Briketter/loggs i tältkamin??

Tjena på er!

Jag har en Tentipi Eldfell i min Kåta och har ett 'problem' ;)
Det inebär att det blir för varmt av spisen om man inte 'duttar' med en pinne i taget..
Detta gör att om man ska ha en hyfsat normal jämn värme får man köra med en pinne i taget som man lägger i glöden från de tidigare, och det innebär ett heltidsarbete (nattetid)..

Är det någon som testat 'Pellets' Loggs eller briketter?
Jag vill åt längre brinntid och lägre värme..

Jag funderade till o med på alcogel på burk.. ta två och ställa i spisen, men det blir lite väl exklusivt ;)
Just nu väntar jag på en ny veke till en fotogen-POD som troligen löser uppgiften, men loggs el briketter till riktiga spisen vore ju att föredra om det är tänkbart.
 
jo, den går, med påföljd att man utvinner tjära och risk för avgaständning ;)
Jag har kämpat med att få den gå på max 'lågfart' men 30grader och ännu varmare strålningsvärme och ligger man ett hårstrå för tight så börjar det droppa, även av den torraste björk!

DREAMMODE ON
Jag får kanske bygga en sadelväska att lägga över spisen, och fylla den med sand..
Hittade jag ett material som skulle fungera skulle jag nog prova det, det vore bara som en säck som ligger och täcker sidorna och som man har sand i, det skulle ju magasinera värmen och jämna ut den över natten..

DREAMMODE OFF

..så att hitta något som ger mindre värme under längre tid vore klockrent!
Nu är ju ingen av oss hardcoretältmäniskor, så det kanske är så att man får ställa klockan var timma och sätta fyr.. men jag brukar försöka hitta en lösning innan jag ger mig, samt att det är troligen jag som får gå upp ;)
 
Vad har det varit för väder

temperaturer och vind när du eldat? Kan vara idé att strunta i att elda på natten och i stället ha tjock sovsäck. Men att elda för att få bort fukt på kvällen och morgonen kan vara komforthöjande.

Thure
 
Vi har väl gjort ungefär så nu när vi var ute, och det är när man kommer tillbaka till lägret efter dagens äventyr, så läggs en laddning i spisen för att få bort råheten i tältet, samtidigt värms vatten och mat, sedan det hålls en 'dutteldning' tills man kryper ner och då lägges 2-3st 15x15cm pinnar/klabbar i spisen.. sedan ilägges mer om man vaknar och behöver mer värme.

Har varit från +8dagtid +-0natt med vind till +4dagtid -7natt, vind 'stilla'

Sovsäckarna klarar ca -3 med god comfort, men när det kröp ner till -7 så väcktes jag av övriga familjen att få köra en laddning i spisen.

Kan ju vara så att man får sortera veden och ha grövre klabbar för natten och 'kaffeveden' för matlagning ;)

Hittade "vedbriketter" på ICA, så jag får provelda lite i spisarna i huset och lära känna dem ;)
 
DREAMMODE ON
Jag får kanske bygga en sadelväska att lägga över spisen, och fylla den med sand..
Hittade jag ett material som skulle fungera skulle jag nog prova det, det vore bara som en säck som ligger och täcker sidorna och som man har sand i, det skulle ju magasinera värmen och jämna ut den över natten..

DREAMMODE OFF

Nomex!

Kostar en slant, men man kan ju ett par begagnade ex.v. racingbrallor och sy ett par påsar av benen.
 
Nomex!

Kostar en slant, men man kan ju ett par begagnade ex.v. racingbrallor och sy ett par påsar av benen.
Vanlig brandfilt kanske kan fungera? försöka få tag på lite wolframtråd och sätta sig och sy ;)
nää.. jag låter nog "DREAMMODE" vara påslaget för den idén :)

Jag testade med spånklabbarna (vedbriketter från RUDA) i kakelugnen och tycker effekt/värmemässigt att det är jämförbart med vanlig björk (vilket iofs är bra..)
Nu hade jag samma mängd loggs i vikt som jag har ved, vilket är utrymmesmässigt något mindre..
Men jag upplevde inte att det blev nämnvärt längre glöd om jag körde som jag kör normalt med god lufttillförsel..

Då Eldfell spisen är långsmal, kanske man skulle prova med att lägga ett lager kolbriketter och tända på ena kanten.. men troligen så kommer hela ytan brinna efter ett tag..
Men skulle man få samma tjärutfällning om man kör med kol och stryper luften?
Blir det samma 'pyreld'?
 
Jag skulle vara jädrigt försiktig med att exprimentera med glöd och pyrande eld med tanke pâ risken för kolmonoxidförgiftning.
Förbrännning ska ske med fullgod syretillförsel och god ventilation.

Köp varmare sovsäckar om värmen inte räcker natten igenom, det är inte lika farlig.
 
Borde inte grövre ved ge längre brinntid?
Och dra ner syretillförseln till rimlig nivå, men det måste ju fortfarande ske en ordentlig förbränning..

Eller så accepeterar man helt enkelt att elden slocknar om natten, det klassiska är ju att ha eldvakt och det är väl av en anledning..
 
Det är svårt att ändra på ett minutiöst utprovat system ;)
Eldvakt är nog helt sonika vägen man får gå!

Har slängt ut lite metkrokar om att köpa renskinn att ha i tältet.
Sedan är det ju sovsäckarna en naturlig lösning om elden inte brinner av en eldvakt.
Tror att två ordentliga klabbar av grövre kaliber skulle vara en lösning för lägsta möjliga värme under längst tid.

skulle man ha en pyreld så är risken för 'baksug' minimal så länge rökröret är varmt.. men ligger det och pyr utan att värmen räcker för att värma spis och rökrör och morgonsolen värmer, så kan det utan tvekan gå bakvägen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pysen78 Bygga egen tältkamin Kök och brännare 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.