var jag lite taggad, men vid 12:30-tiden så började jag tänka "Kan inte berg-helvetet bara ta slut snart!?"

I en by innan den riktiga stigningen började så cyklade jag förbi en man som höll på att fixa något i sin bil. Han tittade upp på mig som kom glad och cyklande mot honom. Så skakade han på huvudet och fortsatte med vad det nu var han höll på med. Hehe, jag förstår hans reaktion nu såhär efteråt =)

Men det var väldigt vackert, många färger såhär på hösten och det var ett trevligt gästhus på toppen. jag drog tre kaffe där innan jag rullade utför mot Sofia där jag nu är.
 
Tjena Pierre!

Såg tyvärr lite för sent att du ställde en fråga ang Petrohan, och eftersom du redan cyklat den så kan jag bara gratulera dig att du kom över passet :). La du förresten märke till vägskyltarna som visade avståndet till Sofia. Den första milen efter krönet så ökade avståndet till Sofia flera km enligt dem - ganska knäckande :).

Nu kommer du få ett fint nedåtlut ut från Sofia och bra cykling i ungefär femton mil till Plovdiv, om jag inte missminner mig.

Fortsatt god tur
/Mike
 
Tjena Pierre!

Såg tyvärr lite för sent att du ställde en fråga ang Petrohan, och eftersom du redan cyklat den så kan jag bara gratulera dig att du kom över passet :). La du förresten märke till vägskyltarna som visade avståndet till Sofia. Den första milen efter krönet så ökade avståndet till Sofia flera km enligt dem - ganska knäckande :).

Nu kommer du få ett fint nedåtlut ut från Sofia och bra cykling i ungefär femton mil till Plovdiv, om jag inte missminner mig.

Fortsatt god tur
/Mike


Alright! Sånt gillar jag att höra =)

Jo jag lade märke till Sofia skylten. Trodde att det var kanske 1-2 mil kvar bara så rullade jag förbi en skylt där det stod 36km eller så, övertygade mig själv om att dom hade slut på skyltar och satte upp någon som visade Sofia bara. Men det var mycket neråt så det gick rätt fort ändå.

Tog lite kort om du vill kolla. När jag såg Petrohan-skylten så slängde jag cykeln och skyndade att ta ett kort så glad jag var att det var slut. Kunde efter skylten växla upp till växlar jag glömt att jag hade. =)

http://picasaweb.google.com/pierre.odengard/Bulgarien#

DSCF0502-1024.jpg
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.