Brunnsviken och Sthlms omnejd

Jag har inte varit ute på Brunnsviken själv, men det är ganska lite snö kvar. Det verkar som om det mesta har stöpt ihop. Om man antar att Brunnsviken är någorlunda representativ för isarna kring Stockholm, så borde kommande helg kunna erbjuda skridskoåkning praktiskt taget överallt.
Faktum är att så gott som hela Mälaren ligger. Om man beger sig till de områden som lägger sig sent bör dessa ha fått ganska lite snö och borde kunna vara helt genomstöpta. Mina tipps för Mälaren är:
1. Från Rastaholm (Ekerö) och norrut.
2. Långtarmen.
3. Kalmarsand och söderut på Norra Björkfjärden.
(4. Kungsängen och söderut, Görväln, Näsfjärden är en chansning. Dessa områden bör ha fått ganska mycket snö. Samma tror jag gäller Kunsängen och norrut.)
Skärgården:
1. Värtan, ingen aning.
2. Gälnan, troligen inte färdigstöpt, möjligen kan man gissa på att aldra längst österut, på Östra Lagnö och vidare öster ut kan kanske fina isar finnas. Detta är dock en stor chansning, då man ju inte bara svänger förbi och kollar...
3. Värmdö infjärdar. Skulle tippa på att Vindö strömma och Älgöfjärden kan vara OK. De lägger sig ganska sent. (Om de ens ligger)

Detta är en radda gissningar. Själv kommer jag satsa på Mälaren väster om Ekerö.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.