Bruksleden

Jag är uppvuxen alldeles intill Bruksleden och har på senare år börjat fundera på hur många det är som nyttjar denna, i min mening, trevliga låglandsled? Läget måste ju anses optimalt med tanke på närhet till den befolkningstäta mälardalsregionen och Stockholm. Det är ju här man först möter rejäl bergslagsskog om man kommer från mälardalen.

Själv uppskattar jag etapp 21 och 22 som sträcker sig från Malingsbo - Örtjärn - Högbyn, där man verklien får stöta på rejäl bergslagsterräng.

Så.. vad finns för erfarenher och upplevelser om denna led hos er här på utsidan?
 
Fin led! Är i närheten av Örtjärn ofta - även trehörningen brukar få nåt besök ibland.


...men detta är ju "hemma" och inget jag tänker så mycket kring :)
 
Jag läste om den förra sommaren och blev nyfiken.

Vilken tid är det bäst att gå?
konflikten mellan naturvärden och mygg ;-)

C
 
Jag läste om den förra sommaren och blev nyfiken.

Vilken tid är det bäst att gå?
konflikten mellan naturvärden och mygg ;-)

C

Finast tycker jag det är när det börjat grönska och bli lite varmare, typ Maj - Juni. Men med den ständiga myggfrågan i beaktning så blir ju det svårare. Än så länge lär väl inte myggen förekomma i alltför stor utsträckning. Nu när man vill komma igång efter vintern och det spritter i benen är nog bruksleden ett bra alternativ just också då beroende på närheten till mälardalen.

Får slå ett slag för ovan nämnda sträckor också då, Örtjärn är en väldigt vacker pärla i norra Västmanland. Här på länken finns en beskrivning av etapp 20 som också är att rekommendera.
 
Bruksleden / Europaleden

Va kul att jag hittade den här tråden :)

Jag har precis gått från Högbyn till Klackberg på Bruksleden och har för avsikt att fortsätta. Sista biten mot Norberg var kämpig och det saknades en stig att hålla sig till men det verkar finnas en del saker att se efter vägen :)

Det jag funderar på är hur och om Bergslagsleden som slutar i Kloten går att koppla ihop med Bruksleden via Europaleden?

Jag har letat lite på nätet men inte hittat något bra svar. Har sett att det går att ta sig till Malingsbo via Bruksleden så då är det mellan Kloten och Malingsbo som Europaleden kan "lappa" ihop de olika lederna?
 
Va kul att jag hittade den här tråden :)

Jag har precis gått från Högbyn till Klackberg på Bruksleden och har för avsikt att fortsätta. Sista biten mot Norberg var kämpig och det saknades en stig att hålla sig till men det verkar finnas en del saker att se efter vägen :)

Det jag funderar på är hur och om Bergslagsleden som slutar i Kloten går att koppla ihop med Bruksleden via Europaleden?

Jag har letat lite på nätet men inte hittat något bra svar. Har sett att det går att ta sig till Malingsbo via Bruksleden så då är det mellan Kloten och Malingsbo som Europaleden kan "lappa" ihop de olika lederna?

Vet inte hur det är med europaleden, men här hittar du Malingsbo-Klotenrundan som du uppenbarligen måste kunna använda.. :)

Kul att du just nu vandrat bruksleden, mycket sevärt, men vet också att det tyvärr kan vara sisådär med framkomligheten bitvis.
 
Fliken -Lillsjön

Njöt i solen under en promenad mellan Fliken och Lillsjön under påsken. Leden var relativt framkomlig och det var en fin stig mestadels. Tyvärr var det svårt med dåliga markeringar och det blev lite letande emellanåt men överlag en mysig dag med fina rastställen efter vägen.

Massor med murklor i skogen för dem som plockar dessa :)
 
Jag, sambon och hunden ägnade en dag för några helger sedan åt att gå etapperna 12 och 13 söder om Fagersta. Fina omgivningar med många små sjöar och vidsträckt utsikt från toppen av norra Landsberget. Annars brukar vi mest gå korta turer på de första etapperna strax norr om Västerås.
 

Bilagor

  • DSC03192.jpg
    DSC03192.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,372
Gick etappen mellan Örtjärn och Malingsbo idag under de korta timmarna som det var ljust ute. Var ganska blött och lite halt i skogen men jag kommer att gå etappen igen i sommar då jag misstänker att det är riktigt fint då!

Bruksleden är i lite sämre skick än Bergslagsleden och en karta är ett måste för att inte bkli stående i skogen med flera alternativa vägval.
 
Va kul att jag hittade den här tråden :)

Jag har precis gått från Högbyn till Klackberg på Bruksleden och har för avsikt att fortsätta. Sista biten mot Norberg var kämpig och det saknades en stig att hålla sig till men det verkar finnas en del saker att se efter vägen :)

Det jag funderar på är hur och om Bergslagsleden som slutar i Kloten går att koppla ihop med Bruksleden via Europaleden?

Jag har letat lite på nätet men inte hittat något bra svar. Har sett att det går att ta sig till Malingsbo via Bruksleden så då är det mellan Kloten och Malingsbo som Europaleden kan "lappa" ihop de olika lederna?
Malingsbo-Klotenrundan kan du följa.

HåkanF
 
Tack Håkan, jag gick etappen mellan Malingsbo och Kloten i somras. Det var ingen särskild upplevelse och jag tror att jag avhåller mig från hela Kloten - Malingsborundan ( 43 km ) då jag fått intrycket av att det inte är så mycket annat än barrskog och ljung att se?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.