Bredare styre?

Hej,

Jag har hört/läst att det ska vara rätt sjysst med ett lite bredare styre när man hojjar tekniskt. Funderar på att köpa ett styre som är lite bredare än "vanligt".

Någon som testat detta och hur stor är skillnaden? Andra för/nackdelar?

/K
 
Jag hade ett smalt XC styre på min förra hoj som jag blev av med. Jag lånade då en hoj av en polare och på den satt det ett betydligt bredare styre.

Det kändes ungefär som att köra taslbil, om du förstår vad jag menar. Stort, brett och maffigt. Nackdelen var att man var van vid att vara ett par centimeter smalare, så det tog några vurpor innan jag lärde mig hur brett styret var :)

Personligen så är jag övertygad om att det ger mer att behålla ditt nuvarande styre och träna mer teknik för att bli bättre tekniskt sett. Men vill du köpa nytt styre så kan du väl använda det som "skäl" för att köpa nytt styre :)

Nya prylar är alltid kul...

/Mattias
 
Har ett relativt smalt styre, men tycker att det fastnar i det mesta endå. Har aldrig känt att ett bredare styre skulle få mig att lyckas med moment jag inte lyckas med i dag, tror problemet sitter i huvudet inte i styret ;-)
Personligen skulle jag inte vilja ha ett bredare, just för att det lättare tar i buskar och träd...
 
Ett smalt styre ger en "rappare" styrning och man minskar ju som sagt risken för att fastna i träd och liknande... Det är nog en smaksak i slutändan!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.